Jmenuji se Tomáš Kováč. Jsem certifikovaným Apple Professional Development (APD) lektorem se zaměřením na iPady ve školství. Chtěl bych vám představit svou cestu k získání a používání iPadů na základní škole v modelu 1:1, tedy každý žák s vlastním iPadem.
Vystudoval jsem Pedagogickou fakultu OU (1. st. ZŠ – specializace Dramatická výchova), pokračoval jsem ve studiích Dramatické výchovy na JAMU. Učil jsem 2 roky jako asistent na PdF OU v oboru Dramatická výchova. V roce 2009 jsem nastoupil na ZŠ v Nové Bělé jako učitel pro 1. stupeň. Již od začátku jsem využíval vlastní iPhone jako didaktickou pomůcku (edukační aplikace). Od září 2012 má každý žák mé třídy svůj iPad, který využíváme téměř v každém předmětu.
Odjakživa jsem byl člověk, který rád využíval techniku k ulehčení práce, ale taky k zábavě. Jelikož můj otec prodával mobilní telefony, měl jsem možnost zkoušet různé operační systémy. Od Symbianu jsem se dostal k Windows mobile, který mi maximálně vyhovoval, protože jsem si systém mohl upravovat.
Jak jsem se dostal k iPadům
Asi před pěti lety mi otec nabídl iPhone 3Gs. Telefon, který jsem v té době nechtěl. Tak nějak jsem se vysmíval jablečným uživatelům, protože si se systémem nemůžou tolik pohrát (tedy pokud nemají jailbreak). Nakonec mne otec přemluvil. Začal jsem systém poznávat, hrát si s ním. A už jsem byl v tom. Ten telefon je opravdu intuitivní, jednoduchý (někdy až moc – což mi později u dětí vyhovovalo).
Děti ve třídě (v té době jsem učil druhou třídu na ZŠ) si jej začaly půjčovat na přestávky. Zpočátku byly nadšené z toho, že mohou „patlat“ po displeji. Následně jsem jim nahrál do mobilu nějaké edukační aplikace (většinou do matematiky). Děti si půjčovaly mobil s představou, že si hrají. Přitom u toho vypočítaly spoustu příkladů, vyřešily logické hádanky. Opravdu je to bavilo. Začal jsem zjišťovat, jak by bylo náročné pořídit každému dítěti iPod do třídy a s tím pracovat. V té době ještě iPady neexistovaly. Nakonec jsem vše zavrhl kvůli malému displeji. Myšlenka mne ovšem neustále držela. Viděl jsem v tom opravdu velký potenciál.
Když byl představen iPad 1. generace, veděl jsem, že to je právě ten přístroj, který by si našel své místo ve škole. Přišel jsem za panem ředitelem a zeptal jsem se jej, jestli by neměl navíc nějakých 250 tisíc korun na iPady pro všechny žáky mé třídy. Dle očekávání mne odbyl s tím, že jsem dnes obzvlášť vtipný.
Nevzdal jsem se. Sepsal jsem základní myšlenky na papír (i s cenovou kalkulací), vytvořil jsem stránky www.i-school.cz, šířil myšlenku po internetu a začal jsem obcházet firmy v okolí školy s tím, že bych potřeboval finanční pomoc. Podařilo se mi přemluvit pár lidí a sehnal jsem peníze na první čtyři iPady. To už vyšly iPady 2. Začalo testování.
Pan ředitel viděl, že to myslím vážně, a pomohl mi sehnat peníze na dalších pět iPadů. S devíti iPady už se dalo něco málo tvořit. Testovali jsme aplikace, hledal jsem, jak nejlépe využít potenciál tohoto přístroje. Větší zlom nastal v momentě, když jsem měl nastoupit jako třídní učitel do 1. třídy. Na zápis jsem připravil některé činnosti na iPadu. Děti nadšeně plnily úkoly a rodiče byli nadšení, že jsou děti nadšené. Pan ředitel při této příležitosti přislíbil, že od 1. třídy bude mít každé dítě svůj iPad. A tak se taky stalo. Peníze se použily z evropského grantu.
