Pomalu to bude měsíc od doby, co jsem si zakoupil Apple iPad. Slíbil jsem vám, že se o své zkušenosti podělím a tak vám přináším recenzi iPadu z mého pohledu. Vyplatí se koupit Apple iPad nebo se jedná o zbytečnost?

Obsah balení

Balení Apple iPad je typicky minimalistické, jak jsme zvyklí. Žádné tlusté návody nečekejte, tentokrát zde nalezneme návod v podobě letáku, který představuje několik kroků – stáhnout iTunes, připojit iPad k iTunes a zaregistrovat se. Nic víc, Apple spoléhá na to, že s iPadem se naučí pracovat každý i bez návodu.

Krom “letáčku” s návodem zde ještě nalezneme nabíječku a USB kabel. Někomu bude vadit, že v balení chybí sluchátka, někdo si zas může postěžovat na chybějící hadřík na utírání obrazovky. Chybějící sluchátka mi tolik nevadí, používám ty z iPhonu, ale čistící hadřík by neuškodil.

První synchronizace iPad s iTunes

S iPadem není možné pracovat, dokud se poprvé nesesynchronizuje s iTunes. iTunes po vás budou chtít provést registraci zařízení. Zde nastal drobný problém, iTunes mi nechtěly iPad registrovat, ale registraci jsem nakonec provedl přes web a registraci přímo v iTunes jsem odložil na později.

Poté jsem si již mohl vybrat, co chci do iTunes nahrát. Některé iPhone aplikace jsou do Appstore nahrávány v tzv. “universal binaries”, takže vám stačí jedna aplikace, která je vytvořená jak pro obrazovku iPhone, tak i pro větší obrazovku iPadu. Někteří vývojáři zase preferují pro každé zařízení zvláštní aplikaci. U aplikací zdarma se možná jedná o lepší řešení, ale pokud je toto řešení uplatněné u placených aplikací, tak si musíte za iPad aplikaci znovu zaplatit.

Nutno podotknout, že dokud se iPad oficiálně neprodává v ČR, tak české App Store účty tak úplně iPad nepodporují. Sice si občas můžete koupit iPad aplikaci (když si ji v iTunes dáte přímo vyhledat), ale zaprvé ne všechny jsou v CZ obchodě a zadruhé to není úplně pohodlné. Pokud se budete chtít dostat do Appstore z iPadu, tak to můžete pouze s US účtem (postupně budou země přibývat). Doporučuji k založení US účtu využít například můj návod “Jak si založit iTunes (Appstore) US účet zdarma”.

Design a váha

Není nutné se zde pozastavovat nad designem Apple iPad jako takového, každý si již určitě udělal svůj vlastní obrázek. Mohu ale říct, že v reálu vypadá iPad ještě lépe, než jak jsem si ho představoval. Co se váhy týče, tak někoho překvapí, že je iPad lehký, někdo vám zase řekne, že je těžší, než si představoval. Definitivně ale nedokážete držet iPad v ruce dlouhou dobu a budete si ho potřebovat při delším užívání o něco opřít.

Pozastavit se ale musím nad kvalitou displeje, kde brzy poznáte kvality IPS panelu. Barvy displeje vás zkrátka uchvátí. Vše vypadá ostře a plné barev. iPad jsem vyzkoušel i na přímém slunci a pokud zrovna pracujete v některé z aplikací, tak to na plný jas není až tak špatné. Jakmile ale koukáte na temnější film, tak musíte jít mimo přímé světlo, v tuto chvíli se totiž film stane nekoukatelným a iPad můžete využít pouze jako zrcátko.

Rychlost iPadu

Po IPS displeji vás brzy nadchne další vlastnost iPadu. Apple iPad je totiž neskutečně rychlý. Pamatuji si, když jsem ještě obdivoval rychlost iPhone 3GS po přechodu z 3G verze a s iPadem zažívám stejný pocit. Například Plants vs Zombies se mi na iPhone 3GS startuje zhruba 12 vteřin. Na iPadu se ale spouští pouhých 7 vteřin s tím, že na iPadu se spouští dokonce HD verze. Výborné, že?

Nativní aplikace v iPadu

iPad po spuštění obsahuje několik základních aplikací tak, jako jsme zvyklí z iPhonu. Konkrétně zde najdeme aplikace Safari, Mail, iPod, Kalendář, Kontakty, Poznámky, Mapy, Fotografie, Videa, YouTube a samozřejmě nechybí ani nastavení a aplikace iTunes a App Store. Pojďme se tedy alespoň na některé podívat.

