Palcem pravé ruky otevírám magnetické víčko bílé nabíjecí krabičky. Tu vzápětí přehazuji do druhé ruky a pomocí palce a ukazováčku vytahuji nejprve jedno sluchátko a následně i druhé. Nasazuji je do uší a mezitím koukám na displej iPhonu na stav baterie. Ozve se zvuk, že jsou AirPods spárovány. Spouštím Apple Music a zapínám nové album od The Weeknd. Za basů skladby Starboy usedám na gauč a vychutnávám si chvilku vánočního klidu.

„Viděl jsi tuhle novou pohádku?” ptá se mě žena. Všímám si, že na mě mluví, tak vytahuji pravé sluchátko, načež The Weeknd přestává rapovat – hudba se automaticky zastavila. „Neviděl a ani nechci. Počkám si raději na nějakou starší a tradiční,” odpovídám a nasazuji sluchátko na své místo. Hudba ihned začne znovu hrát a já se opět oddávám jemným rytmům rapu. Na Bluetooth sluchátka mají AirPods opravdu výrazné basy. To „dráťáky“ EarPods rozhodně nemají, pomyslím si a hledám v knihovně další hudbu.

Po chvíli pokládám iPhone na konferenční stolek a odcházím do kuchyně. AirPody přitom stále hrají. Pokračuji do koupelny, dokonce i do druhého patra a přestože mě od iPhonu dělí několik zdí a zhruba deset metrů, sluchátka stále bez zaváhání hrají. AirPody nevyřadí z míry ani dvoje zavřené dveře, spojení je skutečně stabilní. Až když vyjdu ven na zahradu, po pár metrech se ozve první škubnutí signálu.

I tak je ovšem dosah opravdu vynikající. Velkou měrou za to může nový bezdrátový čip W1, který si Apple sám navrhl a slouží jako nástavba na Bluetooth. W1 slouží nejen k velice snadnému párování sluchátek s iPhonem, ale právě i k lepšímu přenosu zvuku. Vedle AirPodů ho najdete také ve sluchátkách Beats, konkrétně v modelech Solo3, špuntových Powerbeats3 a zatím dosud nevydaných BeatsX.

Na scéně Siri

Když pak opět usednu do gauče, zkouším, co všechno AirPody umí. Prstem dvakrát poklepnu na jedno ze sluchátek a na displeji iPhonu se rázem rozsvítí Siri. „Play my Favorites playlist (Přehraj můj oblíbený playlist),” dávám pokyn Siri, jež ho bez problémů plní a ihned se mi ve sluchátkách ozývají mé oblíbené skladby indie rocku, například The Naked and Famous, Artic Monkeys, Foals, Foster the People či Matt and Kim. Jen dodávám, že k poslechu hudby už nepoužívám nic jiného než Apple Music.

Po chvilce poslechu na mě žena gestikuluje, že AirPody hrají příliš nahlas a ať si je trochu ztlumím. No jo, jenže jak… Mohu sáhnout po iPhonu, ale to se mi ne vždycky chce, navíc to nemusí být úplně pohodlné. Zvuk můžu stáhnout také na Watch, v aplikaci Hudba přes digitální korunku, ale přímo na sluchátkách bohužel žádné ovládání není. Znovu jedině přes Siri: klepu dvakrát na sluchátko a povelem „Turn down the volume (Sniž hlasitost)“ hudbu zeslabuji.

„Skip to the next song (Přeskoč na další skladbu),“ pokračuji ve využívání hlasové asistentky, když se mi aktuálně přehrávaná písnička nelíbí. Bohužel ani přeskočit skladbu fyzickou interakcí s AirPody nejde. Na většinu úkonů je tu zatím jen Siri, což je problém zejména u nás, kde není lokalizovaná a je třeba na ní mluvit anglicky. Pro mnoho uživatelů to problém představovat nemusí, ale celkový uživatelský zážitek tím přesto strádá.

