Nasazovat do školství počítače a zejména tablety je velkým lákadlem a zároveň trendem posledních let a můžeme očekávat, že v budoucnu se budou technologie v lavicích objevovat stále častěji. V americkém státu Maine však nyní dokonale ukázali, jak se iPady do škol nasazovat nemají.
Poměrně netradiční výměnu chystají provést na několika základních školách v americkém státu Maine, kde ve vyšších třídách nahradí dosud využívané iPady tradičnější MacBooky. Studenti i učitelé na škole v Auburnu totiž laptopy před tablety preferují.
Téměř tři čtvrtiny studentů ve věku od 13 do 18 let a také téměř 90 procent učitelů se v provedené anketě vyjádřilo, že by radši než tablet používali právě klasický počítač.
„Myslel jsem, že iPady byly jasně správnou volbou,“ uvedl technologický ředitel školy Peter Robinson, jehož k rozhodnutí nasadit iPady dovedl především úspěch jablečných tabletů v nižších ročnících. Nakonec ale zjistil, že u starších žáků mají iPady nedostatky.
[su_pullquote align=“right“]„Využití iPadů mohlo být lepší, kdyby se více tlačilo na vzdělávání učitelů.“[/su_pullquote]
Možnost výměny nabídl školám v Mainu sám Apple, který je ochotný vzít iPady zpět a místo nich do tříd zaslat MacBooky Air, a to bez dalších poplatků. Výměna tak pro školy nebude představovat žádné náklady navíc a dokáží tím vyhovět nespokojeným učitelům i studentům.
Celá kauza ovšem dokonale vykresluje zcela jiný problém, týkající se nasazování počítačů i tabletů do škol, a to ten, že bez řádné přípravy všech stran to nikdy nepůjde. „Podcenili jsme, jak rozdílný je iPad proti laptopu,“ přiznal Mike Muir, který se v Mainu zabývá právě propojením vzdělávání a technologií.
Podle Muira jsou notebooky lepší ke kódování nebo programování a celkově nabízí studentům větší možnosti než tablety, ale to nikdo nerozporuje. Nejzásadnější část Muirova sdělení byla, když přiznal, že „studentské využití iPadů mohlo být lepší, kdyby mainské ministerstvo školství více tlačilo na vzdělávání učitelů“.
V tom je totiž zakopaný pes. Jedna věc totiž je iPady do třídy nasadit, ale druhá, a také naprosto zásadní, je, aby s nimi dokázali pracovat učitelé, a to nejen na základní úrovni ovládání zařízení jako takového, ale především ho dokázali efektivně využít pro výuku.
Ve zmíněné anketě například jeden učitel uvedl, že v iPadu ve třídě nevidí žádné vzdělávací užití, že tablety studenti používají hlavně k hraní a práce s textem je na nich prakticky nemožná. Jiný učitel označil nasazení iPadů za katastrofu. Nic takového by se nemohlo dít, kdyby někdo učitelům ukázal, jak efektivní a především účinný může iPad pro studenty být.
Na světě existuje množství případů, kde iPady ve výuce hojně využívají a vše funguje ku prospěchu všech, studentů i učitelů. Vždy je to ale z velké části zapříčiněno tím, že se o využití iPadů (nebo obecně různých technologických vymožeností) sami učitelé, případně vedení školy aktivně zajímá.
Pokud někdo od stolu rozhodne, že se celoplošně nasadí iPady do škol a nebudou se k tomu konat potřebná školení a šířit osvěta, proč to dává smysl a jak se může díky iPadu výuka zlepšit, musí takový experiment nutně ztroskotat, tak jako se stalo v Mainu.
Auburnské školy jistě nejsou prvním a ani posledním případem, kde nasazení iPadů nevyjde úplně podle plánů. Rozhodně to ale není dobrá zpráva pro Apple, který se na oblast školství významně zaměřuje a naposledy v iOS 9.3 ukázal, co pro své iPady chystá pro příští školní rok.
