Zavřít reklamu

V současné době, kdy je drtivá většina škol zavřených, jsou studenti odkázáni na výuku pouze v online prostředí. Jaká je taková výuka se dočtete ve článku níže, v dnešním díle seriálu Technika bez očí si však ukážeme, s jakými zařízeními a aplikacemi ve škole běžně pracuji, a které bych doporučil – zkrátka a jednoduše, jaké je pro nevidomého studium.

Na jednoduché zápisky není potřeba nic složitého

Začněme tím, co většina ze studentů vykonává nejčastěji – tvorba klasických sešitů. Mnoho mých zrakově znevýhodněných kamarádů má utvořený jeden delší dokument, kde si zapisují naprosto vše – například v aplikaci Microsoft Word či Pages. Takový styl zapisování mi však nevyhovuje a osobně preferuji zapisování do jednoduchého poznámkového bloku. Zde mám složky pro sešity a v nich mám rozdělené zápisky do několika poznámek.

V letech, kdy jsem ještě používal Windows, jsem preferoval software Microsoft OneNote, a po přechodu na iPad jsem měl v plánu, že tomu tak bude i nadále. Trochu jsem však pokukoval po nějakém speciálním softwaru, díky kterému bych mohl nahrávat a zapisovat v reálném čase, a při poslouchání zaznamenané přednášky se měl možnost přepnout v nahrávce přesně na místo, kde jsem zrovna zapisoval. Pro vidící uživatele iPadu tyto požadavky splňuje aplikace Notability, ta však funguje primárně s Apple Pencil, není tedy pro nevidomé přístupná. Našel jsem poměrně kvalitní software Noted, který mé výše zmiňované požadavky splňuje. Tuto aplikaci používám jak na iPadu, tak třeba iPhonu a Macu. Na Windows jsem zatím žádnou alternativu nenašel, nicméně si myslím, že pokud vám nechybí funkce nahrávání, můžete bez problému používat OneNote, které navíc nabízí i poměrně pokročilé funkce, jež byste v aplikaci Noted hledali marně.

Aplikaci Noted stáhnete zde

Kancelářské aplikace

Jelikož se pohybuji primárně mezi lidmi, kteří používají Microsoft Office a Google Office, otevírám tyto aplikace opravdu často. Co se týče aplikací od Microsoftu, s přehledem nejpřístupnější jsou na operačním systému Windows. Středoškolské studium zvládnete poslepu jak na iPadu, tak na Macu, pokud bych však měl psát například seminární práci v Microsoft Wordu, opravdu si nejsem jistý, zda-li bych se nemusel kvůli méně ideální přístupnosti na Macu a omezené funkčnosti na iPadu přepnout do Windows. Co se pak týče Google Office, jak na Macu, tak na Windows jsou pro osoby se zrakovým handicapem použitelné relativně dobře, na iPadu se rozumně dá pracovat v podstatě pouze jen s Google Dokumenty.

Co je kromě odečítače ještě potřeba?

Nebudu zde vypisovat všechny běžné aplikace, které ke studiu využívám. Jedná se totiž o aplikace v podobě různých webových prohlížečů či mailových klientů, které nijak nevybočují z řady a pravděpodobně nikoho nepřekvapí. Kromě odečítače obrazovky, který používá naprosto každý úplně nevidomý uživatel, si ke svému pracovnímu nástroji připojuji braillský řádek. Ten zobrazuje text z počítače, tabletu či telefonu v Braillově písmu. Nejvíce se tento produkt hodí na studium jazyků, jelikož není úplně příjemné, pokud vám je například anglický text čten českým hlasovým výstupem. Můžete sice aktivovat funkci, kdy se hlasy přepínají automaticky podle jazyka, ta však nefunguje pokaždé úplně stoprocentně správně.

Co se týče materiálů do školy, tak ty mám zpřístupněné do digitální podoby. Asi každému se však někdy stalo, že určitý soubor ztratil. V takové chvíli si nechám materiál vyfotografovat od vidícího kamaráda a vložím jej do jakékoli rozpoznávací aplikace, anebo si text v tištěné podobě naskenuji pomoci aplikace Voice Dream Scamner. Tato aplikace pomáhá nevidomým při skenování v nasměrování, kdy při míření na text vydává zvuk, a čím přesněji máte smartphone namířený, tím se zvuk zesiluje.

Voice Dream Scanner stáhnete zde

Závěr

Jak jistě tušíte, potřeby běžných i zrakově znevýhodněných studentů jsou v jádru velice podobné, nicméně aby mohli nevidomí plnohodnotně studovat, potřebují různé podpůrné aplikace a na některé úkony také speciální přístroje. Jestli je studium poslepu bezproblémové nebo mnohonásobně náročnější je velice subjektivní záležitost, která závisí na mnoha aspektech jako je prostředí, učitelé, třídní kolektiv, podpora rodiny, nebo v případě inkluze asistent pedagoga. Nemyslím si však, že je pro zrakově znevýhodněné studium nezvládnutelné.

.