Těžko psát o knize pojednávající o Applu, kterou sám šéf této společnosti označil za ztrátu času. „Jsou to stále stejné nesmysly (…) Kniha naprosto selhává v zachycení Applu, Steva či kohokoliv jiného firmy.“ Takovými slovy Tim Cook počastoval knihu Zakletá říše – Apple po smrti Steva Jobse od Yukari Iwatari Kaneové.

Je pravda, že bychom tento Cookův krok mohli chápat jako taktický úhyb proti ostré kritice. PR mašinérie Applu je notoricky známá svou nevybíravostí vůči nepříjemným otázkám či novinářům, kteří jsou v nakládání se značkou Apple málo „opatrní“. Po otevření Zakleté říše je však po několika stránkách jasné, že tato publikace skutečně je značně problematická.

Přitom vezmeme-li v potaz premisu knihy a historii její autorky, tento projekt nemusel vůbec dopadnout špatně. Yukari I. Kaneová není v rámci tématiky Applu žádným nováčkem, kalifornskou firmou se zabývá již řadu let a byla to mimochodem právě ona, kdo pro list Wall Street Journal jako první objevil, že Steve Jobs v tajnosti podstoupil transplantaci jater.

Také koncepce Zakleté říše je v lavině nudných a nenápaditých knih o Applu relativně originální. Kaneová se vydala cestou vykreslení výrobce iPhonu coby rozpadajícího se impéria, jenž se zatím nedokázalo vzpamatovat ze ztráty svého hlavního tmelícího prvku – Steva Jobse.

Premisa, že bez otce-zakladatele už není možné dál pokračovat, je bezesporu poutavá – a vzhledem k okolnostem poslední doby je její vznesení i vcelku opodstatněné –, Kaneová však v její obhajobě postrádá potřebnou důslednost. Příliš málo hledá fakta, kterými by svá tvrzení mohla podepřít, a její závěry jsou tak bez reálných argumentů jen těžko uvěřitelné. Právě to je hlavní nedostatek této knihy, ze které máte pocit, že se autorka vlastně ani pravdu hledat nesnaží.

Takto načrtnutá linka, od níž jako by Kaneová nechtěla ani na jedné straně byť o píď uhnout, by přitom mohla být opravdu zajímavá. Jak přežije Apple po skonu Steva Jobse, to je přece téma, které řeší celý technologický svět. Kdo jiný by měl navíc o tomto tématu lepší představu než člověk, který společnost roky detailně sledoval? A to zejména na sklonku života Steva Jobse, kdy se užuž schylovalo ke klíčovému momentu převzetí firmy novým vedením?

Zcela zásadní problém Kaneové je, že se ve svém vyprávění de facto vůbec nezabývá tím, co se s Applem ve skutečnosti dělo nebo děje. Nejde o pátrání po reálné náladě ve společnosti, postojům jejího vedení, víry zaměstnanců v něj a tak podobně. Kaneová místo toho pečlivě vybírá právě ty momenty, na nichž může a priori demonstrovat, jak to jde se společností z kopce. Dramatičnost tak bohužel vítězí nad možností podat pomocí letitých zkušeností nepřehledné, fragmentované téma coby ucelený a (v rámci možností) objektivní příběh.

Místo toho si Kaneová ve svých tvrzeních protiřečí a někdy se dokonce ani nedokáže vyhnout absolutnímu popření své původní domněnky. Přistoupí-li už navíc autorka k podstatnému tématu, které by mohlo přinést na stůl relevantní argumenty, je předčasně a zcela nepochopitelně ukončeno. Číst knihu Zakletá říše nezaujatě zkrátka není možné, jelikož již ona samotná bytostně zaujatá je.

Pokud si tak chceme z nejnovějšího přírůstku do široké rodiny publikací o společnosti Apple něco odnést, nezbývá než se zaměřit na jeho reportérskou část. Jak už bylo v úvodu řečeno, Yukari Kaneová se jablečnou firmou zabývá již dlouhé roky, což může čtenáři přinést unikátní vhled do určitých aspektů fungování společnosti.

