Podmínkou pro to, aby byla hra na iOS úspěšná, rozhodně není to, že musí být výborně graficky zpracovaná a nabízet co možná nejrealističtější zážitek. Uspět může i nevinně vyhlížející hříčka, která má grafiku jak ze 70. let minulého století, zato však sází na hratelnost. To je bezesporu případ Pocket Planes, která jsou navíc zatraceně návyková.

Pro uvedení do děje uvedu, že Pocket Planes má na svědomí studio NimbleBit, které stojí za podobnou hříčkou Tiny Tower. A kdo ji hrál, ví, jak dokáže zabavit. Stejné je to i s Pocket Planes, kde se převtělíte do role řídícího muže letového provozu a vlastníka aerolinek. Jak jsem již ale předeslal v úvodu, rozhodně nečekejte žádné grafické a moderní hody, to v Pocket Planes nenajdete. Tady jde především o logické a strategické myšlení, které vás může dovést k úspěchu, ale také k záhubě, respektive krachu vaší letecké společnosti.

Po celou dobu hry, která nemá vymezený žádný cíl, a tak ji lze hrát donekonečna, bude vaším úkolem nakupovat letadla a letiště, vylepšovat je a v neposlední řadě mezi více než 250 městy z celého světa převážet pasažéry a zboží všeho druhu. Pochopitelně že zpočátku budete mít omezené prostředky, a tak si hned nezaletíte třeba přes oceán, ale budete muset začít kroužit například kolem měst střední Evropy, jako jsou Berlín, Mnichov, Praha nebo Brusel, a až postupem času expandovat do dalších koutů zeměkoule.

[do action=“citace“]Pocket Planes buď omrzí hned na začátku, nebo chytnou a už nepustí.[/do]

V úvodu si můžete vybrat, kde svoje impérium odstartujete – zpravidla se vybírá mezi jednotlivými světadíly, a tak je na vás, jestli začnete v pro vás známé oblasti, nebo třeba prozkoumáte exotickou Afriku. Mapa světa v Pocket Planes je reálná a i údaje jednotlivých měst vesměs souhlasí. U každého města je důležitá jeho populace, protože čím více obyvatel daná lokalita má, tím více lidí a zboží v ní bude k dispozici. Zároveň však platí přímá úměra mezi počtem obyvatel a cenou letiště; čím více lidí, tím více peněz budete muset za akvizici letiště zaplatit.

Tím se dostáváme k finančnímu systému Pocket Planes. Ve hře existují dva typy platidel – klasické mince (coins) a tzv. bux. Mince získáváte za převážení lidí a zboží, které pak utrácíte za nákup nových letišť či jejich vylepšování. Zdarma nejsou ani jednotlivé lety, u nichž musíte platit za palivo, ale pokud budete u plánování uvažovat, zřídkakdy se dostanete do červených čísel, tedy že daný let nebude profitovat.

Buxy, neboli platidlo označené zelenou bankovkou, se získávají obtížněji než mince. Buxy potřebujete k nákupu nových letadel a jejich vylepšování. Variant, jak je získat, je více, ale obvykle se z tohoto platidla stává nedostatkové zboží. Čas od času na letištích natrefíte na zásilku/pasažéra, za kterého dostanete místo mincí právě buxy. V praxi to sice znamená, že na letu většinou (pokud na palubě nejsou další cestující) nevyděláte, protože budete muset za samotný let zaplatit a nic se vám nevrátí, ale za to dostanete minimálně jeden bux, který se vždy hodí. Větší nálož buxů pak dostanete, pokud postoupíte do dalšího levelu, a když máte štěstí, lze si je chytit i při sledování letu letadla. To ostatně platí i o mincích, které ale již tak vzácně vzduchem nelétají.

Základní princip je tedy jednoduchý. Na letišti, kde přistálo letadlo, si rozevřete nabídku cestujících a zboží, které je třeba přepravit, a podle destinace a odměny (a také kapacity letadla) si vyberete, koho na palubu vezmete. Pak jen na mapě naplánujete dráhu letu a čekáte, až stroj dorazí do cíle. Sledovat ho můžete buď na mapě, nebo přímo ve vzduchu, ale není tu nutností. Klidně stačí jen naplánovat několik letů, odejít z aplikace a pokračovat v řízení letového provozu, až se k zařízení opět vrátíte. Pocket Planes vás případně umí přes push notifikace upozornit, kdy vám jaké letadlo přistálo. Ve hře nicméně nejste tlačeni žádnými časovými limity nebo něčím podobným, a tak se nic nestane, když necháte letadla nějaký čas bez dohledu.

