To, co Apple předvedl na Education Eventu, je pro školství určitě jista revoluce. Digitální učebnice je rozhodně velkým krokem kupředu. Ale každá mince má dvě strany a ani zde se žádná výjimka nekoná. Jaká je tedy ta stinná strana?
Jeden student, jeden iPad
Aby systém digitálních učebnic dokonale fungoval, musel by teoreticky každý student iPad vlastnit. Jenže ne každá rodina si může dovolit své ratolesti takový přístroj pořídit, zvláště když je v rodině dětí víc. A i kdyby Apple nabízel starší model za nižší cenu, stále se najde velké množství sociálně slabých rodin, které si prostě takovýto „luxus“ nebudou moci dovolit.
V tuto chvíli by se děti ve škole ještě více sociálně diferencovaly. Zatímco ti, co by měli vše ve svém iPadu by byli „cool“, děti, jež by se nadále vláčely s těžkými taškami plnými učebnic, by byly jednoduše „out“. A vyautováni by byly i sociálně. Svět dětí bývá krutý a je to právě dětství, ze kterého si člověk odnese nejvíce újmy na psychice.
Řešení? Škola samotná může poskytovat iPady dětem na výuce, jenže jejich používání by tak bylo omezeno na čas strávený ve škole. Všechny poznámky, které si žák do své učebnice v iPadu udělá, jsou s koncem hodiny pryč. A jakmile přijde domů, kde se mu válí stohy papírových učebnic, učení bude o to složitější. Jednak bude chybět motivace – na iPadu je to přeci o tolik zábavnější. Další problém je zmatení – přece jen rozložení digitálních učebnic bude trochu jiné než u tištěné verze. A samozřejmě budou chybět všechny ty cenné poznámky.
Jediným schůdným řešením by tak bylo, že by škola žákům sociálně slabých rodin iPady propůjčovala, ale která (státní) škola si může něco takového dovolit? Jak se k tomu postaví vláda, která by měla přispět miliony na nákup takovýchto zařízení? Takové to řešení není ekonomicky moc schůdné.
Motivační, nebo rušivý element?
Dejme tomu, že studenti opravdu používají učebnice v iPadu. Probíhá hodina a žáci mají na svých lavicích namísto knih a sešitů rozmístěné iPady. Jenže jak moc dobře víme, iPady neslouží jen jako produktivní nástroj, ale také jako zdroj zábavy. Při těch tisících her, které lze najít v App Store, se není čemu divit. Co ale zabrání žákům, aby místo studování stavby těla hmyzu nehráli v zadních lavicích Angry Birds?
Není způsob, jak by učitelé zabránili žákům, aby vyskočili z iBooks a zapnuli si jinou aplikaci. Učitel nebo profesor těžko od katedry z pohybů prstů pozná, zda si žáci hrají s interaktivní animací v učebnici nebo natahují prak s ptáčkem, aby jej vypustili proti vejcechtivým prasatům (Angry Birds). A pokud by šel kantor na kontrolovat, čemu se žáci věnují, jednoduché ovládání iPadu umožní téměř instantně přejít z jedné aplikace do druhé.
Jedním z hlavních cílů Applu byl tzv. „student engagement“, tedy že se žáci více zapojí a bude je učení více bavit. Jenže efekt může být naprosto opačný. iPad totiž může žáky spíše rozptýlit. Najednou mají totiž povoleno mít na lavici iPad a je téměř prakticky na nich, co si na něm pustí, když se učitel nedívá. A kdo vám zaručí, že se místo interaktivního učení nebudou studenti raději věnovat brouzdání na internetu nebo hraním her?
Další nevýhody
Jednou z výhod papírových učebnic je, že se dají sehnat z druhé ruky nebo je dále prodat. Díky tomu mnohé rodiny ušetří až polovinu nákladů na vzdělání dětí. Nicméně digitální učebnice jsou svázané s iTunes účtem a sdílet je legálně lze pouze v rámci rodiny. Jakmile učebnici nepotřebujete, můžete ji maximálně z iBooks vymazat, ale část nákladů se vám už nevrátí.