Siri se můžete přes AirPody také ptát na počasí, cestu domů nebo někomu zavolat. V závislosti na činnosti vám asistentka promluví přímo do uší, nebo zobrazí požadovanou činnost na displeji iPhonu. Pokud vám někdo volá, Siri vám příchozí hovor oznámí, načež ho můžete dvojitým klepnutím přijmout a stejným gestem ho následně položit, nebo přeskočit na další.

Watch a AirPody

Siri umí na AirPodech vyřešit všechny potřebné funkce a funguje dobře, pokud se s ní naučíte komunikovat anglicky, ale má své limity. Jednoznačně ten největší – pokud pomineme již zmíněnou absenci naší mateřštiny – je v případě stavu bez internetu. Pokud nemáte přístup k internetu, nefunguje Siri a nebude fungovat ani ovládání AirPodů. To je problém zejména v metru nebo letadle, kdy pak rázem ztrácíte jednoduchý přístup i k většině ovládacích prvků.

Vedle ovládání se Siri také můžete zeptat na stav baterií v bezdrátových sluchátkách, který si však snadno zobrazíte také v iPhonu nebo Watch. Na nich se vám po kliknutí na baterku objeví i kapacita v každém sluchátku zvlášť. Spárování s jablečnými hodinkami funguje stejně dobře jako s iPhonem, což je skvělé například pro běhání. Stačí jen nasadit sluchátka, zapnout na Watch hudbu a žádný iPhone ani složité párování nepotřebujete. Vše je vždy neustále připraveno.

Jen ale na chvíli pomyslím na pohyb a sport a už do mě žena vandruje, že bych se mohl před večeří jet projet s kočárem. „Ať ti trochu vytráví,“ motivuje mě a již obléká naši dceru do několika vrstev oblečení. Když už stojím s kočárkem před brankou, mám v uších AirPody a vše ovládám právě přes Watch, zatímco iPhone leží někde na dně brašny. Přes hodinky vybírám správný playlist a v uších se rozezní legendární We No Speak Americano od Yolanda Be Cool.

Během jízdy si podle podmínek upravuji zvuk a sem tam přeskakuji nějakou písničku, opět pomocí Siri. Po necelých dvou hodinách slyším v uších zvuk vyzvánění iPhonu. Kouknu na displej Watch, vidím jméno ženy a také zelenou ikonu sluchátek. Klepnu na ni a hovor vyřizuji pomocí AirPodů. (Jedná se o další způsob, jak hovor přijmout.) Slyším naprosto zřetelně každé její slovo a rovněž ona mě. Hovor proběhne bez jediného zaváhání a po skončení se opět automaticky spouští hudba, tentokrát song od Aviciiho a jeho Wake Me Up.

Je to o detailech

Během procházky se mi hlavou honí několik myšlenek ohledně AirPodů. Mimo jiné o tom, že jdou částečně přizpůsobit. V nastavení Bluetooth na iPhonu si u AirPodů můžete zvolit, co bude zmíněné dvojité poklepání na sluchátka vlastně dělat. Nemusí totiž spouštět Siri, ale může sloužit jako klasické start/pauza, nebo nemusí fungovat vůbec. Vybrat si lze také výchozí mikrofon, kdy buď AirPody snímají automaticky z obou mikrofonů, nebo například jen z levého. A vypnout lze i automatická detekce ucha, pokud nechcete, aby se hra při vyjmutí sluchátka přerušila.

Hlavou mi také víří myšlenky ohledně kvality zpracování a výdrže. „Doufám, že mi sluchátka někde venku nevypadnou, jako tomu bylo druhý den po vybalení cestou na oběd,“ pomyslím si. Naštěstí levé sluchátko přežilo bez jediné úhony a stále vypadá jako nové.

Několik uživatelů už dokonce podrobilo AirPody zatěžkávacím zkouškám, přičemž sluchátka i jejich krabička přežily jak pády z různých výšek, tak také návštěvu pračky nebo sušičky. AirPody dokonce hrály i poté, co byly spolu s krabičkou ponořeny v kádi s vodou. Apple sice o jejich voděodolnosti nikterak nemluví, ale patrně i na této věci zapracoval. A je to jen dobře.