Safari – Dalo by se říci, že se jedná pouze o zvětšený internetový prohlížeč z iPhonu. To ale neznamená, že by bylo něco špatně! Safari je výborný prohlížeč a jednoduchost mu na takovémto zařízení jedině prospívá. Problém mám jediný a to ten, že pokud otevírám více stránek či nějakou vysoce náročnou stránku na paměť, tak se občas stane, že Safari zkrátka spadne. Toto snad Apple ještě v některém z budoucích firmwarů odladí. Také neočekávejte, že by v Safari běžel Adobe Flash.

Kalendář – velký diář s blížícími se událostmi je k nezaplacení. Pokud si rádi organizujete čas, tak se vám základní aplikace bude líbit. Opět zde převládá jednoduchost, ale kalendář skvěle vypadá a je radost s ním pracovat. Nechybí žádný důležitý pohled, takže se můžete podívat jak na denní, týdenní či měsíční rozpis, ale také mrknout na blížící se akce v seznamu. Snad jen úkolovník by se zde náramně vyjímal, možná někdy v budoucnu.

Mapy – iPad využívá i nadále služeb Google Maps, takže nic zvláštního, na co byste nebyli zvyklí. Opět zde ale musím vyzdvihnout displej iPadu, na kterém vypadají mapy výborně. Na takto velkém displeji se i výborně plánují výlety.

YouTube – Youtube pro iPad krásně využívá zvětšené plochy a tak se často nachytáte při tom, že si jen tak projíždíte videa na YouTube, pročítáte komentáře a podobně. V tom vás budou podporovat záložky Top Rated a Most Viewed. Na iPhonu jsem moc času na YouTube netrávil, s iPadem to ale mám definitivně jinak. Při sledování HD videí opět oceníte kvality displeje. V horší kvalitě už to taková sláva není, protože si na kvalitu HD videí brzy zvyknete a těžko si pak zvykáte na něco horšího. Širokoúhlé videa můžete koukat buď v originále nebo si je roztáhnout (a oříznout tak kraje) přes celou obrazovku.

Photos – Co by na prohlížení fotek v iPadu mohlo být zvláštního (ne opravdu se nechystám opět vyzdvihávat displej iPadu do nebes, ačkoli bych mohl). Multitouch gesta již sice znáte z iPhonu, ale v iPadu naleznete některá další. Ačkoli to nemá nijak praktický význam, tak i s pouhým hraním si s fotkama si pravděpodobně nějakou dobu vystačíte. Mrkněte na video a posuďte sami!

Mail – Klient pro správu emailů v iPadu využívá v landscape módu levý sloupec k zobrazení seznamu nejnovějších emailů, zatímco v širším pravém sloupci si emaily můžete prohlížet. Podobné rozhraní vytvořil i Gmail ve své webové aplikaci pro iPad. Tuto změnu si určitě zamilujete, s emaily se poté pracuje o mnoho lépe.

Psaní na iPadu

Rychlost psaní na dotykové obrazovce byla velká otázka předtím, než jsem si iPad koupil. Na iPhonu se mi na dotykové obrazovce nepíše špatně, ale jak to bude vypadat v případě velké klávesnice na iPadu? Každopádně je to jiné, než psaní na klasické fyzické klávesnici. Při psaní se totiž neustále musíte koukat na klávesnici, těžko budete psát po paměti.

Definitivně bych ale na iPadu nechtěl psát dlouhé texty. Dotyková obrazovka je parádní na krátké odpovědi v emailech, psaní poznámek či správu úkolovníku, ale na psaní dlouhého textu iPad vhodný není. Na druhou stranu není psaní na iPadu až tak pomalé, jak bych čekal. Našel jsem si systém psaní pomocí 4 prstů a vyhovuje mi to. Krátké odpovědi v rámci několika vět napíšu relativně rychle, takže si iPad nosím sebou na konference na psaní poznámek.

Někoho by také mohlo překvapit, že iPad prozatím nepodporuje češtinu. Zaprvé systém není v češtině, což by ještě mnoho z vás určitě čekalo, ale prozatím v něm nenajdete ani českou klávesnici, musíte tak psát pouze “cesky”.

iBooks a čtení na iPadu

Po vstupu do App Store si můžete stáhnout aplikaci iBooks, což je ebook čtečka přímo od Apple. Spolu s ní se vám stáhne krásná kniha Medvídka Pů. Animace listování knihou vás nadchnou. Osobně jsem zvyklý číst i z displeje iPhone, takže mi čtení na iPadu nečiní problémy, ale asi ne každému vyhovuje číst z aktivního displeje a bude preferovat spíše řešení typu Kindle či klasické knihy.