Na keynote sice bylo oznámeno, že nakladatelé budou knihy nabízet maximálně za 14,99 dolarů, což je na americkém trhu mnohem nižší cena, než za kterou je lze koupit nyní. To ale nemusí být precedent pro všechny nakladatele. V našich podmínkách se spíše dočkáme cen jen o několik desítek korun nižších, než stojí papírové učebnice. Když si vezmeme, že bychom novou učebnici dále prodali třeba za polovinu, ve výsledku pro nás bude digitální učebnice mnohem dražší. Vyrovná to vědomí, že se zádům našich dětí velice uleví?
Řekněme, že se model digitálních učebnic opravdu uchytí. Skoro každý žák bude ve své tašce nosit iPad, jež bude jeho zdrojem vzdělání. Jenže nebudou se tak studenti mnohem více stávat cílem zlodějů, kteří půjdou téměř na jistotu, že jejich oběť u sebe bude mít přístroj v hodnotě 10 000 a víc korun?
A nakonec je tu samotná závislost na iPadu. Pokud si budou žáci nosit do školy pouze iPad, nebudou mít k dispozici žádnou alternativu, tedy papírovou učebnici. Jenže na rozdíl od papíru se tablet vybíjí. Přestože desetihodinová výdrž zaručuje fungování po celou dobu ve škole, je třeba počítat s lidským faktorem. Co když si student zapomene přes noc přístroj nabít? Bude se pak ve škole vymlouvat na to, že se mu „vybila učebnice“? Nebo budeme slýchat omluvy typu: „Nechal jsem si domácí úkol doma v iPadu, takže nemám ani učebnice“? I takto může vypadat školství digitálního věku.
Největší přínos tak zatím stále vidím spíše pro vysokoškolské studenty. Ti ke studiu přistupují zpravidla zodpovědněji, přece jen vysoká škola byla jejich volba a stali se strůjci vlastního štěstí, kde jejich přístup může ovlivnit budoucí kariéru a de facto celý život. Ačkoliv vysokoškoláci nepotřebují zas tak velkou motivaci k učení, jako američtí žáci základních a středních škol, digitální učebnice jim mohou velice zjednodušit studium.
A jak skeptičtí jste vůči digitálním učebnicím v iPadu vy?
Jako budoucí maturant to dobře znám. U mě iPhone a MacBook zjednodušuje práci a učení. Mému sousedovi v lavici pak iPad s iPhonem.
Sme jediní dva ve třídě co to takhle mají. Učebnice bohužel nejsou v elektronické interaktivní formě, ale některé máme naskenované.
Hlavní úlevou je, že z předmětů co maturuji mám poznámky rychle a pohodlně často čekám i minutu než to ostatní s propiskama sesmolí. A pak si poznámky a učení krásně ukládam na disk a zálohu pak na dropbox.
Negativa pak přichází v předmětech co nematuruji (nevím jestli negativa), a to pak se klasicky Mac/iPhone promění v zábavnou platformu :-D.
Podle mě to je asi ten nejhorší faktor – ta možnost si prostě zahrát či brouzdat.
Někdo to bude dělat pořád, někdo nikoli a někdo jako já, jen občas.
Takže výsledek je takový, že to je nejlepší pro studenty po středních školách – ti kteří o to mají zájem a počíta se s tím, že se chcou dobrovolně vzdělávat.
Tak pod to se jde asi jen podepsat ;)
Presne. Kdo se ucit chce, ma i urcitou sebekazen a nebude si misto toho hrat.