Příkladně detailní popis působení Applu v Číně, podmínek v tamních továrnách i života v Šen-čenu jsou témata, o nichž jsme se dříve mohli dočíst pouze skrze skoupé a málokdy objektivní střípky. Kaneová naopak tuto problematiku může díky rozsáhlým zkušenostem a vlastním zážitkům předložit v ucelené formě.

Přínosná pak může být také pasáž dopodrobna popisující dvojici velkých právních bitev, jež kalifornská firma v posledních letech absolvovala. Je to jednak notoricky známá „válka“ se Samsungem ohledně kopírování mobilních zařízení a také významná kauza o fixlování s cenami elektronických knih. Nutno říci, že Kaneová v podstatě nepřináší nic, co bychom již neznali, ale dokáže tuto část jablečného příběhu opět předložit uceleně a srozumitelně.

Na poněkud nižší úrovni může dále zaujmout řada příběhů ze života nejvyšších činovníků Applu, ať už se jedná o ohlédnutí za posledními roky Jobsova života nebo poznámky o dalších klíčových postavách společnosti. I v tomto případě se však projevuje tendence selektovat jednotlivé příklady podtrhující hlavní, negativní linii knihy. Chybí také klíčové události, jako je propuštění Jobsových klíčových kolegů, razantní změny v iOS nebo Cookovy nejisté začátky. Tyto pro společnost formující události bohužel Kaneová zmiňuje pouze okrajově, byť právě na nich by mohla nejvíce podpořit svou premisu.

Když vezmeme v potaz všechny tyto nedostatky, je jasné, že jako celek kniha nemá šanci obstát. Nejde přitom o to, že by byla negativní (jak se vhledem k zaměření tohoto serveru může na první pohled zdát). Jakýkoli autor má samozřejmě právo na své subjektivní přesvědčení od naprosto oslavného až po drtivě negativní, ze Zakleté říše však přímo čiší její vypočítavá prvoplánovost, kdy je dopředu rozhodnuto, jak vše skončí.

Yukari Kaneová mohla díky svým reportérským zkušenostem s odstupem bilancovat nad výsledky Applu, kritizovat jeho rozhodnutí a třeba i prohlásit, že cupertinská firma má to nejlepší již dávno za sebou. Být to podložené reálnými zjištěními a smysluplnými argumenty, jednalo by se o zcela legitimní názor na fungování nejvíce sledované technologické firmy současnosti. Kaneová však při svém úkolu selhala a potvrdila, že ani ona netuší, jaká budoucnost na Apple čeká.

K dobru jí i celé knize tak můžeme přičíst prakticky pouze její reportérskou část a když ji dokážeme z jinak zaujatého příběhu vyzobat, můžeme získat poměrně přesvědčivou představu o tom, jak Apple operuje v Číně, jak se žije tamním dělníkům a nebo se dočíst zajímavé informace o tom, jak Steve Jobs telefonoval novináři ohledně svého zdraví. Nelze vybrat konkrétní kapitoly, tyto přínosné střípky jsou rozesety prakticky po celé knize, a tak i přes výše uvedenou kritiku není nesmysl si knihu přečíst. Objektivní zhodnocení současné stavu jablečné firmy však nečekejte.

Na recenzi spolupracoval Filip Novotný.

Kniha v českém překladu pojmenovaná Zakletá říše – Apple po smrti Steva Jobse (v originálu Haunted Empire: Apple After Steve Jobs) by měla vyjít začátkem prosince a Jablíčkář vám v následujících týdnech ve spolupráci s nakladatelstvím Blue Vision přinese exkluzivní úryvky přímo z knihy. Čtenáři Jablíčkáře také mají jedinečnou možnost si knihu Zakletá říše – Apple po smrti Steva Jobse předobjednat za výhodnější cenu 360 korun a získat poštovné zdarma. Předobjednávat můžete na speciální stránce apple.bluevision.cz.

.