Zavřít reklamu

Vydání tohoto dílu bude oproti ostatním trochu netradiční. Nezaměřím se na učivo první třídy, ani na konkrétní aplikace. V tomto díle vám stručně představím SAMR model, jehož autorem je Ruben R. Puentedura. Řeč bude o SAMR modelu aneb nutné kroky k promyšlenému zavádění iPadů a jiných technologií nejen do výuky.

Co to je SAMR model a jeho užití v praxi

Název SAMR model je složen ze 4 slov:

  • SUBSTITUTION (nahrazení)
  • AUGMENTATION (rozšíření)
  • MODIFICATION (změna)
  • REDEFINITION (úplná změna)

Jde o to, jakým způsobem můžeme promyšleně zařadit ICT (iPady) do výuky.

V 1. fázi (S) ICT pouze nahrazuje standardní metody učení (knihu, papír a tužku,…). Nejsou v tom žádné další cíle. Místo psaní do sešitu píší děti třeba do tabletu, notebooku. Místo čtení klasické knihy čtou digitální knihu apod.

Ve 2. fázi (A) se již využívá možností, které dané zařízení umožňuje a nabízí. Do digitální knihy je možno přidat video, odkazy, interaktivní test apod.

3. fáze (M) už se zaměřuje na jiné cíle výuky, které můžeme právě díky ICT technologiím naplňovat. Žáci si vytváří vlastní učební materiály, protože si informace umí sami vyhledat a zpracovat.

Ve 4. fázi (R) již naplno využíváme možnosti ICT, díky kterým se můžeme zaměřit na úplně nové cíle. Nejen že si děti vytváří své učební materiály, ale mohou si je sdílet, přistupovat k nim kdykoli a odkudkoli čtyřiadvacet hodin denně.

Uvedu jeden konkrétní příklad, kdy jsme s třetí třídou na ZŠ reflektovali 1. pololetí.

  1. Pustil jsem dětem videa, kde jsou zachyceny důležité momenty prvního pololetí.
  2. Děti při tom popisovaly, jaké pocity z toho mají, co se učily a naučily.
  3. Vytvářely jednoduchý přehled učiva, které by měly zvládat.
  4. Pomáhaly si učebnicemi, třídními webovými stránkami.
  5. Prezentaci mi děti nasdílely.
  6. Z nasdílených prezentací jsem vytvořil jednu jedinou.
  7. Vložil jsem ji na třídní webové stránky.
  8. Doplnil odkazy na učivo, které by jim mohlo dělat problémy.

[youtube id=“w24uQVO8zWQ“ width=“620″ height=“360″]

Na výsledek naší práce se můžete podívat zde.

Technologie (kterou ovšem využíváme již delší dobu a bezpečně ji ovládáme) nám najednou umožnila vytvořit materiál, který je dostupný dětem kdykoli a odkudkoli, doplněný o odkazy na dané učivo, které by měly zvládat.

Kompletní seriál „iPad v 1. třídě“ najdete zde.

Autor: Tomáš Kováč – i-School.cz

Témata:
.