Ve školách v zahraničí, kde iPad používají má iPad žák „pronajatý“ na celý školní rok, takže tím je to vyřešené. Samozřejmě se jedná o školy soukromé…
Nejak pri tom negativnim smysleni zapominate na to ze nase „bananova“ republika ani vzdalene nepripomina cilovou skupinu v tomto segmentu rozvoje..Jak bylo zmineno uz predchozich komentarich tak ve vyspelejsich zemich se studentum ipady propujcuji na cely skolni/akademicky rok..
ps: vzhledem k edu cenam nebude ani pro nektere soukrome skoly u nas problem se vybavit touto technologii–
Nesouhlasím. Už v současnosti vím o dvou školách, které iPady využívají a několik dalších se připravuje na vybavení iPady. Exisuje už i firma, která to školám pomáhá vše zařídit a vymyslet takový systém aby to nebylo příliš ztrátové a iPad byl skutečně využit.
vsak rikam ze nektere soukrome..o statnich skolach netusim..(pokud mluvime o integraci ipadu podobne v zahranici a ne o vybaveni skoly it ucebnou ci mobilnim vozikem s apple technologii)
btw: nevim proc nesouhlasis zrovna s timto komentarem kdyz z nej vychazi rozpor s nazorem autora tohoto clanku;)
Souhlasim s prvni casti clanku, kdy to muze vest k socialnim rozdilum. Je vsak na skole, aby to nejakym zpusobem resila, jestli chce ipad ve vyuce vyuzivat.
Ostatni duvody jsou zastupne a pokud se nekdo ucit nechce, tak mu ani ipad nepomuze. Kdyz nebyly chytre telefony, tablety, tak sme cmarali na lavice a do sesitu, kdyz nas vyuka nebavila.
Posledni cast me vylozene nepobavila, prtz i bez ipadu neni problem preci zapomenout zakovskou, ukol, nebo se jinak vymluvit;0)
Dekuji autorovi clanku, ze se zamyslel nad negativy, ale ukaze az cas jestli ipad je schopnym ucebnim nastorjem nebo pomuckou!
Já tištěné knihy, skripta měl rád;) Ne, opravdu! Knihám tištěným dávám přednost doposud, v iPadu či Kindlu vypadá každá kniha stejně, smrdí stejně, což mě připravuje o jeden podstatný nepopsatelný zážitek…
Ale hold jde se kupředu, šetří se, šetří se příroda, je hlad po aktuálních informacích a po dostatečném počtu a to vše dokáže elektronická podoba zajistit.
Takže pokud se mi nedaří nějaká kniha sehnat, je e-podoba jistě řešení. Ale v případě, že kniha je k sehnání a já jí opravdu chci – stejně dávám přednost tištěné verzi.
Příklad: tištěný Reflex či elektronický, rozhodně tištěný. Zatím.
Až bude vše v e-podobě – co bude s knihovnami a s knihkupectvími??? Mohou zavřít a to je tak ohromná škoda!
Dokonale reseni nebude nikdy, ale aspon budete mit o cem psat. Nevyhody se totiz daji najit na vsem :-)
„Co když si student zapomene přes noc přístroj nabít?“
Nad touhle vetou jsem se musel pozastavit – to vazne ne skolach nemaji zasuvky? A pokud by se prece jen iPad do skolstvi dostal, nemyslim si ze by se ve tride nenasla alespon jedna nabijcka a kabel na iPad :)
U nás na střední byla jediná zásuvka snad u katedry a třeba na VŠE mají jednu nebo dvě zásuvky na jednu řadu v posluchárně. Navíc s metrovým kabelem, co Apple dodává, toho taky moc nevymyslíte. A tahat ještě prodlužovačku…no nevím
Souhlasím s Tomem. Na školách v USA, kde již iPad používají mají žáci na každé lavici dock. Nikdy tak nemůže dojít k tomu, že i při delším školním dnu a vysokém jasu se iPad vybije.
;-)
Odpovedel jsis sam :) U nas a v USA neni jedna a ta sama vec – a to ze ma metrovy kabel neni prece omluva na to, ze se iPad neda ve skole dobit :) Jak zminil Myth, vetsinou maj na lavicich docky..
