Zavřít reklamu

Psaní rukou zdokonaluje (nejen) u dětí jemnou motoriku, má pozitivní dopad i na rozvoj mozku, neboť každé písmenko, dříve než jej napíše, si utváří nejdříve v hlavě. Na druhou stranu procvičovat své znalosti co nejefektivněji si vyloženě říká o využití iPadu.

V polovině února vznikla ve spolupráci iStyle a AppsDevTeam aplikace Písmenka. Slouží k procvičování, a tedy i upevňování znalostí, v oblasti základních pravidel pravopisu. Konkrétně v rozsahu výuky 2. až 5. ročníku. (Ostatně, zde najdete přehledný soupis obsažených problematik.) Aplikace najde uplatnění nejen při domácí přípravě dítěte, ale také přímo ve výuce. Učitel(ka) zadá konkrétní cvičení, každé téma jich obsahuje celkem šest, žák jej vyplní a hned zjistí, jak si celkově stojí. Dítko pak může využít zvětšení hodnocení (procentuální úspěšnost), zvednout iPad nad hlavu a čekat, až jej učitel(ka) pochválí…

Tato – a jí podobné – aplikace ukazuje, jaký má iPad smysl ve školství. Dostupnost materiálů, snadnost (automatičnost) vyhodnocení, některé dokáží ještě více zapojit dětskou fantazii, spojit učení s hrou. Písmenka v tomto směru působí suchopárněji (žádné zábavy se nedočkáme), vývojovému týmu bych to však nevyčítal. Vsadil na jednoduchost a účinnost – a co se týče grafického zpracování, asociuje rukou psané písmo na linkovaném papíře, disponuje přehledností a opravdu působí příjemně. Snad jen ten potlesk po ukončení cvičení mi přijde divný, a tak jsem si raději pravopis procvičoval bez zvuků.

Ovládání vyžaduje, aby dítě z nabídky (například i/y/í/ý) vybíralo a tažením přesunulo správnou volbu do vyznačené mezery ve slově. Dost se „našoupe“, jde však o lepší řešení, než kdyby mělo do mezery klepnout a poté písmeno označit na klávesnici. Myslím, že právě různá gesta prstů přibližují práci s iPadem ke kreativnímu procesu psaní rukou.

Písmenka si lze vyzkoušet zdarma ve zjednodušené verzi, ale za nákup nedáte ani čtyřicet korun, což se rozhodně vyplatí. A to i přesto, že v rámci svého ročníku toho dítě neodzkouší zase tolik. Neškodilo by pouvažovat, zda nenabídnout také více „mixů“ různých probíraných pravidel dohromady. A zda nevyužít technologie a nenechat pak utvářet věty na základě nejčastějších chyb.

Se statistikami by se dalo také ještě v budoucím vývoji aplikace pohnout. Dítě získá rychlou zpětnou vazbu po skončení cvičení, možná že by ale stálo o to (nebo alespoň rodič) znát, jak se mu dařilo v průběhu všech cvičení, kolik udělalo dohromady chyb, co bylo největším kamenem úrazu… Jde spíše o návrhy k úvahám, užitečnost stávající podoby aplikace nijak citelně neohrožují.

[app url=“http://itunes.apple.com/cz/app/pismenka-lite/id499919482″]

[app url=“http://itunes.apple.com/cz/app/pismenka/id478346941″]

.