Jedinou motivací ve hře je postup na vyšší úroveň a prozkoumávání nových destinací otevíráním tamních letišť. Postup na další level si vždy vysloužíte ziskem určitého počtu zkušeností, které přibývají konstantně během hry, pokud ji aktivně hrajete, tedy lítáte, nakupujete a stavíte.

Vedle letišť najdete v Pocket Planes také rozmanité typy letadel. Na začátku budete mít k dispozici jen malá letadélka, která uvezou jen dva pasažéry/dvě krabice, budou mít malou letovou rychlost a nízký dolet, ale postupem času budete získávat větší a větší letadla, která budou ve všech ohledech lepší. Mimoto lze celou letku vylepšovat, ovšem to se s ohledem na cenu (několik bux) minimálně zpočátku příliš nevyplatí. Nová letadla lze získat dvojím způsobem – buď za získané bux nakoupíte zbrusu nový stroj, nebo si jej sestavíte ze tří části (motoru, trupu a ovládání). Jednotlivé části letadel se nakupují na trhu (Market), kde se pravidelně mění nabídka. Když získáte všechny tři části od jednoho druhu, můžete letadlo vyslat „do boje“ (opět za příplatek). Když si ale vše propočítáte, je takové sestavení letadla výhodnější než ho kupovat již hotové.

Letadel můžete mít kolik chcete, ovšem za každý další slot pro nové letadlo se musí platit. Proto je někdy výhodné například jen nové letadlo vyměnit za starší a méně výkonné, které lze poslat do hangáru. Tam bude buď čekat, až ho opět povoláte do služby, nebo ho rozeberete a prodáte na části. Taktiku si zvolíte sami. Rozhodovat o osudu jednotlivých letadel můžete i podle toho, jak vám vynášejí, což zjistíte v menu pod tlačítkem Logs. Tady si seřadíte vaše letadla buď podle času stráveného ve vzduchu, nebo podle výdělku za hodinu a právě tyto statistiky vám mohou napovědět, jakého letadla se zbavit.

Ještě podrobnější statistiky nabízejí Pocket Planes pod tlačítkem Stats, kde dostanete kompletní přehled o vašich aerolinkách – graf zachycující křivku s výdělkem, uraženými mílemi a lety, vydělané peníze, počet převezených pasažérů nebo nejvýdělečnější letadlo a nejrušnější letiště. Mimo jiné tu můžete také sledovat, kolik zkušeností vám ještě chybí pro postup na další úroveň.

Každý by měl povinně minimálně jednou zavítat do Airpedie, encyklopedie všech dostupných strojů. Zajímavou funkcí je připojení se do tzv. Flight crew (letové skupiny), kde na základě probíhajících událostí po celém světě můžete společně s hráči z celého světa (stačí mít zadáno stejné jméno skupiny) vozíte určitý typ zboží do vybraného města a na konci ti nejlepší získávají části letadel a také několik buxů.

A nejen tato kooperace mezi hráči přidává Pocket Planes na hratelnosti. Také přítomnost Game Center spolu s rozmanitými statistikami přidává na zábavě, když se můžete měřit se svými přáteli. Srovnávat můžete své nalítané míle, počet letů nebo nejdelší či nejvýdělečnější cestu. K dispozici je i 36 achievmentů, které hráče ženou kupředu.

Osobně jsem toho názoru, že Pocket Planes buď omrzí během prvních minut, anebo chytnou a už nepustí. Nechám na vašem posouzení, zda je výhodou, že Pocket Planes umí synchronizovat mezi jednotlivými zařízeními, a tak pokud hrajete na iPadu a zapnete hru na iPhonu, pokračujete v rozehrané hře. To znamená, že vás letadla nikdy neopustí. Velkým plusem Pocket Planes je rovněž cena – zdarma.

Já si hru zamiloval a jsem zvědav, kdy mě pustí. Jelikož ale zatím lítám převážně na území Evropy, určitě mi role šéfa aerolinek ještě nějakou dobu vydrží.

.