(kor – to je šílený slovo… co třeba „zvlášť, vždyť, obzvlášť“ ? Nezní líp?)
To ohledně tý ceny je nesmysl ;-) iPad stojí okolo 10k. Když si spočítáš co utratíš za sešity (minimálně tak 500 na pololetí) a učebnice kolem 1.000, tak se ti ten iPad za pár let vrátí… A druhej nesmysl je to, že by se tím diferencovali třídy- ten systém, kterej byl nastíněn applem by fungoval pouze v případě, že iPad budou mít všichni… Jak by se asi mohli učit děti bez iPadu z učebnice, kterou nemají ???
NAVÍC – v USA již existují desítky škol, které iPad ve své výuce plně využívají ;–). Dokonce už jsem slyšel i o dvou školách v ČR… Takže v tom vážně nevidím problém – jde o individuální domluvu.. Když půlka rodičů bude proti, tak je jasné že to nemá cenu řešit.
Co se spusteni „jinych“ aplikaci tyce. to vse se da zaridit restrikci pomoci Iphone Utility primarne urcenou pro enterprise sferu (http://help.apple.com/iosdeployment-ipcu/). Jde tam lecos zakazat i presne definovat a hlavne „zaheslovat“. Se zneuzivanim neni tak velky problem. Navic pokud vyucujici necha deti jen louskat interaktivni knizku od katedry, pravdepodobne Angry Birds hraje sam ;)
Co me ale u tech ucebnic jeste chybi je nejake „centralni“ vyhodnoceni pripadnych testu, apod.
Myslim si, ze takhle se ti cenove ten iPad nevrati. Pochybuju, ze ten samy budes pouzivat dele nez tri roky. A i kdybys ho chtel treba az na pet let, bude tam uz vyznamne procento dalsich nakladu – opravy poskozeni, vymena baterie atd.
Chapu, ze na ty same veci (skolni veci) by asi mel stale stejny pristroj stacit, ale bude moralne zastaravat, bude omezeny ve vyuzivani noveho softwaru apod.
Nebo ho Apple záměrně zku*ví novou verzí iOS…
Takže každý žák povinně účet na iTunes?
clanek ma vcelku nizkou kvalitu, v podstate nic nerika, nektere „uvahy“ jsou mimo misu… :/
Souhlasím.
Jaká je výrobní cena iPadu?250$?Proč je Apple nenabídne za 300$ + vydělá nějakou symbolickou částku na dig. učebnicích, na které by se dohodlo např. Ministerstvo školství s vydavatelem?Např. v Chorvatsku, Bosně, Srbsku, Černé Hoře a dalších učebnice děti nedostávají každy rok zdarma, ale stojí zpravidla 125€, což je na místní poválečné podmínky velký problém.A k těm “ hrajícím“ studentům:určitě by šlo vyvinout aplikaci, která by tohle studentům znemožnovala, platforma iOS je velice různorodá a dají se s ní dělat divy.S čím v článku opravdu hodně souhlasím, je, že iPady a tohle „novodobé“ školství je zaměřeno na studenty.
Nechapu tu cast, kde autor popisuje,ze budou hrat hry, pokud vim na ipadu lze zakazat jak safari, tak stahovani aplikaci, itunes,youtube… Takze to ze bude ipad jen k vyuce nen zastak tezke ohlidat, a na pripadny jb lze pamatovat ve smlouve a toto napr sakcinovat vysokou pokutou. Atd atd.
To lze aplikovat pouze v případě, že to budou iPady školy. Rodiče těžko zakáží využívat tablet jinak než ke studiu. Bude ho využívat přeci i mimo školu.