[youtube id=“rw206qDdnK4″ width=“620″ height=“360″]
To je jen začátek
Začal jsem řešit, jestli si děti budou brát tablety i domů, jak nakupovat správně „účetně“ aplikace, jestli bude mít každé dítě svoje Apple ID atd.
Domluvili jsme se (i s rodiči), že tablety budou používat pouze ve škole. Není s tím žádný problém. Pokud zůstane nějaká rozdělaná práce, dodělají si ji později (popřípadě – pokud je to možné – doma na počítači). Výsledky práce si děti posílaly na mail (nyní využívám Google Disk).
Nákup aplikací
Problém byl trochu s nákupem aplikací. Nejdříve jsem zjišťoval, jestli je možné mít legálně pro všechny iPady stejné Apple ID a kupovat aplikaci pouze jednou. Ze smluvních podmínek jsem vyčetl, že je to možné:
(ii) Pokud jste obchodní společnost nebo vzdělávací instituce, můžete Produkt App Store stahovat a synchronizovat k užívání (a) jednou osobou na jednom či více Zařízeních iOS, které vlastníte nebo máte pod kontrolou, nebo (b) více osobami na jednom sdíleném Zařízení iOS užívaném takovými osobami, které vlastníte nebo máte pod kontrolou.
Kdo tedy bude nakupovat aplikace? Zpočátku (a dělám to tak dodnes) jsem kupoval aplikace ze svého účtu. Ptal jsem se účetní, jakým způsobem se to dá zavést do účetnictví. Jak to proplácet. Nějak se nemohla dobrat odpovědi, tak jsem to tak už nechal. Do aplikací jsem po dobu používání vložil možná 1 500 korun. Není to taková hrůza. Aplikace jsou standardně zdarma až za dvě eura.
V dnešní době je možné požádat autorizovanou firmu, které zaplatíte určitou částku, oni vám vystaví fakturu a budou posílat darovací kódy konkrétních aplikací, které vy si zvolíte.
Co chci ještě říci
Zařazením iPadů do výuky nechci primárně učit děti práci s iPady. Mým primárním cílem je naučit děti číst, psát, počítat (jako v každé jiné škole). iPady jsou pouze jedním z nástrojů (metod), kterým docílím daného cíle. Používám běžné učebnice, tabulku a fixy, tužky, sešity a jiné pomůcky.
V následujících dílech měsíčního seriálu „iPad v 1. třídě“ bych rád demonstroval, jak je možné již v první třídě základní školy operovat s iPadem, jaké jsou s ním možnosti jak pro učitele, tak pro žáky a jak takový školní rok s iPadem vypadá.
Pokud máte k tématu iPadu ve školách jakékoliv dotazy, pište je do diskuze nebo posílejte na redakce@jablickar.cz, a my se je pokusíme v následujících dílech seriálu zodpovědět.
Mnozí se tomuhle ještě brání, ze spousta důvodů. Myslím si ale, že v budoucnosti je to nevyhnutelné. Mě osobně se to ale líbí.
Víc takových učitelů na školy. Nejenom, že naučí děti psát, počítat, číst ale ještě je naučí s moderní technologií včetně cloudových uložišť (zmíněný Google Disk). Nenechal se odbýt počátečním nedostatkem financí a hledal si cestu jak celý nápad realizovat. Evidentně správný člověk na správném místě, za aplikace dává své peníze a to by moc lidí neudělalo. Jen tak dál, toto je opravdu dobrý projekt.
Zrovna do 1. třídy bych tablet ne nasazoval. Je to období, kdy se rozvíjí jemný grafomotorika dítěte, nacvičuje se špetkový úchop a ovládání tabletu není zrovna činnost která výše uvedené rozvíjí. Lékaři uvádí, že dítě by mělo ovládat tablet maximálně 30 – 60 min denně. V pozdějších ročnících, kdy je jemná grafomotorika již plně rozvinuta a zafixována je použití tabletu jako vyučovací pomůcky naopak žádoucí.
Nejsem zadnej odbornik, ale co ma spolecneho pouzivani iPadu se psanim? Copak deti v prvni tride cely den pisou? Oni je urcite nauci psat i mimo iPad ;-).
