Zavřít reklamu

Nasazovat do školství počítače a zejména tablety je velkým lákadlem a zároveň trendem posledních let a můžeme očekávat, že v budoucnu se budou technologie v lavicích objevovat stále častěji. V americkém státu Maine však nyní dokonale ukázali, jak se iPady do škol nasazovat nemají.

Poměrně netradiční výměnu chystají provést na několika základních školách v americkém státu Maine, kde ve vyšších třídách nahradí dosud využívané iPady tradičnější MacBooky. Studenti i učitelé na škole v Auburnu totiž laptopy před tablety preferují.

Téměř tři čtvrtiny studentů ve věku od 13 do 18 let a také téměř 90 procent učitelů se v provedené anketě vyjádřilo, že by radši než tablet používali právě klasický počítač.

„Myslel jsem, že iPady byly jasně správnou volbou,“ uvedl technologický ředitel školy Peter Robinson, jehož k rozhodnutí nasadit iPady dovedl především úspěch jablečných tabletů v nižších ročnících. Nakonec ale zjistil, že u starších žáků mají iPady nedostatky.

[su_pullquote align=“right“]„Využití iPadů mohlo být lepší, kdyby se více tlačilo na vzdělávání učitelů.“[/su_pullquote]

Možnost výměny nabídl školám v Mainu sám Apple, který je ochotný vzít iPady zpět a místo nich do tříd zaslat MacBooky Air, a to bez dalších poplatků. Výměna tak pro školy nebude představovat žádné náklady navíc a dokáží tím vyhovět nespokojeným učitelům i studentům.

Celá kauza ovšem dokonale vykresluje zcela jiný problém, týkající se nasazování počítačů i tabletů do škol, a to ten, že bez řádné přípravy všech stran to nikdy nepůjde. „Podcenili jsme, jak rozdílný je iPad proti laptopu,“ přiznal Mike Muir, který se v Mainu zabývá právě propojením vzdělávání a technologií.

Podle Muira jsou notebooky lepší ke kódování nebo programování a celkově nabízí studentům větší možnosti než tablety, ale to nikdo nerozporuje. Nejzásadnější část Muirova sdělení byla, když přiznal, že „studentské využití iPadů mohlo být lepší, kdyby mainské ministerstvo školství více tlačilo na vzdělávání učitelů“.

V tom je totiž zakopaný pes. Jedna věc totiž je iPady do třídy nasadit, ale druhá, a také naprosto zásadní, je, aby s nimi dokázali pracovat učitelé, a to nejen na základní úrovni ovládání zařízení jako takového, ale především ho dokázali efektivně využít pro výuku.

Ve zmíněné anketě například jeden učitel uvedl, že v iPadu ve třídě nevidí žádné vzdělávací užití, že tablety studenti používají hlavně k hraní a práce s textem je na nich prakticky nemožná. Jiný učitel označil nasazení iPadů za katastrofu. Nic takového by se nemohlo dít, kdyby někdo učitelům ukázal, jak efektivní a především účinný může iPad pro studenty být.

Na světě existuje množství případů, kde iPady ve výuce hojně využívají a vše funguje ku prospěchu všech, studentů i učitelů. Vždy je to ale z velké části zapříčiněno tím, že se o využití iPadů (nebo obecně různých technologických vymožeností) sami učitelé, případně vedení školy aktivně zajímá.

Pokud někdo od stolu rozhodne, že se celoplošně nasadí iPady do škol a nebudou se k tomu konat potřebná školení a šířit osvěta, proč to dává smysl a jak se může díky iPadu výuka zlepšit, musí takový experiment nutně ztroskotat, tak jako se stalo v Mainu.

Auburnské školy jistě nejsou prvním a ani posledním případem, kde nasazení iPadů nevyjde úplně podle plánů. Rozhodně to ale není dobrá zpráva pro Apple, který se na oblast školství významně zaměřuje a naposledy v iOS 9.3 ukázal, co pro své iPady chystá pro příští školní rok.

V Mainu alespoň dokázala kalifornská firma najít kompromis a místo iPadů do škol nasadí vlastní MacBooky. Ve Spojených státech je ale stále více škol, které už rovnou míří ke konkurenci, konkrétně k Chromebookům. Ty totiž představují velice dostupnou alternativu k jablečným počítačům a často vítězí, když se škola rozhodna právě pro notebook a ne pro tablet.

Už koncem roku 2014 se ukázalo, jak velká bitva na tomto poli probíhá, když se Chromebooků do škol poprvé prodalo více než iPadů, a v posledním čtvrtletí letošního roku navíc podle IDC Chromebooky dokonce v prodejích ve Spojených státech porazily Macy. Applu tak roste významná konkurence nejen ve školství, ale přitom právě přes vzdělávací sféru může uplatňovat velký vliv i na zbytek trhu.

Pokud dokáže, že je iPad vhodnou pomůckou, kterou budou efektivně využívat jak učitelé, tak žáci, může tím potenciálně získat mnoho nových zákazníků. Pokud ovšem stovky studentů budou své iPady znechuceně vracet, protože se jim neosvědčili, těžko si takový produkt pak koupí domů. Celý problém ale primárně o slabších prodejích produktů Applu pochopitelně není. Důležité je hlavně to, aby šlo s dobou celé školství a všichni, co jsou do vzdělávání zapojení. Pak to může fungovat.

Zdroj: MacRumors
.