Nejdříve jsem při čtení pokyvoval hlavou na souhlas autorovi, ale nakonec jsem došel k podobným názorům uvedeným již předemnou. Jen tedy dodám, že dnes má plno žáků na lavici notebook přes který na ně není ani vidět a tam si také mohou dělat co chtějí. A pokud jde o ty menší a hraní her… Ono není zase tak tězké podívat se do posledních spuštěných aplikací. Zas tak rychle to povypínat nejde pokud bude učiteli něco podezřelého. Jinak na VŠ je iPad super pomůcka jak na poznámky tak elektronická skripta( doc,pdf,ppt ) škoda jen že už asi nevyužiju ty el. učebnice které se podobají spíš enciklopediím a jsou úžasný.
no článek z mého pohledu zapomněl na důležité věci a sice: 1. ipak je do ruky pro žáka neprakticky, prostě knížku položim a čtu, žádné odlesky od světla nad žákem, to budou fasovat nějaké stojánky? nebo ipadu budou půl dně držet v ruce? 2. co oči? ruku na srdce kdo z vás na iPadu čtě? lrom bleskovek na netu… To bude opravdu paráda nechat do toho děti osm hodin čučet. 3. laborovat s tím, že cena ipadu není velká a že se to vrátí je nesmysl. iPad 1 ios 4 paráda, ios5 rapidni zpomaleni, iBooks se načitají dlouho nestačí pamět atd… takže pokaždé když apple utne větev všichno poběži pro nový iPad? 4. ty knihy vážne nejsou zdarma cena ipadu + kiniha 13,99 wow to se fakt vyplatí. Michale děkuji za zamyšlení jsem rád že ne všichni slepě vzali tu „revoluci“
sorry za překlepy
Zdravím všechny příznivce Jablíčkáře a autora článku.
Většinu uvedených „nevýhod“ (cena, musí mít každý, je to zbytečné a rušivé,…) stejným způsobem viděla většina lidí, když se objevily první auta, televize, mobilní telefony, počítače, internet,… Dneska je má každý a žádnou z těchto „nevýhod“ nevidí. ;)
Přeji všem krásný a úspěšný den. :)
Nechápu proč řešit otázku jestli na to bude někdo mít nebo ne. život je nefér a musím říct, že to že někdo má víc peněz než já mě vždycky naštve a motivuje k většímu výkonu. Já si třeba iPad a kindle nemůžu při studiu vynachválit – nemusím tisknout stovky stránek. Nahraju si je a pak můžu v klidu studovat :-)
Cena iPadu, no ono to není tak jednoduché…
Jen když si sečtu kolik peněz jsem vydal za učebnice, skripta, kopírování, jéje a kolik mě to stálo času a shánění. Samozřejmě pokud nebyla jiná možnost tak jsem musel sáhnout po několik let starém vydání.
Pracuji v lékárně, kdyby byla možnost Lékopisu na iPadu, to by se ušetřilo papíru;)
Kdyby byla Farmakologie na iPadu, aktualizovaná třeba jednou za 1/4 roku, jej to bych ušetřil;)
Zdravím Jablka,
nic proti autorovi, ale tento článek je v celku o blbostech. Mezi největší patří nabijení a učitelé neuvidí co studenti na iPadu dělají :) To ani nevědí u papírových učebnic. My třeba hráli loďičky, piškvorky a různý papírové hry a učitelé netušili. Myslím, že řešení movitých a nemovitých rodin je zbytečné. Když už se má elektronické školsvtí začít rozšiřovat tak určitě začně v soukromých, nebo v prestižních školách a ne v nějaké klasické a zapadlé státní škole. A když už někdo jde na soukromou školu a nemá pěněžní prostředky na laptom nebo iPad tak školy vždy nabízí pronájem na dobu studia. Ano v ČR máme dvě školy, kde využívají iPady, ale spíš se bude jednat o USA, Německo a jiné bohatší státy v tento moment.
Kvalita článku = 0
Vždycky záleží jen na studentovy. Ti studenti kteří by na ipadu hráli angry birds jsou na tom teď úplně stejně, akorát hrají piškvorky.
