Na začátku dubna zveřejnilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy skrze Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost zajímavou výzvu směřovanou na základní a střední školy ohledně integrace informačních a komunikačních technologií do výuky, což v tomto případě znamená především využití mobilních zařízení. Výzva měla však až do včerejšího dne jeden zásadní háček – vylučovala z výběru iPady.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost, který je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR, a jeho Výzva 51 má přinést do základních a středních škol 600 milionů korun, které mají sloužit jednak pro vzdělávání ředitelů a učitelů v oblasti moderních technologií a jejich využití ve výuce a jednak pro samotný nákup vybraných tabletů, netbooků či notebooků. Ministrem školství bylo prezentováno, že školy, které se do programu přihlásí a uspějí, si budou moci samy vybrat platformu i technologie.
Jenže dokumentace ukazovala něco jiného. Doporučené požadavky na technickou stránku zařízení totiž z možného výběru zcela vylučovaly iPady. Důvod? iPady totiž nemají 2 GB operační paměti, jak bylo ministerstvem školství u tabletů požadováno. Poměrně absurdní požadavek, když si uvědomíme, že se vybírají zařízení určené do výuky, kde vysoký výkon rozhodně není nejvyšší prioritou. Naopak by se měly řešit aspekty jako uživatelská přívětivost, jednoduchost ovládání, konektivita a – to nejzásadnější – způsobilost produktu pro jeho implementaci do výuky.
Právě způsobilost produktu pro jeho využití ke studijním účelům je zcela zásadní, protože můžete žákům pořídit sebevýkonnější tablety, ale pokud si na nich děti pohodlně nepřečtou učebnici nebo nespustí příslušnou aplikaci, mine se implementace technologií do škol účinkem. A zcela objektivně můžeme říci, že daleko před konkurencí je v uzpůsobení svého produktu pro využití ve školství Apple. Jeho iPady nabízejí jak obrovskou škálu vzdělávacích aplikací (včetně jejich jednoduché tvorby), tak jednoduché ovládání, ze strany žáka i učitele.
Ne že by snad byly konkurenční operační systémy jako například Android od Googlu ve školách zcela nevyužitelné, ale většinu trumfů v ruce drží se svým ekosystémem Apple. Právě proto se na internetu strhla velká vlna nevole (viz zde, zde či zde) , kdy si propagátoři jablečných produktů ve školství – a že jich každým rokem i u nás výrazně přibývá – stěžovali, že je absurdní, aby se do takového programu nemohly zapojit i iPady.
Jiří Ibl dokonce poslal otevřený dopis ministru školství, kde ho na tuto nedokonalost výzvy upozorňuje a žádá o přepracování požadavků, a světe div se, ministerstvo školství žádosti vyslyšelo. Včera dokumentaci k Výzvě 51 pozměnilo a u tabletů již není požadována minimálně 2GB vnitřní paměť, ale poloviční. To znamená, že iPady jsou zpátky ve hře.
Změnilo se také znění u požadavku na operační systém. Nyní je třeba, aby tablet obsahoval „odpovídající operační systém“, což by však u iOS neměl být problém, jak Jablíčkáři prozradil Ing. Petr Juříček, hlavní kontaktní osoba výzvy. Ten také upřesnil, že maximální cena produktu 15 tisíc korun by měla i u tabletu být včetně DPH (v dokumentu tato informace chybí), což však nepředstavuje u nižších variant iPadů problém.
Je pozitivní, že i čeští byrokraté si dokáží uvědomit vlastní chybu, kterou vyrobili, navíc když v tomto případě může její napravení pozitivně přispět k modernizaci a zlepšení českého školství, byť k tomu bude potřeba mnohem víc než jen 600 milionů z Výzvy 51.
„byť k tomu bude potřeba mnohem víc než jen 600 tisíc z Výzvy 51.“ – výše ve článku je to uvedeno v milionech Kč, co je tedy správně?
Je to 600 milionů, díky za upozornění.