Vzhled z doby iPhonu 5

Z pohledu designu AirPody odpovídají původnímu vzhledu drátových EarPodů, které byly v této podobě představeny společně s iPhonem 5. Trochu na síle akorát nabrala spodní nožička, ve které jsou umístěné komponenty a senzory. Pokud jde o ucho a samotné nošení, je o něco příjemnější než u drátových EarPodů. Mám pocit, že AirPody jsou co do objemu o trochu bytelnější a v uších lépe sedí. Platí však pravidlo, že pokud vám nesedí stará drátová sluchátka, horko těžko vám budou sedět ta bezdrátová, ale vše je o vyzkoušení. Proto si doporučuji před nákupem AirPody někde osahat.

Osobně patřím k lidem, kterým styl peckových sluchátek sedí mnohem lépe než sluchátka špuntová. V minulosti jsem několikrát koupil drahé „in-ear špunťáky“, které jsem následně raději věnoval někomu z rodiny. Při sebemenším pohybu mi z vnitřku uší padaly dolů na zem. Kdežto AirPody (i EarPody) mi sedí, i když skáču, klepu hlavou, sportuji či dělám jakékoliv další pohyby.

Popsaný příklad, kdy mi jedno ze sluchátek spadlo na zem, se mi stalo vlastní nešikovností. Sluchátko jsem vypíchl límcem kabátu při nasazování čepice na hlavu. Pozor na to, protože se to může stát každému a chvilka nepozornosti vás může stát celé sluchátko, pokud zapadne například do kanálu. Apple již vyhlásil program, kdy vám ztracené sluchátko (nebo krabičku) prodá za 69 dolarů (1 800 korun), ale zatím nevíme, jak to bude fungovat v České republice.

Když se vrátím z procházky domů, kontroluji stav nabití AirPodů. Na iPhonu stáhnu lištu s widgety, kde ihned vidím, jak si baterka stojí. Po dvou hodinách ubylo zhruba dvacet procent. Když jsem den předtím poslouchal pět hodin v kuse, ještě dvacet procent zbývalo, takže Applem udávaná pětihodinová výdrž odpovídá.

Vracím sluchátka do nabíjecí krabičky, která je magnetická, takže si sluchátka přitáhne k sobě a nehrozí žádné vypadnutí nebo ztráta. Když jsou AirPody v pouzdru, ukazuje kontrolka stav jejich nabití. Když v pouzdru nejsou, ukazuje kontrolka stav nabití pouzdra. Zelená znamená nabito a oranžová znamená, že zbývá méně než jedno plné nabití. Pokud kontrolka bliká bíle, znamená to, že jsou sluchátka připravená ke spárování se zařízením.

Díky nabíjecímu pouzdru tak mám zaručeno, že mohu hudbu poslouchat prakticky celý den. Pouhé patnáctiminutové nabíjení stačí až na tři hodiny poslechu či hodinku telefonování. Baterie v pouzdru se dobíjí pomocí přiloženého Ligthning konektoru, přičemž sluchátka mohou zůstat uvnitř.

Snadné párování v jablečném ekosystému

Když odpoledne opět usednu na gauč, zjistím, že jsem nechal sedmičkový iPhone nahoře v pokoji. Leží přede mnou ale iPad mini a pracovní iPhone, k nimž se v mžiku s AirPody připojím. Na iPadu vysunu Ovládací centrum, přeskočím na kartu s hudbou a jako zdroj zvuku vyberu AirPody. Obrovská výhoda je v tom, že jakmile jednou spárujete AirPody s iPhonem, automaticky se tato informace přenese do všech ostatních zařízení se stejným iCloud účtem, takže už nemusíte znovu podstupovat proces párování.

Velice jednoduše můžete díky tomu i přeskakovat z jednoho zařízení na druhé. Pokud bych však chtěl poslouchat hudbu mimo iPhone, iPad, Watch nebo Mac – zkrátka mimo produkty Applu –, musím využít nenápadné tlačítko na nabíjecím pouzdře, které je ukryté v dolní části. Po zmáčknutí se vyšle párovací požadavek a AirPody pak k PC, Androidu nebo třeba Hi-Fi sestavě připojíte jako každá jiná Bluetooth sluchátka. Výhody čipu W1 tu využít nelze.