Je vela negativ. Prednasky a vyucbu by si mali ziaci pisat rucne, nie mat vsetko predpisane a pred testom sa to nabiflit a druhy den zabudnut. iPad nema stylus ako HTC alebo Lenovo.
iPad nebudu lacna zalezitost(skripta si budu stale musiet kupovat) a aj keby si niektori(alebo skola) nakupili nejake lacne tablety, tak platene ucebnice, ktore sa objavia v iBook Store sa uz nebudu moct objavit inde kvoli podmienkam, ktore si Apple diktuje.
Opisování je ta největší hovadina, kterou někdo může vymyslet. Tím, že něco budu opisovat se to nenaučím a při hodinách nestačíš pořádně dávat pozor. Alespoň na vysokých školách si tohle uvědomují a mělo by se to zavést i na středních. Při hodinách dávej pozor a měj dotazi, doma si to přečti z poznámek profesora. Skripta se kupovat nemusí dobrý učitel napíše učebnice či skripta svoje a dává je žákům zdarma nebo za minimální peníz. Pokud to neudělá učitel, napíší je studenti.
To neni pravada. Kazde pretlacene pozbamky uberaju na pozornosti(cest vyminkach) pokial si student musi robit poznamky nuti ho to sa sustredit na vyklad.
A zaviest to na strednychby bola uz uplna blbost, uz tak maju tolko problemov sucasny studenti s beznym pisanim vdaka elektronike.
Autor neni buh a jeho nazor je tu proti velkemu mnozstvi nazoru ostatnich, takze se ho musim zastat. Napsal clanek, ne diplomovou praci. Berte to jako uvodni prispevek k zamysleni, nektere veci z toho by vas nenapadly, dalsi vlastni k tomu pridate. Informace v clanku neberte jako dogma, je to zkratka jeden z pohledu. Rad jsem si jej precetl a stejne tak rad jsem si precetl nazory ostatnich (ty ktere za to staly).
A co tento model, upravena verze určena jen pro skolu a dotována přímo od Apple dejme tomu cena 150$ kus. Nevím kolik je v USA studentu základních a středních skol ale několik desítek milionu to bude. Pri provizich jake si Apple účtuje z prodeje app z iTunes se ta dotace a celkove náklady rychle vrati a zůstane Tučný zisk jelikož tu ani nebude žádná konkurence. Spocitejte si kolik si bude muset student koupit eucebnic na jeden rok ???? Pri cene 14$ kus
krát 11-16 učebnic jeden student a počet studujícich v USA je docela masakr suma. A navíc to podpoří prodej i ostatních produktu Apple jelikož každy kdo bude studovat bude odkojeny na systému od Apple a nebude mít důvod si koupit widle nebo android.
Ano, taková elektronická, multimediální encyklopedie. Ovšem jen a pouze encyklopedie. Povrchní, stručná, opíjí rohlíkem.
A navíc bez stylusu, takže nakreslení rozumného náčrtku je takřka nemožné. Patřím do generace, ve které se poprvé masivně rozšířily notebooky na VŠ (do té doby studenti většinou stěhovali počítače) a zkoušel jsem ho používat na přednáškách, ale je to k ničemu. Papír a tužku pro rychlé poznámky ještě nic nenahradilo a jen tak nenahradí. A to říkám jako geek a hračička.
No, každý to má jinak. Mě nebaví psát propiskou. Nejsem na to zvyklý. A jeto nejspíše dobou.
Když chvátám, někdo vede rychlou přednášku prezentaci či nevím co, tak nestíhám.
Všema deseti nepíšu ale troufám si říct že i tak píšu hodně rychle, daleko rychlejc než abych psal propiskou.
Takže pro mě jednoznačně WIN.
Také píšu velmi rychle, ale nedokážu si představit, jak si rychle na laptopu nakreslím vývoják, UML diagram, schéma neuronové sítě, blokové diagramy, průběhy funkcí atp., když si na to zrovna přednášející vzpomene.
