iPad je podle mě primárně určen jako nástroj pro jednoho uživatele, jedno dítě. V tomto díle seriálu „iPad v 1. třídě“ bych chtěl ovšem ukázat, jakým způsobem lze využít iPad také při skupinové práci. I když existuje více aplikací do matematiky, paradoxně jsme iPad využívali častěji v hodinách českého jazyka.
Mnozí z vás by mohli namítnout, že na činnosti, které děláme s iPady v českém jazyce, bychom mohli použít také papír. S tím nemohu jinak než souhlasit. Ano, ale tak nějak je práce pro nás jednodušší a rychlejší právě na iPadech. A to nejsem ten typ člověka, který navíc argumentuje práci na iPadech záchranou lesů. Prostě nás to více baví, je to rychlejší. Nechci tady ani zmiňovat možnost sdílení práce. O tom někdy později.
Český jazyk
Veškeré aktivity, které budu popisovat, byly vytvářeny v aplikaci Hello Color Pencil. Je to jednoduchý kreslicí nástroj. Není potřeba mít tedy jen iPady. Stačí jakýkoli tablet, papír. Je to hlavně o tom nápadu. Bez nápadů a bez inovací bude jakýkoli tablet (ale i papír) pouze tabletem (papírem). S konkrétním nápadem se stává tablet (papír) kreativní pomůckou.
Pro opakování písmen, která jsme se naučili, jsme spojili čtyři tablety dohromady. Vytvořilo se jedno velké kreslící „plátno“. Děti ve čtveřicích mohly psát pouze na svou čtvrtinu plátna. Na videu je ukázka psaní písmene M. Děti si samozřejmě mohly radit, ale každý psal opravdu jen na svou část.
[youtube id=“qAqDulC15QQ“ width=“620″ height=“360″]
Děti se zpočátku učí, že slabiky se skládají ze dvou písmen. Každé písmeno je samostatná jednotka. Ovšem ve spojení se správným jiným písmenem vznikne slabika. Tímto způsobem jsem uvažoval při dalším cvičení.
[youtube id=“bh2fbs09KJc“ width=“620″ height=“360″]
Když už umíme psát slabiky a rozumíme jim, můžeme spojovat slabiky do slov.
[youtube id=“_hG0ZRJ9e_4″ width=“620″ height=“360″]
A nakonec to zvládne i každý sám.
[youtube id=“hot1wtYszdk“ width=“620″ height=“360″]
Matematika
Aplikace Kids Number and Math (0,89 €) mne zaujala možností procvičovat více dovedností v jedné aplikaci, s jedním nastavením. V této aplikaci si mohu nastavit obor hodnot (0–10, 0–20). Poté jen vyberu jednu z aktivit.
K výběru mám následující:
Učení čísel – anglicky. „Bohužel“ se budou muset děti učit čísla i anglicky. Co se dá dělat, nějak to přežijeme.
Počítání prvků a přiřazování čísla k prvkům
[youtube id=“pZcnGsQWkvs“ width=“620″ height=“360″]
Vyber největší nebo nejmenší číslo z daných čísel
[youtube id=“TZRsT5elZiE“ width=“620″ height=“360″]
Sčítání a odčítání
[youtube id=“2DhAjHk8B7A“ width=“620″ height=“360″]
Pexeso – děti hledají dvojici stejných čísel
[youtube id=“QGcOWNbVSDA“ width=“620″ height=“360″]
Po úspěšném splnění několika příkladů děti dostanou „odměnu“ v podobě obrázku. A věřte, nebo ne (já to tedy ve svých 32 letech nechápu, a to si opravdu rád hraji :-) ), ono to funguje. Děti si „odměny“ s chutí fotily.
Velice pěkné, myslím že toto je budoucnost školství. Ještě by mě zajímal názor rodičů, jestli s tím všichni souhlasili, či někteří měli obavy a co říkají na to jak se to dětem líbí?
Ve svém úvodním článku se o tom lehce zmiňuji. http://jablickar.cz/ipad-v-1-tride-jak-to-cele-zacalo/.
Já osobně jsem svým dětem objednal tuto sadu PlayOsmo. Myslím si že to má obrovský potenciál :)
https://www.facebook.com/pages/Playosmo-cz/1550338638533445?ref=hl
Ja uz mam od patku Osmo doma a JE NAPROSTO SKVELE! :) Zkousel jsem
zatim na peti detech (5-8 let) a kazde si na tom naslo to sve. Navic
jejich appka Words umoznuje vytvorit vlastni CESKA slovicka (samozrejme
bez diakritickych znamenek), takze moznosti vyuziti se tim rozsiruji.
Vyborny produkt, skvele provedeni, velky potencial… Oba palce nahoru zcela bez diskuse :)
Osmo vypadá opravdu skvěle. Budu muset asi testnout :-)