“ A zcela objektivně můžeme říci, že daleko před konkurencí je v uzpůsobení svého produktu pro využití ve školství Apple“
jó tomu říkám zcela objektivní názor
To si asi zase někdo zaplatil
Myslím, že mají pravdu, protože iPad mi po stráce software přijde použitelnější než Androidí tablety. Srovnávám iPad3 a Note 10.1 2014. O srovnání iPad Air ani nemluvě.
Můžu to srovnávat v práci, kdy kolega ma Note 10.1 2014 a já iPad
Už se těším, jak ještě za mě budou v naší škole iPady… tss všechno to nastrkaj Praze, jak už je zvykem
Děti…
Důchodce?
Nákup tabletů či netbooků (notebooky se zvážením) jsou vyhozené peníze a paskvil hloupočkých mozečků… #školství jde do kytek.
Proč i tabletů? Pokud by nahradili učebnice… představ si sebe, ve škole, jak místo 3kg (+MacBook tahám) taháš jen iPad (+MB) :)
učebnice matematiky stojí cca 98kč a pokud učitelé důsledně kontolují každý rok jejich stav a snaží se zabránit jejich poškozování tak vydrží 5 let klidně i dýl. Tablet vyjde na cca 10 tisíc, a ruku na srdce, kdo zvás by vsadil že vydrží déle jak 5 let. IT technologie příliš brzo zastarávají. Podle mě prostě za hodně peněz málo muziky. Ač jsme fanoušek technologií, v tomhle zastávám názor že klasická papírová učebnice je nenahraditelná. Děti jsou děti, a ne každé dítě je opatrné, takže je třeba také brát v úvahu že jednou za čas prostě ten tablet někomu spadne na zem. Psaním zápisků rukou taky trénují psaní a ne jen ťukání do displeje. Aby to mělo aspoň trochu smysl, muselo by mít každé dítě svvůj osobní tablet, které by nosilo domů. Bohužel ne všechny rodiny si mohou něco takového dovolit, a i kdyby tak je to třeba pro ně nemalá finanční zátěž. A pokud by tablety hradila škola jak by se řešilo třeba takové zničení tabletu? Opět narážím na to že nějaké dítě ten tablet omylem rozbije a rodiče neboudou mít peníze na úhradu. A myšlenka, neustálého odevzdávání a vracení tabletů před a po výuce mi přijde naprosto mylná, jelikož děti ty učebnice potřebují také doma na úkoly. Pořízení učebnic i tabletů považuji za zbytečné plýtvání.
600M tzn 46100 iPadu bez slevy a obalu + milion servis. To sem zvedavej kolik jich nakonec nakoupej. (vykon na ucebnice staci booohate jeste x let kor s novyma ipadama)
v ČR je 4122 škol, to je prum. 11 iPadu na školu = na vsechny se nedostane, a obaly by mohli dát zdarma :)
Jestli si někdo pamatujete rok 2010 vydavaní prvniho iPadu říkal ,,the problem is, netbooks are better than anything…“ samozřejmě ironie, v nasledujících větách a později prohlásil kdž to spráskám všechno do jedné věty… Netbooky jsou zmenšené notebooky, které jsou k ničemu. Jestli nějaká škola koupí v zajmu výuky netbooky zajímá mě jak moc pozadu s vyukou budou, jsou to pomalá zařízení, špatným rozlišením a nevýkoná. Asi tak :-)
Ja si myslim ( a uz jsem to v jedne diskusi obhajoval), ze vubec nejde o to kolik se koupi do skol tabletu. Hlavni je, ze konecne vznikne pro skolaky obsah. Moje dcera ve skole jeste neni a uz ma jeden ipad. Ne ze bych ji ho koupil, ale ja jsem si koupil novy. A jelikoz si kupuju kazde dva roky… A v dnesni dobe neni takovy problem koupit diteti tablet.
Takze tabletu je dost, ale ucebnice nejsou!