Psal se rok 1997, kdy svět poprvé spatřil nový elektronický fenomén – Tamagotchi. Na malém displeji přístroje, který se vešel i na klíče, jste opečovávali své zvířátko krmili jej, hráli si s ním a strávili s ním každý den i několik hodin, než to konečně všechny omrzelo a Tamagotchi zmizelo z povědomí.

Zpět do roku 2013. App Store je plný klonů Tamagotchi, dokonce je zde i oficiální aplikace a lidé opět tráví směšné množství času opečováváním virtuálního zvířátka či postavičky, navíc utrácí další peníze za virtuální předměty a oblečky. Do toho přichází Clumsy Ninja, skoro zapomenutá hra, která byla představena společně s iPhone 5 a dočkali jsme se jí po více než roce od oznámení. Vyplatilo se čekání na dlouho „coming soon“ hru od tvůrců z Natural Motion?

Fakt, že si společnost vysloužila místo na pódiu vedle Tima Cooka, Phila Shillera a dalších lidí z Applu přeci jen o něčem svědčí. Apple si vybírá unikátní projekty související s jeho iOS produkty na dema při keynote. Pravidelným hostem jsou zde například vývojáři z Chair, autoři Infinity Blade. Clumsy Ninja sliboval jedinečnou interaktivní hru s nemotorným ninjou, který se musí své nemotornosti odnaučit postupným trénováním a plněním úkolů. Možná právě velké ambice pozdržely projekt o celý rok, na druhou stranu v plné míře splnily očekávání.

[youtube id=87-VA3PeGcA width=“620″ height=“360″]

Po spuštění hry se ocitnete se svým Ninjou na uzavřeném prostranství venkovského (pravděpodobně starověkého) Japonska. Váš mistr a rádce, Sensei, vám hned od začátku začne sypat z kontextové nabídky jednoduché úkoly. Prvních pár desítek je celkem jednoduchých, zpravidla se budete spíše seznamovat se hrou a možnostmi interakce. Právě ta je pilířem celé hry.

Clumsy Ninja má velmi dobře propracovaný fyzický model a veškeré pohyby vypadají vcelku přirozeně. Tedy náš ninja má spíše podobu animované pixarovské postavičky, přesto pohyb rukou, nohou, skoky a pády, vše působí, jako by na něj působila skutečná zemská gravitace. To samé platí na předměty okolo. boxovací pytel je jako živý a zpětný náraz občas shodí ninju na zem, když dostane míčem nebo melounem do hlavy, zase zavrávorá, případně mu při nižším hodu podrazí nohy.

Kolizní model je opravdu propracovaný do nejmenšího detailu. Ninja klidně neúmyslně odkopne kolemjdoucí slepici, která se mu připletla do tréninku s barely, zakopne o meloun, který měl pod nohama při boji s boxovacím panákem. Mnoho serióznějších her by mohlo fyzikální propracování Clumsy Ninja závidět, včetně těch konzolových.

Vaše prsty působí jako neviditelná ruka boží, můžete s nimi třeba jen chytnout ninju za obě ruce a protáhnout ho, odhodit ninju do výšky nebo skrz obruč, plácnout si s ním při nějakém úspěchu nebo ho začít lechtat na břiše, až se dá chichotaje na úprk.

Clumsy Ninja není nicméně jen o interakci, která by sama o sobě omrzela do hodiny. Hra má vlastní „RPG“ model, kde za různé úkony získává ninja zkušenosti a postupuje na vyšší úroveň, která mu odemkne nové předměty, obleky nebo další úkoly. Nejlépe se zkušenosti získávají tréninkem, kde se nám nabízí čtyři typy – trampolína, boxovací pytel, odrážení míčů a boxovací panák. V každé kategorii se nachází vždy několik druhů cvičících pomůcek, kde každá další přidává více zkušeností a herní měny. S postupnými tréninky získáváte hvězdy pro každý předmět, který odemkne nový chvat/pohyb, kterými se poté můžete při tréninku kochat. Po dosažení tří hvězd se pomůcka stane „zmasterovanou“ a přidává pak pouze zkušenosti, nikoliv peníze.

Jeden z unikátních prvků hry, který byl prezentován i na keynote, je skutečné zlepšování se vašeho ninji, z nemotory na mistra. Během postupu mezi úrovněmi, za které získáváte i barevné pásky a nové lokace, skutečně postupné zlepšení můžete pozorovat. Zatímco ze začátku položení z menší výšky znamená vždycky pád nazad nebo dopředu a každá rána do pytle ztrátu rovnováhy, v průběhu času si je ninja jistější. Sebevědomě boxuje, aniž by ztratil balanc, při vyhození na budovu se chytne za okraj, aby posléze bezpečně dopadl a obecně začne dopadat na nohy, někdy i do bojového postoje. A ačkoliv na 22. úrovni jsou stále vidět stopy nemotornosti, mám za to, že postupně zmizí úplně. Za tento model zdokonalování se v pohybu patří vývojářům obdiv.