Co se mi líbí, tak je možnost snadno si koupit knihu z iBook Store. Tak jednoduše, jako si kupujete aplikace v App Store, tak takhle snadno si můžete koupit i knihy. Bohužel iBook Store se prozatím neplánuje pro ČR, takže se budete muset spokojit s vytvořením US účtu a čtení anglických knih.

Dále se mi líbí to, že ikdyž je iPhone ve svislé poloze, tak ebooky nezačínají hned od kraje. iBooks vytvořily celkem široké okraje a díky tomu se vám bude číst z iPadu mnohem snadněji. V landscape módu zobrazuje rovnou dvě strany tak, jako byste četli knížku. Určitě uvítáte i tlačítko Orientation Lock, které vám iPad v dané pozici uzamkne, takže se vám během čtení na boku obrazovka iPadu nepřevrátí.

Například některé čtečky PDF souborů v App Store se snaží využít celou plochu a to je určitě chyba. Dokument se poté čte mnohem obtížněji. Největší problém nastane, když máte iPad na široko a aplikace vám přes celou plochu naformátuje text. V tuto chvíli se pro mě stane dokument nečitelný, protože se mi čte velice nepříjemně. Naštěstí mnoho vývojářů si je toho vědoma a tak tento “problém” vždy nějakým způsobem řeší.

Výdrž na baterie

Steve Jobs při představení iPadu říkal, že iPad vydrží 10 hodin přehrávání videa. Někteří se pousmáli, protože čekali, že toto bude klasická teoretická maximální výdrž při čtení knihy, ale mnoho lidí nevěřilo, že se jedná o reálnou výdrž.

Mohu potvrdit, že iPad mi při neustálém surfování, koukání na video a hraní si s aplikacemi vydrží reálně více než 10 hodin! Neuvěřitelné, že? Při pouhém čtení knih se podle ostatních recenzistů dostaneme zhruba na 11-12 hodin, naopak při intezivním hraní her spadne výdrž někam k 9 až 10 hodinám. iPad 3G vydrží při využívání 3G sítě zhruba pod 9 hodin.

Využití iPadu

O využití iPadu jsem před koupí mnohokrát přemýšlel a snažil jsem se sám sobě obhájit nákup tohoto drahého gadgetu. Jestli se vám investice vyplatí či nevyplatí nevím, ve většině případů bych stejně tak mohl využít i notebook, ale nebylo by to již tak pohodlné. K čemu tedy používám iPad především?

Surfování na gauči či v posteli – nesnáším, když mi notebook zahřívá nohy. Notebook vás také z části omezuje v pohybu a tak se notebooku spíše přizpůsobujete. Toto s iPadem řešit nebudete. iPad je ideální zařízení na televizní stolek, kde si ho kdokoli může kdykoli půjčit a jít něco zkouknout na Internet. Zapnutí je okamžité a tak se z iPadu stane příjemný společník.

Poznámkovač – ideální nástroj na meetingy či konference. Poznámky píši například v Evernote, takže to co napíši na iPadu, mám poté synchronizované i na webu, respektive desktopu. Na psaní dlouhých textů iPad vhodný není, ale na poznámky je výborný.

Čtení knih – ačkoli jsem iPad pro čtení knih zatím tolik nevyužil, tak to by nebylo tím, že by na to iPad nebyl vhodný, ale spíše z toho důvodu, že nemám tolik času. Čtení na iPadu mi ale přijde výborné.

Hraní her – nejsem zrovna typický hráč her, který by mnoho hodin týdně (či dokonce denně) trávil hraním her. Na iPhone jsem si ale oblíbil hraní miniher při cestování tramvají. A s iPadem si zase užívám hraní her jako je například Plants vs Zombie či Worms HD. Velká obrazovka dává těmto hrám nové možnosti a v pohodlí postele či gauče si můžete zahrát spoustu zajímavých her.

