Jelikož se aktuálně věnuji a dost pravděpodobně ještě poměrně dlouho budu věnovat studiu, koronavirová doba na mě v této oblasti měla významný dopad. Pokud jste student, a to jak vysoké, tak i střední či základní školy, jistě mi dáte za pravdu, že se výuka na dálku nedá srovnávat s tou prezenční téměř v ničem. Asi nejproblematičtější jsou právě online hodiny, jelikož se dost často stává, že někteří učitelé nebo studenti nemají kvalitní internetové připojení, což výrazně omezí vědomosti, které se k nim dostanou. Jaká je ale online výuka z pohledu nevidomého a s jakými problémy se zrakově znevýhodnění uživatelé potýkají nejvíce? Dnes si ukážeme, jak určité problémy v distanční výuce řešit.
Co se týče běžně používaných aplikací na online komunikaci jako takových, většina jich je bez problému přístupná jak na mobilních, tak i na počítačových platformách. Ať už se jedná o Microsoft Teams, Zoom nebo Google Meet, pravděpodobně se v těchto aplikacích i na webových stránkách zorientujete rychle. Se zrakovým znevýhodněním a online vzděláváním jsou spojeny ale i další komplikace. Na naší škole po nás kantoři vyžadují, abychom měli zapnutou kameru, což by mi samo o sobě nevadilo. Na druhou stranu se mi občas stane, že si třeba úplně nevšimnu nepořádku v pozadí, po ránu si zapomenu upravit účes, a potom záběry z mého pracovního místa nevypadají nikterak pohledně. Ve dnech, kdy chodím do školy prezenčně, se mi nikdy nestává, že bych se neupravil tak, jak potřebuji, domácí prostředí ale občas svádí k určité laxnosti, a na to si zejména zrakově znevýhodnění uživatelé musí při online hodinách dávat pozor dvojnásob.
Co je však daleko hhůře řešitelné je používání počítače či tabletu během hodiny. Problém totiž nastává tehdy, kdy z reproduktoru mluví jak odečítací program, tak učitel. Pokud máme tedy vyplňovat pracovní listy, ke kterým nám zrovna kantoři něco říkají, anebo při procházení prezentace je velice těžké poslepu vnímat jak učitele, tak hlasový výstup. Naštěstí existují dva způsoby, jak tento problém řešit. Pokud vlastníte braillský řádek, tak máte v podstatě vyhráno, a čtení pomocí hlasového výstupu si můžete deaktivovat. V případě, že braillský řádek nepoužíváte, pro vás možná bude příjemnější se připojit prostřednictvím jiného zařízení. Pokud se tedy připojíte na hodinu například z iPadu a na MacBooku budete pracovat, nebudou se vám zvuky odečítače obrazovky a mluvení kantor v hodině tolik míchat dohromady. Osobně si myslím, že právě práce s jinými dokumenty v online hodinách je asi největším problémem.