Do obrovských potíží se dostala jedna střední škola z irského hrabství Laois, která se rozhodla, že letos místo papírových učebnic nasadí tablety HP ElitePad. Jenže experiment se vůbec nezdařil a ředitel školy musel po několika týdnech přiznat, že „se jedná o naprostou pohromu.“ Kde se stala chyba?
Studenti Mountrath Community School měli letos zažít velké změny. Místo klasických papírových učebnic si pořídili tablety HP ElitePad se systémem Windows 8, které se měly stát jejich hlavní školní pomůckou. Za jeden takový tablet student utratil 15 tisíc korun. Rodiče měli možnost vzít si zařízení na splátky.
Vše vypadalo dobře, dokud nedošlo na reálné zatížení, protože to tablety od HP nezvládly. Studentům se odmítaly zapnout, nebo se naopak samy od sebe vypínaly, výjimkou pak nebylo ani selhávání hardwarových součástek. To všechno se stalo se zařízením, které podle ředitele Margina Gleesona prošlo osmnáctiměsíčním testováním, během něhož škola hledala ideálního kandidáta.
Když ale pak viděl, jak experiment s ElitePadem, který popsal jako „zařízení, které je vlastně počítačem v tabletové podobě, a nabízí studentům textový editor a dostačující paměť“, dopadl, nestačil se divit. „HP ElitePad se ukázal jako naprostá pohroma,“ psal v omluvném dopise rodičům, v němž slíbil, že na náklady školy se vše vrátí do starých kolejí, tedy k papírovým učebnicím.
Škola nyní bude se zástupci HP problém řešit, ale není vůbec jasné, kdy se případně k elektronickým učebnicím vrátí. Po tak negativní zkušenosti to pro ní bude velice ožehavé téma, druhý takový průšvih už nemůže nastat.
Nemá smysl řediteli Gleesonovi nevěřit, že probíhalo několikaměsíční testování všech možných produktů, protože to je běžná praxe. Navíc pokud v Mountrath Community School zkoušeli různé varianty jen půldruhého roku, můžeme to považovat za rychlý proces. Obvykle jsou vzdělávací zařízení mnohem zdrženlivější a nasazení tabletů testují několik let, jak popisuje ze svých nabytých zkušeností Elia Freedman.
Začíná se u učitelů, kteří prověří dostupné aplikace a vyhodnotí, zda bude elektronická pomůcka přínosem. V dalším roce se nasadí tablety do vybrané třídy a pokud bude tento experiment vyhodnocen jako úspěšný, začne škola shánět prostředky na nakoupení většího množství produktů, aby je mohla v dalším roce rozmístit po celé škole.
Tak zhruba může vypadat aplikace tabletů do výuky na jednotlivých školách. Freedman sice popisuje americký školní systém, ale není důvod si myslet, že v se Evropě zrovna otázka tabletů ve vzdělávání řeší jinak. Ostatně český příklad je dostatečně výmluvný.
[do action=“citace“]Apple má všechny předpoklady pro to, aby za pár let svými tablety ovládl školní instituce všeho druhu.[/do]
Pro HP a Microsoft může znamenat irské fiasko v době, kdy se vzdělávací instituce po celém světě připravují většími či menšími kroky na přechod k tzv. e-learningu, velkou ránu. Těžit z toho může naopak Apple, který svůj iPad tlačí do školních lavic ve velkém stylu, když s jednotlivými institucemi například podepisuje velké smlouvy na výhodnější dodávky jablečných tabletů.
Je to také důvod, proč i po letošním představení nových iPadů nechal v nabídce dva a půl roku starý iPad 2. Mnoho lidí nechápavě kroutilo hlavou, navíc když cena iPadu 2 zůstala na 10 tisících korunách (399 dolarech), jenže jak Freedman vysvětluje, toto zařízení již nemusí zaujmout běžného zákazníka, ale pro školy je naprosto klíčové, že je nadále k mání. Moc dobře si to očividně uvědomuje i Apple.
Pokud totiž škola testuje nasazení dosud neprověřeného elementu do výuky několik let, není možné, aby testování probíhalo s více než jedním zařízením. Vedení školy potřebuje mít jistotu, že to, co se začalo testovat v prvním roce a byla ověřena funkčnost a smysluplnost zařízení, se dostane také do rukou studentů. Aby se neodehrál podobný scénář jako v Irsku, musí se všechna rizika co nejvíce minimalizovat. Jinak hrozí jednak ohrožení stability a kontinuity samotné výuky a také finanční problémy.