Čtení novinek – v App Store prozatím najdete pouze zahraniční aplikace pro čtení zpráv v iPadu (a tak pro čtení českých zpráv spíše využijete web), ale pokud rádi čtete i zahraniční zpravodajství, tak v Appstore naleznete hned několik zajímavých aplikací. Každá využívá větší obrazovku iPadu trošku jinak a sám jsem zvědavý, kam až se toto posune. Prozatím ještě čekám na vhodnou RSS čtečku, ale i k čtení RSS kanálu iPad určitě využiji.

Sociální sítě – jsem zvyklý si v posteli před spaním pročítat například Twitter a to je s iPadem nyní ještě mnohem pohodlnější. Na iPadu bych si ale nechtěl s nikým delší dobu psát přes Instant Messaging. Na krátké konverzace je iPad ideální, ale dlouhodobě psát na dotykové klávesnici by se mi nechtělo.

Produktivita – hned od prvního dne mám na iPadu nástroj na správu úkolů Things. Zatímco iPhone jsem měl vždy spíše k zachytávání nových úkolů, tak Mac aplikaci jsem měl k třídění úkolů. Nyní si ale často spravuji úkoly raději na iPadu. Chybí mi snad jen přímá synchronizace mezi iPadem a iPhonem, ale to je problém pouze aplikace Things a jistě bude brzy vyřešen.

Mindmapy a prezentace – v iPadu jsem si našel ideální nástroj na tvoření mindmap nazvaný MindNode, který má jak iPad, tak i iPhone a Mac verzi. iPad se tak pro mě stal ideálním nástrojem pro třídění myšlenek. Dotykové ovládání mě baví a cítím se s iPadem a jeho dotykovým ovládáním kreativnější. Tyto myšlenky se poté snažím vyjádřit například v podobě prezentace, kde by měl posloužit balíček iWork, ale o tom až jindy.

Zkouknutí filmu na cestách – obrazovka iPadu není jen vysoce kvalitní, ale také dostatečně velká, aby na ní bylo zkouknutí nějakého toho filmu či seriálu příjemné. iPad je možné využít například i při letu do Ameriky, kdy let trvá opravdu dlouho – baterka iPadu to bez problému zvládne!

Digitální rámeček – tak dobře, takhle iPad prozatím nevyužívám, ale někomu by se tato funkce líbít mohla :)

Jak vidíte, iPad ve výsledku nemá nic, co by nešlo nahradit notebookem. Vyplatí se mi tedy vůbec? Určitě! To pohodlí při práci vám za to stojí, instatní zapnutí je k nezaplacení a dlouhou výdrž oceníte například na konferencích bez možnosti připojení notebooku do sítě.

Mínusy

Apple iPad má samozřejmě také několik chyb. Začněme hezky popořadě:

Chybějící Flash – měli bychom se asi ptát, zda-li se jedná opravdu o takovou nevýhodu nebo jestli to spíše není evoluce moderního webu. Flash se postupně na významných webech nahrazuje HTML5, ve kterém vidí mnoho lidí budoucnost. Nebude tak potřeba mít nějaký dodatečný plugin, ale pouze moderní bezpečný internetový prohlížeč. Zátěž na procesor je mnohem nižší a prohlížeč mnohem stabilnější. Možná dočasně se tak může mluvit o chybějící podpoře Flashe jako mínusu.

Kamera – tak tu bych na iPadu již určitě uvítal. Psal jsem, že mě nebaví si s někým dlouhodobě psát přes dotykovou klávesnici na iPadu. To by se ale vyřešilo snadno a to podporou video chatu. Apple si chce něco schovat na příští generaci, víc v tom nehledám.

Multitasking – multitasking na iPhone nijak zvlášť nepotřebuji, ale na iPadu bych ho již opravdu uvítal. Například běžící Instant Messaging program typu Skype bych měl rád zapnutý. Jedná se ale pouze o dočasné mínus, protože tyto problémy vyřeší iPhone OS 4. Bohužel se iPhone OS 4 pro iPad dočkáme až na podzim tohoto roku.

Bez USB konektoru – iPad opět využívá klasický Apple dock kabel a nikoli standardní USB kabel. Osobně ho nijak zvlášť nepotřebuji, ale někdo by k iPadu určitě rád připojil například externí klávesnici. Tento problém se dá z části řešit pomocí tzv. Camera kitu, ale o tom až v nějakém dalším článku.

