V poslední době míří do České republiky velké streamovací služby. Přišlo k nám Rdio, Google Music, chystá se k nám Spotify a už nějakou dobu tady máme Deezer. Navíc jednou se k nám dostane jistě i iTunes Radio. Všechny tyto služby mají masivní databázi interpretů a samozřejmě si za poslech nechají měsíčně platit. Do této konkurence přichází česká služba Youradio, která je na rozdíl od konkurence zcela zdarma.

Aplikace je sama o sobě velice jednoduchá. Vyberete si žánr nebo náladu (kombinace interpretů a žánrů), aplikace si vytvoří vlastní playlist, načte ho z mezipaměti a začne přehrávat. Je nutno ze začátku poznamenat, že se nejedná o „on demand“ službu, proto například není možné vybírat jednotlivá alba nebo pouze určité interprety. Je to zkrátka podobný model jako u iTunes Radio, kde na základě vybraných „nálad“ aplikace pomocí vlastního algoritmu vybere co možná nejvhodnější playlist.

Každá hudební streamovací služba stojí a padá na své databázi. Youradio si nesahá do žádné cizí, má vlastní, licencovanou u OSA a Intergramu. Jelikož se jedná o českou službu, najdete zde množství tuzemských interpretů, které byste jinde hledali marně. Na druhou stranu mírně pokulhává ve výběru zahraničních umělců. Sice jsem byl schopen najít známé interprety jako Muse, Korn, Led Zeppelin nebo Dream Theater, jiní, zdaleka ne neznámí, zde zcela chyběli (Porcupine Tree, Neal Morse, …). Záleží tak na vašich hudebních preferencích, zda vám bude Youradio dobře sloužit.

Vybraný playlist, který pro vás bohužel není viditelný, se automaticky začne načítat do mezipaměti. V aplikaci si lze nastavit, kolik minut si chcete rezervovat dopředu, abyste nemuseli hudbu třeba streamovat přes mobilní data, pokud vyrazíte mimo dosah své Wi-Fi. Maximální hodnota jsou dvě hodiny. Doporučuji si pak zapnout ukládání hudby pouze na Wi-Fi, abyste nevědomky nevyčerpali svůj FUP limit. Playlisty zatím bohužel nejde z aplikace ukládat, to lze pouze na webu www.youradio.cz, se kterým je služba spjatá, jen je potřeba vytvořit účet, do kterého se vytvořené „nálady“ uloží.

Je trochu škoda, že streamovaná hudba nemá vyšší bitrate, Youradio používá kodek AAC s 96 kbps, což běžnému posluchači asi stačí, náročnější posluchač však uslyší důsledky větší komprese audia. Služba není zatím úplně dokonalá, občas se do nálady nebo žánru přimíchá zcela nesouvisející skladba a některé žánry v nabídce chybí, třeba můj oblíbený progresivní rock.

Samotný přehrávač je velice jednoduchý, umí pouze hudbu pozastavit nebo přeskočit na další skladu, převíjení nebo možnost se vrátit na předchozí píseň zde není, což ale souvisí se zvoleným typem služby, kterou je rádio stream. Oceňuji ale stylové zobrazení uplynulého času skladby v kruhovém tlačítku. Skladby můžete i hodnotit palcem nahoru a dolů, čímž přizpůsobíte algoritmus, podle kterého služba skladby vybírá.

Provedení uživatelského rozhraní je celkově velice zdařilé, v duchu iOS 7, nicméně aplikace má osobitý vzhled a představuje všechno dobré z nového designerského jazyka – jednoduché ikony a prostředí, které dá vyniknout obsahu, v tomto případě obalu alba, které částečně překrývá animace ekvalizéru. Ta je sice pro každou skladbu stejná, ale vypadá velice efektně a efektivně řeší zobrazení názvu interpreta, skladby a alba.

Youradio má proti své konkurenci Rdio, Deezer nebo Google Music chudší databázi, na druhou stranu je zde dobrý výběr českých interpretů a neplatíte zde žádné měsíční poplatky, naopak aplikace je zcela zdarma. Pokud se budete se svým vkusem držet mainstreamu a spokojíte se s nižším bitrate, Youradio je skvělou službou pro vás – a v nádherném moderním kabátku.

.