V Mainu alespoň dokázala kalifornská firma najít kompromis a místo iPadů do škol nasadí vlastní MacBooky. Ve Spojených státech je ale stále více škol, které už rovnou míří ke konkurenci, konkrétně k Chromebookům. Ty totiž představují velice dostupnou alternativu k jablečným počítačům a často vítězí, když se škola rozhodna právě pro notebook a ne pro tablet.
Už koncem roku 2014 se ukázalo, jak velká bitva na tomto poli probíhá, když se Chromebooků do škol poprvé prodalo více než iPadů, a v posledním čtvrtletí letošního roku navíc podle IDC Chromebooky dokonce v prodejích ve Spojených státech porazily Macy. Applu tak roste významná konkurence nejen ve školství, ale přitom právě přes vzdělávací sféru může uplatňovat velký vliv i na zbytek trhu.
Pokud dokáže, že je iPad vhodnou pomůckou, kterou budou efektivně využívat jak učitelé, tak žáci, může tím potenciálně získat mnoho nových zákazníků. Pokud ovšem stovky studentů budou své iPady znechuceně vracet, protože se jim neosvědčili, těžko si takový produkt pak koupí domů. Celý problém ale primárně o slabších prodejích produktů Applu pochopitelně není. Důležité je hlavně to, aby šlo s dobou celé školství a všichni, co jsou do vzdělávání zapojení. Pak to může fungovat.
iPad je dobrý pro děti na základce nebo ve školce k interaktivnímu studiu.
Na VŠ se využije spíš tak, že v něm nosím elektronickou verzi skript, na zápisky se ale moc nehodí.
Chromebook R11, který má hw klávesnicí a překlopitelný dotykový displej dokáže zastat obojí, výborný konvertible.
myslim ze s ipadem pro je problem se zapiskama pryc. s tuzkou se da psat primo do elektronickych skript. s klavesnici ve smartcoveru je to delany i na dlouhe eseje. jen ty aplikace a vyukove programy si myslim ze to brzdi. ale chapu ze je toho malo. za naprogramovani nejake opravdu vzdelavaci appky clovek nedostane takovej balik jako za stupidni skakacku narvanou reklamama. holt svet se v prdel obraci.
iPad Pro s Pencil a klávesnící ve smartcoveru je finančně mimo cílovku studentů, navíc je tohle zařízení v mnoha ohledech nepraktické. Jenom kopírování textů je dost velký pain. Levný, malý iPad Mini pro děti v pořádku, „Pro“ v současné podobě nechápu. Macbook12 je oproti tomu úplně jinde.
Zrovna o té klávesnici k iPadu Pro Vláďa Janeček ve svém posledním vlogu hovořil jako o šílenosti, kterou by v recenzi rozcupoval, i kdyby ji představil před lety Logitech, který by si prý nikdy takový šit na trh uvést nedovolil.
Používal jsem iPad na VŠ už před 3 lety s naprostou spokojeností. Klávesnice je pasé nesmysl. Jde jen o zvyk. Byl jsem rád, že nemusím tahat obludy jako měli kolegové. Navíc krásně fungovala možnost psát a nahrávat přednášku zároveň.
Jak už jsem se vyjadřoval k tomuto článku jinde na serveru, říct, že studenti na tom jenom hrají hry tudíž je to pro děti, je opravdu jen žvást. Hry můžou hrát na všem.
Psát a zároveň nahrávat přednášku zvládal i netbook Asus z roku krále klacka.
On to mimochodem zvládal i starý Compaq iPaq v roce 2002 s externí klávesnicí.
iPad je ke studiu vhodný pro děti na MŠ a ZŠ proto, že je k tomu účelu nejvhodnější, má jednoduché ovládání a existuje spousta interaktivních výukových materiálů pro děti předškolního věku a základní školy, v tom je největší přednost jednoduššího a značně uživatelsky omezeného iOS.