Při experimentování s poslechem a vyndáváním sluchátek jsem pak narazil ještě na další zajímavou funkci. Pokud jedno sluchátko uložíte do nabíjecí krabičky, automaticky začne hrát to druhé, které máte stále v uchu. Můžete tak AirPody využít jako alternativu pro handsfree. Podmínkou je to, že je druhé sluchátko v pouzdru, anebo musíte prstem zakrýt vnitřní senzor, abyste automatickou detekci ucha obešli. AirPody pochopitelně hrají i v případě, že máte jedno sluchátko v uchu vy a druhé někdo jiný. Třeba při společném sledování videa je to šikovné.

A jak vlastně hrají?

Zdaleka nejvíce se nicméně ve spojení s AirPody řeší u sluchátek obvykle to nejdůležitější – jak vlastně hrají? V prvních dojmech jsem měl pocit, že AirPody hrají o něco hůř než starší drátový kolega. Po týdnu testování mám však zcela opačný pocit, podložený hodinami poslechu. AirPody mají výraznější basy a mnohem lepší středy než EarPody. Na to, že jde o bezdrátová sluchátka, hrají AirPody více než slušně.

K testování jsem využil Hi-Fi test od Libora Kříže, který sestavil na Apple Music a Spotify playlist, za pomoci něhož jednoduše otestujete, zda sluchátka či sestava stojí za to. Celkem 45 skladeb prověří jednotlivé parametry, jako jsou basy, výšky, dynamický rozsah či komplexní podání. AirPody si ve všech parametrech vedly obstojně a hravě překonávají drátové EarPody. Pokud však dáte AirPods na maximální hlasitost, stane se hudba prakticky neposlouchatelná, ale zatím jsem se nesetkal s Bluetooth sluchátky, která by takový nápor vydržela a zachovala si svoji kvalitu. Na středně vyšší hlasitost (70 až 80 procent) však bez problémů poslouchat můžete.

AirPody bohužel nemohou nabídnout takovou kvalitu zvuku jako například bezdrátové špunty BeoPlay H5, které stojí jen o patnáct stovek více. Bang & Olufsen patří zkrátka mezi špičku a Apple s AirPody cílí především na masy a lidi, kteří nepatří mezi audiofily. Srovnávat AirPody s náhlavními sluchátky rovněž nemá vůbec smysl. Relevantní je jen srovnání s drátovými EarPody, které mají mnoho společného, nejen co se zvuku týče. Právě v podání audia jsou ale AirPody lepší.

Především si je ale důležité uvědomit, že AirPody právě nejsou zdaleka jen o hudbě. Ano, jelikož jde o sluchátka, je přehrávání hudby jejich hlavní činnost, ale v případě těch jablečných dostáváte navíc také úžasně fungující systém párování, které doplňuje maximálně stabilní spojení, a také nabíjecí pouzdro, díky němuž je dobíjení AirPodů velmi snadné. Zda vám stojí za takový produkt zaplatit 4 990 korun, je otázka, kterou si musí zodpovědět každý sám. Už jen proto, že od sluchátek každý očekává něco jiného.

Je však jednoznačné, že i přes fakt, že jde teprve o první generaci, už nyní AirPody naprosto dokonale pasují do jablečného ekosystému. V tom jim nejen kvůli čipu W1 nemůže příliš sluchátek konkurovat. Navíc i vyšší cena – tak jak už je u produktů Applu zvykem – nehraje prakticky žádnou roli. Vyprodané skladové zásoby ukazují, že lidé si AirPody zkrátka chtějí vyzkoušet a vzhledem k uživatelskému zážitku u nich zřejmě i mnoho z nich zůstane. Komu dosud stačily EarPody, nemá důvod například ze zvukového hlediska hledět jinam.

Na to, jak nové AirPody hrají, se můžete podívat také na Facebooku, kde jsme je v živém vysílání představovali a popisovali naše zkušenosti.

.