Jistě, přepsat každé slovo přednášejícího do editoru bych stíhal bez problému, ale o tom tvoření poznámek není, že. :-)
Michal Žďánský: Realitní poradce, příležitostný překladatel, hudebník a velký milovník jablečného železa.
Prosím o doplnění: aktivní člen mladých sociálních demokratů
Na střední jsem pak byl jediný, kdo neměl mobil. Všichni kolem ho už měli, a já pořád nic. To byl sakra sociální rozdíl. A víte, co jsem udělal??? Naučil jsem se makat a na ten mobil jsem si vydělal.
Stejně jako dnes na vše od Apple, káru, pracovní výbavu, život…
Michale, je hezké myslet na to, jak se cítí Ti lenivější kolem, ale faktem je, že to Vám v životě nepomůže a je třeba myslet na to, že všichni jsme se narodili bez mobilu.
Tvrdé??? Ne, jen to není euro-multi-kulti. Je to jak to je a vždy bylo a ve skutecnosti, a přes všechny soci
…kecy, vždy bude.
No, musim strucne….takze:
1. proti automobilu byly podobne typy vyhrad…
2. Nejjednodussi je, kdyz si dite hraje a pritom se uci, aniz by to poznalo…(vidim na prikladu me 4 lete dcery), 11ti a 9ti leteho synovce
3. Musi se zmenit pristup – ucebnice neni bichle s nezazivnymi fakty, ale navod, jak se dobrat k nejakemu cili…(Komenskeho princip uceni hrou, od jendoducheho ke slozitemu atd).
4. Pokud si dite na iPadu pri vyuce bude hrat, tak vidim nekolik moznych pricin:
a] ucitel stoji za prd
b] nudi se
c] ma fakt blbou naladu a nechce s emu ucit…ted resi posilanim sms, koukanim do blba atd…takhle se alespon trosicku uci…ovladani, web atd…
Je to o zmene pristupu jak ucitelu, tak tvurcu ucebnic…dneska jsou deti presycene informacemi a ohromeni snadnosti jejich vyhledavani….neter vydrzi nekolik hodin prozkoumavat planetu pomoci Google Earth…a bavi ji to…k dane zemi si pak hleda informace na google…cerpa informace…sklada do souvislosti…to je podle me uceni, jak ma byt.
Co se tyce ekonomiky….jak znam mac, tak maji marzi alespon 30%…kdyz by byl tendr na nakup 10000 iPadu, tak jste na nizsi cene, nedej boze, pokud by se udelal mega projekt typu Indos, tak by jsme za tech 5mld nakoupili iPady pro vsechny skolou povinne deti…
Lze pouzivat sponzory, a nebo projekt EU….tam se nam nedari poradne cerpat a kdyz, tak na kurzy, ktere jsou lidem pro realny zivot uplne k nicemu…takhle by jsme alespon investovali do svych deti….
zase o jeden inteligentni koment vice..staci si jen vzit priklad z vyspelejsich zemi..napr. ten „tendr“ se jinde bezne praktikuje a v daleko vetsim mnozstvi nez byl uveden priklad..
No neviem kolko je tu pametnikov ale Apple uz jednu taku akciu vo svojich zaciatkoch mal. Volala sa Deti nemozu uz viac cakat a dal na stredne skoly 256 000 pocitacov Apple. Takze tak. Na Slovensku dodnes deti nemaju ucebnice vytlacene a dodane, skoly kopiruju svojpomocne co sa da na kopirkach, stoji to majlant, pan minister nariadil aby ucitelia robili vlastne ucebnie, vycuci atd. A to je na zakladnych skolach. Takze si myslim, ze cesta zapoziciavania iPadov na cely rok je schodna aj pre Slovensko a Cesko. A co sa tyka zdielania, boze co riesite. Vsak mame icloud a tam si nahram v skole co potrebujem, ukoncim hodinu, pridem domov a nepotrebujem mat ipad- vsetko mam v cloude a mozem si to nastudovat aj na pocitaci s Win. Nevidite suvislosti priatelia, toto je len zaciatok.