Náramek Mio Slice, co měří jinak – nerozhodují kroky, ale srdeční tep

Člověk by měl ujít deset tisíc kroků denně. Známá fráze, na které staví většina výrobců chytrých fitness náramků a doplňků pro zdravý životní styl. Nedávno se však v zahraničních magazínech objevilo několik článků na téma, kde se magické číslo vzalo a zda je vůbec nějak vědecky podložené. Je možné, že naopak tělu deseti tisíci kroky denně škodíme? Já si to nemyslím a razím motto, že každý pohyb se počítá.

Během několika let jsem vystřídal řadu chytrých měřících náramků, počínaje legendárním Jawbone UP přes Fitbit, Misfit Shine, klasické hrudní pásy od Polaru až po Apple Watch a další. V posledních měsících vedle jablečných hodinek nosím také náramek Mio Slice. Ten mě zaujal zcela odlišnou metodou počítání zmíněných kroků a fyzické aktivity. Mio totiž cílí na váš srdeční tep. Výsledné hodnoty pak pomocí algoritmů převádí do jednotek PAI – Personal Activity Intelligence.


Když jsem toto označení slyšel poprvé, vzpomněl jsem si hned na několik sci-fi filmů. Algoritmus PAI je na rozdíl od deseti tisíc kroků denně vědecky podložen, a to na výzkumu HUNT, který prováděla Lékařská fakulta na Norské univerzitě vědy a technologie. Výzkum podrobně sledoval 45 tisíc osob po dobu pětadvaceti let. Vědci zkoumali především fyzickou aktivitu a běžné lidské činnosti, které mají vliv na zdraví a dlouhověkost.

Z velkého množství dat jednoznačně vyplynulo, kolik aktivity a u jakých osob vedlo k prodloužení délky života a zlepšení jeho kvality. Výsledkem studie je zmíněné skóre PAI, které by každý člověk měl udržovat na hranici sto bodů za týden.

Každé tělo funguje jinak

PAI v praxi zpracovává váš srdeční tep v závislosti na vašem zdraví, věku, pohlaví, hmotnosti a běžně dosahovaných maximálních a minimálních tepových hodnot. Výsledné skóre je tak naprosto personalizované, takže když si půjdete zaběhat s někým, kdo rovněž budu mít na ruce náramek Mio Slice, každý na konci obdržíte zcela odlišné hodnoty. Podobné to je i nejen v řadě dalších sportovních činností, ale i u obyčejné chůze. Někdo se může zapotit u sekání zahrady, hlídání dětí či procházce po parku.

Z toho důvodu je důležité si hned při prvním nastavení dobře zvolit výchozí tepové hodnoty. Konkrétně jde o průměrný tep, který máte při odpočinku, a váš maximální tep. K tomu můžete využít jednoduchý výpočet 220 mínus váš věk. Číslo sice nebude úplně přesné, ale pro základní orientaci a počáteční nastavení bohatě postačí. Využít také můžete různé profesionální sport testery či měření u sportovního lékaře, kde obdržíte naprosto přesné hodnoty vašeho srdce. Ostatně, pokud aktivně sportujete, podobné lékařské prohlídky byste měli čas od času absolvovat. Můžete tak předejít řadě onemocnění, ale zpět k náramku.

slice-product-lineup

Mio Slice měří srdeční tep takřka nepřetržitě v určitých časových intervalech. V klidovém stavu každých pět minut, při nízké aktivitě každou minutu a při střední až vysoké intenzitě souvisle každou vteřinu. Slice také každých patnáct minut měří váš spánek a neustále zaznamenává srdeční tep. Po probuzení tak snadno zjistíte, kdy jste byli v hluboké či mělké spánkové fázi, včetně podrobných údajů o probuzení či usnutí. Velmi se mi také líbí, že Mio detekuje spánek automaticky. Nikde nemusím nic zapínat či aktivovat.

Všechny naměřené hodnoty včetně PAI skóre naleznete v aplikaci Mio PAI 2. Aplikace s náramkem komunikuje pomocí Bluetooth 4.0 Smart a dokáže data o srdečním tepu odesílat i do dalších kompatibilních aplikací. Mio Slice navíc umí komunikovat se sport testery nebo senzory kadence a rychlosti přes ANT+, což využívají například cyklisté či běžci.

Optické měření srdečního tepu

Mio není na našem trhu žádným nováčkem. V jeho portfoliu lze nalézt hned několik chytrých náramků, které si vždy zakládaly na přesném měření tepu. Mio vlastní technologie založené na optickém snímání srdečního tepu, za což obdrželo i řadu ocenění. Ve výsledku je měření srovnatelné s hrudními pásy či EKG. Není se tak čemu divit, že jejich technologie využívá také konkurence.

Náramek Mio však neukazuje pouze aktuální tepové hodnoty, ale na jasně čitelném OLED displeji naleznete i aktuální čas, PAI skóre, ušlé kroky, spálené kalorie, vzdálenost vyjádřenou v kilometrech a čas, kolik jste toho předchozí noc naspali. Na náramku přitom naleznete pouze jedno plastové tlačítko, pomocí nějž zmíněné funkce a hodnoty přecvakáváte.

mio-pai

V případě, že jdete sportovat, stačí tlačítko chvíli podržet a Mio se ihned přepne do režimu cvičení. V tomto režimu měří a ukládá Mio Slice tep každou vteřinu. Na displeji se zobrazuje pouze čas a časomíra, PAI jednotky získané během cvičení a aktuální tep.