No jasně a to je ta správná odpověď na to že jsem to ke vši spokojenosti používal na VŠ a byl rád že nemusím tahat ty krámy za krále klacka který sic taky uměli nahrávat přdnášku, ale při přhrátí už bylo rozumět sotva každému třetímu slovu natož při tom ještě zvládat ruční psaní nehledě na nahrávání videa.
Já jsem nikdy s kvalitou záznamu neměl sebemenší komplikaci.
Nicméně nahrávat si přednášky by pro ně nemělo valného efektu, i když je pravda, že někteří slabší studenti to dělali a fungovalo jim to i na tom starém Asusu Eee, který byl nejrozšířenější v době kdy jsem byl posluchačem na univerzitě.
iPady přišly až o pár let později, když jsem byl na inženýrském studiu, měl ho skoro každý v kruhu, i když někteří stále spoléhali na Asus Eee. Ipad je proti netbooku omezenější a na zápisky se tolik nehodí, také je na něm nikdy nikdo nepsal. Ipad se mi osvědčil na skripta a učebnice, ulehčil mi váhu tašky. Cílovou skupinou iPadu ve vzdělávání jsou stále mateřinky a základní školy, proto také vzniká tolik výukových materiálů právě v iBook author pro předškolní děti a děti ze ZŠ.
Vysokoškolákovi stačí si otevřít PDF nebo .doc, obojí jsem úspěšně používal už na střední škole na prvním HTC Wallaby, nahrávat zvukové soubory ve vysoké kvalitě zvládl také, dokonce i ICQ, web, hry, mp3, video soubory, ftp, a mnoho dalšího, v té době neexistoval ještě ani iPhone první generace.
O té kvalitě bych se dohadoval protože mám srovnání.
Ano na výuku je to určitě dobré hlavně pro menší. Ti starší už potřebují hlavně jen ty zápisky a já se psaním neměl sebemenší problém. Naopak mi nehlučná dotyková klávesnice vyhovuje. A na tyto věci nepotřebuju mít notebook. A také iPad vždy vydržel v kuse na baterii takže odpadla obava z dobíjení nebo kdo bude kde u zásuvky.
Problém byl pouze když někdo přišel s fleškou a chtěl něco nahrát :), ale to se vyřešilo posláním přes internet.
A já myslel, že když někdo chce nasazovat něco takového do škol, že to má řádně promyšlené a nebo si alespoň udělal průzkum a nebo se nechal proškolit, co je a není možné… Tyhle hurá akce nemám rád a je mi jedno jestli nasazují Apple nebo konkurenci :-(
Já nevím jak v Maine ale myslím že v našich končinách je to stejné, když jsem byl na střední škole ukazoval jsem svojí profesorce biologie učebnice E.O. Wilson’s Life on earth, byla nadšená stejně jako já. Ukázal jsem jí iBooks author, kde by mohla sama tvořit svojí učebnici (včetně doprovodných obrázků a schémat), kterou jsme si všichni stejně každou hodinu zbytečně opisovali z tabule do sešitu (její koncepce zápisků a výuky byla dokonalá!), místo toho abychom probírali problematiku a samotnou vyuku. Problém pochopitelně byl že ve škole byly desktopy s Windows. které stály hromadu peněz a někdo si na tom namastil kapsu a v reálu byly vhodné jen na informatiku respektive práci s kancelářskými balíky. Na vysoké škole je to stejné, člověk má někdy alespoň skipta, ale stejně si to musí pořád jako blbec z přednášek přepisovat místo toho aby se věnoval samotné látce. Závěrem, pokud to vyučující nebudou sami aktivně používat a nebude jim to umožněno, případně v tom nebudou podporováni nebude to fungovat.
Existuje teorie, podle které se člověk učí opisováním :-) Ale já s Vámi souhlasím. Kvalita výuky je daná hlavně kvalitou učitele.
V rámci kontinuálního vzdělávání pedagogických pracovníků dlouhodobě pracujeme s pedagogy po celé ČR, kteří se učí pracovat s iPady ve výuce. Je to jediná cesta, jak jakoukoliv technologii efektivně využívat a uvést do praxe její plošné použití.