Zavřít reklamu

V prvním díle jsme se přesvědčili, nakolik je Apple využíván Američany v jejich soukromých životech. Nyní bych se rád podělil o zkušenosti, kterém mám s Apple produkty v americkém školství. Tamní školský sytém je však velmi rozmanitý, a tak mé postřehy budou nejspíše velmi zkresleny školou a okolím, ve kterém jsem studoval.

Střední škola Key School v přímořském Annapolis je velmi malou a soukromou školou s padesátiletou tradicí. Je to škola známá svými inovativními styly výuky, které podporují kreativitu mysli a otevřenost rozdílnosti. Škola poskytuje všem učitelům pracovní MacBook Pro a také iPad třetí generace. Ty učitelé používají nejen pro své vlastní potřeby, ale také je náležitě zapojují do výuky.

Pomocí Apple TV a promítačky, jimiž disponuje každá třída, promítají na tzv. chytrou tabuli všechny své podklady, které si na hodinu připravili na iPadu či MacBooku. Při hodině statistiky tak například učitel vytvářel na svém iPadu grafy a studenti proces sledovali na tabuli.

Při literatuře je zajímavým způsobem využívána například aplikace Socrative. Učitel použil tuto aplikaci na průzkum názorů k danému dílu, které se v tu dobu probíralo. Vytvořil několik otázek, na něž pak studenti pomocí svých vlastních chytrých zařízení odpovídali. Na tabuli posléze všichni viděli výsledky a odpovědi na dotazy, vše anonymně. S výsledky studenti dále pracují a diskutují o nich. Učitelé si na propojování svých Apple zařízení s výukou ještě teprve zvykají; tento rok byl prvním, kdy jim škola takové prostředky poskytla. O něco déle iPady už používají učitelé i žáci ve školce, která pod tuto školu taktéž spadá.

„Výzvy a systém odměn, se kterými tato zařízení přicházejí, motivuje děti k soustavné snaze o zlepšení porozumění a dosahování cílů,“ říká Marilyn Meyersonová, vedoucí oddělení knihovny a technologie. Škola přistupuje k zařazení iPadů do výuky předškolních dětí s myšlenkou, že pokud jsou způsoby, jakými technologii spojit s výukou, pečlivě promyšleny, pak je jejich přínos k učebním osnovám skutečně hodnotný. Učitelka Nancy Leventhalová je se zařazením iPadů do výuky spokojená: „Vzdělávací hry a programy na kreslení umožňují studentům naprosto nový způsob učení.“

I když je škola z menší technologické revoluce nadšená, ředitelka školky Dr. Susan Rosendahlová ujišťuje rodiče, že tyto přístroje a aplikace nejsou ve škole proto, aby nahradili aktivní interakci mezi studentem a učitelem. „Využíváme tablety pro rozvíjení dětské zvídavosti a myšlení,“ dodává Rosendahlová.

O zařazení iPadu do výuky na střední škole fakulta diskutuje už od roku 2010. Na začátku minulého školního roku byl tento nápad představen studentům jako pomůcka „k vyhledávání informací a faktů při diskuzích ve třídě, prohlížení audiovizuálních zdrojů, zaznamenávání a analyzování dat a vytvoření originální náplně výuky s aplikacemi jako iMovie, Explain Everything nebo Nearpod.“

Mimo toho, že díky iPadu studenti ušetří na drahých učebnicích a místě v batohu, argumentovali učitelé pro svůj plán také tím, že jejich práce má studenty co nejlépe připravit na zaměstnání, jež dosud neexistují. Proto je potřeba se jedním okem koukat do budoucnosti, která se rapidně mění na místo, v němž je správné zacházení s technologií cestou k úspěchu. Většině studentů ale tento nápad připadal jako porušení zásad a ideologie školy.

V Key School jsou totiž učeni myslet nezávisle a k vyvíjení vlastního názoru jsou pro studenty důležité ty hodiny, které jsou založeny na diskuzi se spolužáky. Studenti poznamenali, že pokud si dnes někdo přinese do třídy svoje vlastní zařízení, zdá se být duchem jinde a spíše než do diskuze ve třídě je více zapojený do sledování svého notebooku. Většina z nich si také myslí, že by nedokázali zvládnout odpovědnost, která s iPady v hodinách přichází. Bojí se, že by se s nimi nedokázali ve třídě soustředit.

Ve svých argumentech také nezapomněli zmínit detaily, jichž si všimli u předškolních dětí, které ve školce používají iPady každý den. „Děti si nevšímaly svého okolí ani ostatních spolužáků. Spolupracovaly jenom se svým tabletem,“ poznamenávají dvě studentky ve školních novinách. „Sledovaly jsme, jak se děti, které by si nebýt jejich iPadu vytvářely vlastní svět pomocí své fantazie, nyní stávají závislými na technologii poskytnuté školou,“ stěžují si. Studenti mají v Key School významný hlas, a tak se vedení školy rozhodlo program zařazení iPadů do výuky zrušit. Škola ale nadále podporuje studenty v tom, aby si do školy nosili svá vlastní zařízení, která jim pomohou při výuce – notebooky a chytré telefony.

Studenti střední školy se tak i nadále budou učit bez iPadů coby povinné školní pomůcky. O produkty firmy Apple ale obráni úplně nejsou. V budově umění mají k dispozici několik iMaců, se kterými pracují při upravování fotek, navrhování školních novin nebo vytváření designu. Stejně tak si mohou v knihovně zapůjčit iPad. Stačí se jen zapsat a tablet pak můžou použít pro jakékoliv potřeby po dobu jedné vyučovací hodiny. Stejný systém funguje i s Chromebooky od Googlu, které v popularitě mezi studenty iPad jednoznačně porážely, a to nejčastěji vlivem přítomnosti fyzické klávesnice, se kterou se na hodině lépe poznamenávají zápisky.

Studentka Teresa Bilanová oproti mně studovala na škole v sousedním Baltimoru, ve které je vyučování s iPady již plně zaběhnuté. Teresa hodnotí program velmi kladně. „Tento program mi vyhovoval a i všichni ostatní se k němu stavěli pozitivně. iPady jsme používali v hodinách hlavně pro pořizování zápisků a čtení PDF souborů. Ty se tak nemusely tisknout, a tudíž se neplýtvalo papírem,“ vzpomíná na výhody nových tabletů. „iPady také pomohly s dostupností zdrojů, protože jsme mohli kdykoli vyhledat cokoli, pak si to například vyfotit a vložit do zápisků.“ I když byla Teresa z tohoto systému nadšená, přiznává i určité nevýhody. „Trochu mi chyběl obyčejný papír a tužka, protože mi přijde, že pokud si člověk něco napíše na papír, lépe si to pak zapamatuje.“

Je však zřejmě jen otázka času, než většina amerických škol přejde z větší či menší části na iPady – pokrok je nevyhnutelný. Co si o iPadu jako školní pomůcce myslíte vy? Uvítali byste takový systém i v českých školách?

Článek byl sepsán na základě zkušeností z ročního pobytu v hlavním městě státu Maryland (Annapolis) ve Spojených státech amerických.

.