Neexistující správa více účtů – tak toto bych viděl jako největší slabinu současného iPadu. Zařízení bude v domácnosti pravděpodobně využívat více lidí a tak by vůbec nebylo špatné, kdyby bylo možné vytvořit více profilů pro jednotlivé členy domácnosti. Ať má každý své poznámky při sobě a vy se tak nemusíte bát o případné smazání důležitých pracovních dokumentů vaší ratolestí.

Přitahuje pozornost – někomu by se to mohlo líbit, někomu to bude určitě vadit. Apple iPad v našich končinách není úplně typické zařízení a tak počítejte s tím, že kdykoli iPad vytáhnete, tak přitáhne pozornost. Při čtení knih či koukání na film by to ani tolik nevadilo, ale nepočítejte s tím, že by vám například v MHD psaní úkolů či akcí do kalendáře bylo příjemné, když vám přes rameno budou koukat další tři lidé.

Jaký model si koupit?

Apple iPad se vám i přes tyto nedostatky líbí, ale vy se nemůžete rozhodnout, jaký model si koupit? Osobně jsem si koupil Apple iPad 16GB WiFi. Z jakých důvodu? iPad nepoužívám jako přenosnou knihovnu hudby a filmů a tak bych prostě větší prostor nezaplnil. Aplikace a hry pro iPad stále nejsou tak velké, abych potřeboval více místa. V iPadu tak nosím krom aplikací ještě několik video podcastů, filmů a pár dílů seriálů, ale iPad určitě nepoužívám jako skladiště filmů. Takže záleží opravdu na tom, jak plánujete zařízení využívat.

Jestli plánujete koukání na filmy v iPadu doma, tak by pro vás i 16GB mohlo být zbytečně moc. Existuje totiž aplikace Air Video (v App Store za pár korun), která vám streamuje video v perfektní kvalitě z počítače do iPadu. O této aplikaci se určitě zmíním v některé z recenzí.

WiFi či 3G model? To už závisí na vás. Často si totiž stačí stáhnout obsah do iPadu v místě, kde je dostupná WiFi a v MHD tento obsah poté konzumujete. Není tak potřeba být neustále na Internetu. A co si budeme povídat, iPad stejně nejvíce využijete doma či případně na delších cestách, kde kvalitní 3G síť nebude a budete se tak muset spolehnout na pomalejší Edge či GPRS. A vážně se vám chce platit více internetových tarifů?

Koupit obal pro iPad?

Toto sice není tak úplně tradiční odstaveček u recenze Apple iPad, ale rozhodl jsem se zde o tom zmínit. Nebudu zde rozebírat, jestli je potřeba iPad chránit či nikoli, ale podívám se na obal z trošku jiného pohledu.

Některé obaly neslouží jen k ochraně iPadu, ale z části ho můžete i polohovat. Musím říct, že položit si iPad jen tak na nohy a poté psát není úplně příjemné a tak je vhodné mít nějaký sklon. K tomu právě slouží některé obaly (jako například originální Apple obal), kdy si pomocí tohoto pouzdra iPad trošku nakloníte. Psaní je poté mnohem příjemnější a přesnější. Osobně jsem si koupil obal v českém iStyle od firmy Macally.

Reakce okolí na iPad

Můj iPad mělo v rukou spousta lidí (ačkoli ne tolik, jako iPad Petra Máry) a tak jsem si vyzkoušel reakce lidí na něj. Někdo by ho rád koupil pro své děti, někomu se to líbí jako zařízení na prezentace, každý si většinou našel nějaké to využití. Každému se ale Apple iPad v reálu moc líbil. Ačkoli někteří byli zpočátku k iPadu velmi skeptičtí, tak po pár minutách s iPadem v ruce změnili názor. Překvapivě se iPad líbil i odpůrcům iPhone.

Verdikt

Tak vyplatí se ten Apple iPad koupit či nikoli? To už nechám na vás. Přečtěte si například ještě jednou odstavec s mým využitím iPadu a zkuste si to napasovat na sebe. Sami si musíte odpovědět, jestli takhle intezivně notebook používáte a vadí vám například jeho větší váha, teplota či cokoli jiného.

Osobně koupi Apple iPad nelituji ani minutu. Jedná se o výtečného pomocníka doma i na cestách. V současnosti je App Store v plenkách, ale postupem času se zde budou objevovat ještě kvalitnější aplikace, které možnosti iPadu využijí na plno. Vývojáři dostali novou platformu, teď jen čekejme, co pro nás připraví. V dalších dnech pro vás budu přinášet recenze jednotlivých iPad aplikací!

.