Jakmile provedete synchronizaci s aplikací, můžete si detailně prohlédnout, jak jste si během cvičení vedli. Mio udrží záznamy po dobu sedmi dní, následně se přemažou novými daty. Je tedy vhodné čas od času zapnout aplikaci na iPhonu a data si bezpečně uložit. Mio Slice na jedno nabití vydrží fungovat čtyři až pět dnů v závislosti na používání. Dobíjení probíhá pomocí přiloženého USB docku, který Mio plně nabije za hodinu. Ušetřit baterku můžete vypnutí automatického rozsvěcení displeje při otočení zápěstí.

Jednoduchý design

Z hlediska nošení mi chvíli trvalo, než jsem si na náramek zvykl. Tělo je vyrobeno z hypoalergenního polyuretanu a elektronické součásti jsou chráněny hliníkovým tělem a polykarbonátem. Náramek na první pohled vypadá celkem masivně, ale časem jsem si zvykl a přestal jsem ho vnímat. Na ruce mi sedí velmi dobře a ani jednou mi samovolně nespadl. Zapínání probíhá pomocí dvou trnů, které zacvaknete do vhodných otvorů dle vaší ruky.

S Mio Slice také můžete bez obav chodit do bazénu nebo se sprchovat. Slice je vodotěsný do 30 metrů. V praxi si tak můžete započítat i PAI jednotky získané během plavání. Šikovnou funkcí jsou také notifikace příchozích hovorů a SMS zpráv. Kromě výrazné vibrace uvidíte na displeji i jméno volajícího či odesílatele zprávy. V případě, že však používáte Apple Watch, jsou tyto funkce zbytečné a akorát vám opět plýtvají drahocennou šťávou.

2016-pai-lifestyle3

Jak již bylo avizováno, Slice se specializuje na váš tep, který analyzují dvě zeleně svítící diody. Z toho důvodu je potřeba i dbát na sílu utažení náramku, a to především v noci. V případě, že bude utažený hodně, probudíte se ráno s pěknými otisky. Pokud náramek naopak povolíte, zelené světlo může snadno vzbudit manželku či partnera spícího vedle vás. Vyzkoušel jsem to za vás a několikrát mi žena říkala, že světlo vycházející z diod náramku není příjemné.

Srdce se musí rozběhnout

Během několika měsíců, kdy jsem Mio Slice testoval, jsem zjistil, že počet kroků opravdu není rozhodující. Stalo se mi, že jsem během dne nachodil skoro deset kilometrů, ale nezískal jsem jedinou PAI jednotku. Naopak jakmile jsem šel hrát squash, měl jsem čtvrtinu splněnou. Udržet si hranici sto bodů za týden tak může vypadat celkem snadně, ale chce to opravdu poctivý trénink nebo nějakou sportovní aktivitu. Obyčejnou chůzí po městě či nákupním centru PAI skóre rozhodně nenaplníte. Naopak párkrát jsem se zapotil u tlačení kočáru a nějaká ta PAI jednotka přiskočila.

Jednoduše řečeno, čas od času musíte srdce pořádně prohnat a trochu se zadýchat a zpotit. Mio Slice se může stát perfektním pomocníkem na této cestě. Líbí se mi, že výrobci jdou zcela odlišnou cestou než konkurence. Deset tisíc kroků rozhodně neznamená, že budete žít déle a budete zdravější. Celodenní měřič tepu Mio Slice můžete zakoupit v různých barevných variantách u EasyStore.cz za 3.898 korun.

  • Jarda

    Rád bych viděl tu studii, kde je prokázána stejná přesnost měření TF ze zápěstí v porovnání s EKG.
    Znám mnoho studií, které prokazují pravý opak toho, co zde píšete. Vyšší přesnosti může být docíleno pouze v laboratorních podmínkách, kde máme ideální podmínky. Při tělesné aktivitě se výsledky měření liší o desítky t/s.

  • Teofrast

    Zajímavé. Zajímalo by mě potom, co by na to řekly studie provedené například v Asii. Kde si představuji masy „vlnících“ se lidí, kteří by zřejmě přes svůj pokročilý „trénink“ nezískaly ani jeden zmiňovaný PAI bod, přestože si prý také prokazatelně pěstují dlouhověkost. Kterou naproti tomu intenzivní sport degraduje.. Ne nadarmo se říká, že život je vytyčen počtem nádechů/výdechů. Tedy není asi úplně dobré, snažit se je urputně vměstnat do co nejkratšího času..? Pokud se tedy neřídím módní poučkou, když to nebolí – tak nežiji.
    A to se může jednat o studie, které trvaly tisíce let. Oproti čemuž je 25 let, jako nic.. viz okrajově například http://taoismus.webnode.cz/michael-winn2/odpovedi-na-caste-otazky/proc-je-pro-zdravi-lepsi-cchi-kung-nez-pravidelne-cviceni-nebo-sport-/
    A nebo co všichni ti „nesmrtelní“ jogíni, kteří prodloužili svůj tep na nepředstavitelné rozpětí? Když už je ve videu zmínka karimatky.

  • Ferda Mravenec

    to je zas reklama. Nejlepsi je ovsem behat s mrkvi zarazenou v prdeli. Do ni teplomer a tak ziskame prehled o funkci mozku… Ve zkratce obsah clanku, pokud si nekdo chce usetrit cas.

  • Oukej

    Ziiv ..Apple watch…to dělají taky na základě tepu a nikoli jen počtu kroků..chrrr