Apple s iPadem 2 školám jistotu nabízí. Zatímco rok co rok vydává nové generace pro masy, do škol nadále rozesílá starší iPady 2, které jsou ověřené a škola se na ně může stoprocentně spolehnout. I v tom mají v Cupertinu obrovský náskok před konkurencí. Nejen v nekonečné zásobě vzdělávacích aplikací v App Store, nástrojích pro tvorbu učebnic a další pomůckách pro učitele i žáky.
V tuto chvíli má Apple všechny předpoklady pro to, aby za pár let svými tablety ovládl školní instituce všeho druhu. Pokud se na trhu neobjeví společnost s produktem, který zaručí podobnou stabilitu a spolehnutí, bude jen těžko konkurovat. Aktuální případ Hewlett-Packard budiž jasným důkazem.
Mně ta argumentace se školami pořád přijde jako hloupost. iPad4 už je taky odzkoušené zařízení a za ty peníze vydrží ve školách se svým výkonem mnohem déle. To prostě nedává smysl. Nikdo mi nevymluví, že jediným faktorem není nenažranost Applu. Taková ovečka nejsem, abych si tohle nechal nakukat ;-)
Taky mě to přijde jako kravina … ale možná pro školy ty ipady prodává za 6000 tisíc :-) a v nabídce ho jenom nechává aby školám ukázal jak moc levné by to bylo když by se upsali na 4 roky a na 100 tabletu třeba :-)
Mozna, kdybyste nebyl tak zaslepen a problematice se trochu venoval, tak byste vedel, ze skoly nakupuji nejen tablety, ale take boxy na jejich uskladneni, napajeni a centralni synchronizaci. Takovy box na 20 ipadu stoji treba 60 tisic. Nejvetsi problem je zmena konektoru po ipadu2. Nakupovat totiz znovu tyto boxy, ktere jsou vybaveny starymi konektory je pomerne drahe. Je potreba, aby tyto stare ipady byly dostupne pro doplneni pri poruse. Vidite to moc z pohledu koncoveho malouzivatele.
Apple to samozřejmě dělá chytře, protože stejně jako ostatní velcí hráči dobře ví, že když dá iPad 2, který by těžko vůbec jinak prodal, pod cenou do školy, tak žáci dřiv nebo později poběží (skrz rodiče) do obchodu pro svůj vlastní nový iPad. Kromě toho, většina lidi je svým způsobem liná učit se nové věci a tak argument, koupím si iPad, protože se nebudu muset znova učit, co se jak ovládá, taky funguje. A domácí úkol taky napíšou v Pages. Osobně si myslím, že pro dítě je lepší veliký tablet se stylusem – na druhou stranu, úplně nejdůležitější je učitel.
Jak to říci jednoduše … tablety jsou na první pohled výborné řešení a praktické. Ovšem po jakoukoli školu kdekoli na světě dost drahé … nákup tabletu je jedna věc, ale ruku v ruce se musí rozšířit i infrastruktura školy, nadimenzovat wifi připojení, sehnat doky pro nabíjení, proškolit uživatele.
A jak dlouho vlastně takový tablet dětem vydrží? 2 roky? Tři? Čtyři? To znamená minimálně dvě zařízení na jednoho žáka za školní docházku na ZŠ a jeden za SŠ. To ale taky znamená běžet 13 let na jedné platformě … což nevím, dneska se to všechno dost rychle mění.
Kdo bude právně tablety vlastnit? Škola? Rodiče? Žáci? Budou si něj muset připlatit? Kdo je bude nabíjet? Co když si ho žák zapomene nebo zapomene nabít? Bude mít škola náhradní?
Tak tahle hláška je opravdu k smíchu :-) „Apple má všechny předpoklady pro to, aby za pár let svými tablety ovládl školní instituce všeho druhu.“
Podla mna je rozumnejsie riesenie virtualizovany OS, pripadne aplikacia, pristupna v skole napriklad na tenkom klientovy a doma z hocijakeho zariadenia cez GW. Napriklad. Citrix, produkty od MS, Parallels, vmware.. nieco z open source by sa asi tiez naslo. V praci tak ficim a je mi jedno kde som vsede mam svoj desktop a uz som si na to zvykol. Samozrejme to chce odbornu instalaciu.. co je kamen urazu skoro vsade..