Zkušenosti i peníze (případně další předměty či vzácnější měnu – diamanty) získáváte i za plnění jednotlivých úkolů, které vám Sensei zadává. Ty jsou často dost monotónní, kolikrát spočívají jen v dokončení tréninku, převlečení se do určité barvy nebo připnutí balónků k ninjovi, který se začne vznášet do oblak. Jindy ale například budete muset vedle sebe postavit vyvýšenou plošinu a basketbalový koš a přimět ninju z plošiny proskočit obručí.

Plošiny, basketbalové koše, ohnivé obruče nebo odpalovače míčků jsou další předměty, které můžete ve hře koupit, rozšířit interakci a pomoct ninjovi získat nějaké ty zkušenosti. Jsou zde ale i předměty, které vám jednou za čas generují peníze, kterých je občas nedostatek. Tím se dostáváme ke kontroverznímu bodu, který postihuje velkou část her v App Store.

Clumsy Ninja je totiž freemium titul. Je tedy zdarma, ale nabízí In-App purchases a snaží se uživatele přimět k nákupu speciálních předmětů nebo herní měny. A jde na to od lesa. Na rozdíl od jiných tragických implementací IAP (MADDEN 14, Real Racing 3) se je vám nesnaží od začátku vmést do tváře. Zhruba prvních osm úrovní o nich ani příliš nevíte. Poté se ale začnou objevovat omezení s nákupy spojená.

V první řadě jsou to cvičební pomůcky. Ty se po každém použití „rozbijí“ a nějaký čas trvá, než se opraví. U těch prvních je to v rámci minut, kdy navíc obdržíte nějaké ty opravy zdarma. U lepších předmětů však na opravu můžete čekat i přes hodinu. Odpočet ale můžete urychlit prostřednictvím drahokamů. To je ona vzácnější měna, které v průměru získáte jeden kus za úroveň. Oprava přitom stojí několik drahokamů. No a pokud vám drahokamy chybí, můžete si je za reálné peníze dokoupit. Občas sice můžete opravu provést za tweet, ale pouze jednou za čas. Nečekejte tedy, že u Clumsy Ninja strávíte dlouhé intenzivní hodiny, aniž byste museli platit.

Další past spočívá v nakupování předmětů. Většinu z nich lze koupit za herní mince pouze od určité úrovně, jinak po vás budou chtěny opět drahokamy, a ne zrovna malé množství. Při plnění úkolů se často stává, že na ně potřebujete zrovna tu pomůcku, kterou lze koupit až od příští úrovně, do které vám chybí ještě dvě třetiny ukazatele zkušeností. Buď si je tedy pořídíte za cenné drahokamy, počkáte, než cvičením dospějete další úrovně, nebo úkol přeskočíte, za menší poplatek, jak jinak než drahokamy.

Hra tak rychle začne hrát na vaši trpělivost, její nedostatek vás bude stát reálné peníze nebo frustrující čekání. Naštěstí Clumsy Ninja alespoň zasílá notifikace, že jsou všechny předměty opravené nebo že vám vygenerovaly nějaké peníze (například pokladnice dá každých 24 hodin 500 mincí). Budete-li chytří, můžete si hru hrát na 5-10 minut co hodinu. Vzhledem k tomu, že se jedná spíše o odpočinkovou hříčku, to zas tolik nevadí, nicméně hra je, stejně jako hry jí podobné, návyková, což je další faktor pro přimění vás utrácet za IAP.

k jsem poznamenal výše, animace připomínají pixarovské animáky, nicméně prostředí je vykresleno velmi detailně, pohyby ninji vypadají také přirozeně, zvlášť při interakci s okolím. To vše podkresluje příjemná veselá hudba.

Clumsy Ninja není klasická hra, spíše interaktivní hříčka s prvky RPG, Tamagotchi na steroidech, chcete-li. Je to skvělá ukázka, co je možné pro dnešní telefony vymyslet a vytvořit. Dokáže vás zabavit na dlouhé hodiny rozsekaných do krátkých časových úseků. Pokud ale nemáte trpělivost, možná byste se měli této hře vyhnout, mohla by se totiž pěkně prodražit, když se chytnete do IAP pasti.

Témata:
.