Tento týden, od 7. do 13. prosince, probíhá celosvětová akce „Hodina kódu“, která má za cíl zasvětit co nejvíce lidí do světa informatiky prostřednictvím hodinové výuky programování. V České republice se „Hodina kódu“ letos konala zatím 184krát, celosvětové číslo se blíží 200 tisícům a akce pořádají také společnosti jako Microsoft, Amazon a Apple.
Apple letos potřetí ve třídu proměnil přes 400 svých Apple Storů a jeden v době výuky včera navštívil Tim Cook. Sledoval a částečně se zúčastnil výukových aktivit pořádaných v novém Apple Storu v New Yorku na ulici Madison Avenue. Nejvýznamnější část jeho tamější prezence se však týkala jeho výroků o americkém školství.
„Třídou budoucnosti je řešení problémů a tvorba a učení se sebevyjádření,“ řekl sledujíc aktivní interakce osmiletých dětí se zaměstnanci Applu i mezi sebou při programování jednoduché Star Wars hry pomocí zjednodušených bloků kódovacího jazyka. „Málokdy uvidíte takovou úroveň zájmu v takové hodině,“ komentoval Cook aktivity žáků. Řekl dále, že programování by rád viděl jako standardní součást osnov pro školy, stejně jako mateřský jazyk nebo matematiku.
V rámci „Hodiny kódu“ mají účastnící se žáci v Apple Storech k dispozici iPady, ty však nejsou dostupné ve většině amerických veřejných škol. Některé dokonce, jako například ta, jejíž žáci navštívili Apple Store na Madison Avenue, mají minimální přístup k výpočetní technice. Učitelka Joann Khanová zmínila, že v její třídě je pouze jeden počítač a už tak zastaralá počítačová učebna v její škole byla zrušena z důvodu nedostatečných finančních prostředků.
Apple se modernizaci amerického veřejného školství snaží pomáhat například tím, že letos vybral 120 škol z celých Spojených států, které jsou na tom nejhůře. Těm poskytují nejen produkty, ale také lidi, kteří tamějším učitelům pomohou zorganizovat výuku zahrnující výpočetní techniku.
Cílem je nejen přizpůsobení znalostí nastupujících generací moderním technologiím, ale také proměna samotného procesu výuky, který by se měl stát více zaměřeným na kreativní práci s informacemi spíše než na jejich memorizaci. V současnosti jsou pro americký školní systém typické standardizované testy znalostí, které měly výuku zlepšit, ale stal se spíš opak, učitelé totiž mají čas děti učit pouze tak, aby v testech uspěli co nejlépe, od čehož se odvíjí financování školy a podobně.
„Nejsem fanouškem učení na test. Myslím, že kreativita je tak důležitá. Učení mysli přemýšlet je tak důležité. Učení na test je pro mě příliš o memorizaci. Ve světě, kde máte veškeré informace přímo tady,“ Cook ukázal na redaktorův iPhone, „je vaše schopnost zapamatovat si, ve kterém roce byla vyhrána válka a podobné věci, nepříliš relevantní.“
Ve spojitosti s tím Cook adresoval také jeden z důvodů, proč se v posledních pár letech v amerických školách tak rozšířily Chromebooky s webovým operačním systémem od Googlu. Ty Cook nazval „testovacími stroji“, jejich hromadný nákup americkými školami byl totiž alespoň částečně iniciován přecházením z papírových na virtuální standardizované testy.
„Máme zájem pomáhat studentům učit se a učitelům vyučovat, ale testy, to ne. Vytváříme produkty, které jsou pro lidi kompletními řešeními, které umožňují dětem učit se tvořit a zapojit se na jiné úrovni.“ Cook dále pokračoval konstatováním, že produkty Applu jsou použití při výuce lépe přizpůsobené díky nativním aplikacím a snadnější tvorbě specializovaných aplikací. V Chromeboocích běží veškeré aplikace v prohlížeči, což vyžaduje neustálé připojení k internetu a omezuje vytváření specializovaných aplikací.
Zdroj: Buzzfeed News, Mashable