Mimochodem predpokladam, ze iPad nedrzi v ruce, ale ze ho prevazne maji opreny o lavici, takze by nemelo ani vadit ze neni uplne lehky.
Problém není v tom, že by byl tablet těžký nebo že by odváděl od psaní. Problém je v tom, že ovládání tabletu prsty učí děti špatným grafomotorickým návykům. Prostě používáte prsty jinak než při psaní. Příliš dlouhodobé používání tabletu v tomto věku má za následek chybný úchop pera/tužky. Samozřejmě se můžeme přít, zda budou děti v budoucnu více používat tablet nebo psací potřeby. Ale zatím ovládání psacích potřeb beru jako prioritní. Tablet v pozdějších ročnících, jak jsem již psal, za problematický nevidím.
Prit se nechci, spis me to zajima :-). Kazopadne bych chtel videt nejakou studii v tomto ohledu.
Zajímavá je např. Sausset, S.,
Lambert, E., Thiery, E. 2013. Flexibility of orthographic and graphomotor coordination during a handwritten copy task: effect of time pressure. Published online Nov 22, 2013. Frontiers Media SA.
Popřípadě u nás vydaná Macháčková, J.,
Vyskotová, J.,2013. Jemná motorika, Vyd. 1. Praha, Grada 2013. ISBN: 978-80-247-4698-2
V žádném případě nechci vyvolávat spor – nejsem na dané téma odborník, ale mám s používáním tabletu u dcery přesně opačnou zkušenost. Dcerka měla před nástupem do školy se psaním potíže. Tužky se naučila uchopit do sevřené ruky a nepomáhala nám ani speciálně tvarovaná pera. Tablet jsem ji v té době půjčoval úplně k jinému účelu – počítání předmětů, určování barev a různé hádanky. Nicméně dcera si v jedné z aplikací začala prstem kreslit a později zkoušela i psát a následně sama postupně začala brát tužku správným způsobem. Ono je posazení prstů při psaní na tabletu a tužkou vlastně dost podobné. Ukazováček je hlavní a palec je jeho oporou – pak už se vlastně mezi ně pouze vloží pero;-)
A je neco z toho opravdu zamereno na praxi kdy se to zkouselo na detech v jedne tride s tablety a v druhe tride bez nich? A nasledne porovnani vysledku? To je neco cemu bych veril nejvic….
fajcila mi moj slizky kokot, umasteny od predejakulacnej tekutiny, trochu potu a trochu mocu, fajcila mi ho hlboko tak ze sa az drhalo, miestami sa skoro az povracala, chytil som ju rukami za hlavu a vrazal som jej ho hlboko do lebky, zatial ako mi fajcila so, jej strkal do picneho a ritneho otvoru palec na nohe, striedovo do pice a do riti, dostalo sa jej aj trochu hovno do pice a mne ostali za nechtom na palci na nohe. Vo fajceni mojho zilnateho klacka stale pokracovala az dokym som sa jej nevystriekal do krku, moje teple semeno jej vybehlo von nosnymi dierkami a usami. potom som sa jej vystal do huby…
Nakup aplikaci – rozumim tedy, ze zadna firma (ne jenom edukativni) nema omezeni instalaci 4 instalaci?
„více osobami na jednom sdíleném Zařízení iOS užívaném takovými osobami, které vlastníte nebo máte pod kontrolou.“ – To zni jako kdyz musism vlastnit osoby :-D.
Tak preju hodne zdaru. Moje 3 leta dcerka uz iPad taky pouziva a umi toho uz mozna vic nez babicka ;-).
„Zařízení iOS užívaném takovými osobami, které VLASTNÍTE nebo máte pod kontrolou.“ Je super, že Apple počítá i otroky! :D
Admin, vyrazte toho uchyla „Jablivkar“ z tejto diskusie……uz je tam 4 hodiny….
Zdravím
díky za super článek. Bylo by možné zveřejnit i seznam používaných aplikací? Store je plný všeho možného, ale osobní zkušenost a ještě k tomu pedagoga bych uvítal
děkuji
Z.S.
Aplikace budu přidávat v dalších článcích.
Jinak už nyní se můžete podívat na http://www.i-school.cz a sekce „Aplikace pro iPad“.
Tomáš Kováč