Zavřít reklamu

Na začátku dubna zveřejnilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy skrze Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost zajímavou výzvu směřovanou na základní a střední školy ohledně integrace informačních a komunikačních technologií do výuky, což v tomto případě znamená především využití mobilních zařízení. Výzva měla však až do včerejšího dne jeden zásadní háček – vylučovala z výběru iPady.

Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost, který je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR, a jeho Výzva 51 má přinést do základních a středních škol 600 milionů korun, které mají sloužit jednak pro vzdělávání ředitelů a učitelů v oblasti moderních technologií a jejich využití ve výuce a jednak pro samotný nákup vybraných tabletů, netbooků či notebooků. Ministrem školství bylo prezentováno, že školy, které se do programu přihlásí a uspějí, si budou moci samy vybrat platformu i technologie.

Jenže dokumentace ukazovala něco jiného. Doporučené požadavky na technickou stránku zařízení totiž z možného výběru zcela vylučovaly iPady. Důvod? iPady totiž nemají 2 GB operační paměti, jak bylo ministerstvem školství u tabletů požadováno. Poměrně absurdní požadavek, když si uvědomíme, že se vybírají zařízení určené do výuky, kde vysoký výkon rozhodně není nejvyšší prioritou. Naopak by se měly řešit aspekty jako uživatelská přívětivost, jednoduchost ovládání, konektivita a – to nejzásadnější – způsobilost produktu pro jeho implementaci do výuky.

Právě způsobilost produktu pro jeho využití ke studijním účelům je zcela zásadní, protože můžete žákům pořídit sebevýkonnější tablety, ale pokud si na nich děti pohodlně nepřečtou učebnici nebo nespustí příslušnou aplikaci, mine se implementace technologií do škol účinkem. A zcela objektivně můžeme říci, že daleko před konkurencí je v uzpůsobení svého produktu pro využití ve školství Apple. Jeho iPady nabízejí jak obrovskou škálu vzdělávacích aplikací (včetně jejich jednoduché tvorby), tak jednoduché ovládání, ze strany žáka i učitele.

Ne že by snad byly konkurenční operační systémy jako například Android od Googlu ve školách zcela nevyužitelné, ale většinu trumfů v ruce drží se svým ekosystémem Apple. Právě proto se na internetu strhla velká vlna nevole (viz zde, zde či zde) , kdy si propagátoři jablečných produktů ve školství – a že jich každým rokem i u nás výrazně přibývá – stěžovali, že je absurdní, aby se do takového programu nemohly zapojit i iPady.

Jiří Ibl dokonce poslal otevřený dopis ministru školství, kde ho na tuto nedokonalost výzvy upozorňuje a žádá o přepracování požadavků, a světe div se, ministerstvo školství žádosti vyslyšelo. Včera dokumentaci k Výzvě 51 pozměnilo a u tabletů již není požadována minimálně 2GB vnitřní paměť, ale poloviční. To znamená, že iPady jsou zpátky ve hře.

Změnilo se také znění u požadavku na operační systém. Nyní je třeba, aby tablet obsahoval „odpovídající operační systém“, což by však u iOS neměl být problém, jak Jablíčkáři prozradil Ing. Petr Juříček, hlavní kontaktní osoba výzvy. Ten také upřesnil, že maximální cena produktu 15 tisíc korun by měla i u tabletu být včetně DPH (v dokumentu tato informace chybí), což však nepředstavuje u nižších variant iPadů problém.

Je pozitivní, že i čeští byrokraté si dokáží uvědomit vlastní chybu, kterou vyrobili, navíc když v tomto případě může její napravení pozitivně přispět k modernizaci a zlepšení českého školství, byť k tomu bude potřeba mnohem víc než jen 600 milionů z Výzvy 51.

.