Při příležitosti letošní úvodní keynote k vývojářské konferenci WWDC 2020 jsme se dočkali představení chystaných operačních systémů. Pomyslná záře reflektorů v tomto případě samozřejmě upadala především na iOS 14, který se při své prezentaci pochlubil například novými widgety, knihovnou aplikací, lepšími notifikacemi v případě příchozích hovorů, novým rozhraním Siri a podobně. Jak ale samotné novinky fungují? A jak se daří systému jako celku? Přesně na tohle se podíváme v naší dnešní recenzi.

Po téměř třech měsících jsme se však konečně dočkali. Včera, hned den po jablečné konferenci Apple Event, došlo k vypuštění systému do éteru jablečného světa. Systém jako takový budil emoce již při svém představování a řada uživatelů se tak na něj těšila. Nebudeme to tedy zdržovat a rovnou se do toho pustíme.

Domovská obrazovka s widgety poutají pozornost

Jestliže jste v červnu sledovali zmiňované představování operačních systémů, kdy po boku iOS 14 jsme mohli vidět iPadOS 14, tvOS 14, watchOS 7 a macOS 11 Big Sur, tak vás určitě nejvíce zaujaly změny na domovské obrazovce. Kalifornský gigant se totiž rozhodl pro vcelku podstatnou změnu u svých widgetů. Ty nově nejsou limitované pouze pro samostatnou stránku s widgety, jako tomu bylo v předchozích verzích operačních systémů iOS, ale můžeme si je vložit přímo na plochu mezi své aplikace. Není navíc žádným překvapením, že vše funguje velice jednoduše a intuitivně. Stačí vám totiž si daný widget vybrat, zvolit jeho velikost a vložit na plochu. Osobně musím uznat, že se tato novinka skvěle hodí pro nativní aplikaci Počasí. Aktuálně už totiž nemusím pokaždé přejet úplně doleva pro zobrazení dřívějšího widgetu či otvírat zmiňovanou aplikaci. Vše tak mám přímo na očích a nemusím se absolutně s ničím trápit. Navíc díky tomu můžete získat i lepší přehled o samotné předpovědi počasí, protože se na ni nebudete dívat jen v případě, kdy to skutečně potřebujete, ale nový widget vás o stavu bude informovat prakticky neustále.

Současně jsme se s příchodem iOS 14 dočkali zbrusu nového jablečného widgetu, který můžeme najít pod označením Chytrá sada. Jedná se o velice praktické řešení, které vám dokáže zobrazit všechny nutné informace v jednom widgetu. Mezi jednotlivými položkami se totiž mžůete přepínat pouhým přejetím prstu shora dolů či zdola nahoru, kdy se vám budou zobrazovat například návrhy Siri, kalendář, doporučené fotografie, mapy, hudba, poznámky a podcasty. Z mého pohledu se jedná o skvělou možnost, díky které mám příležitost ušetřit místo na ploše. Bez chytré sady bych totiž potřeboval hned několik widgetů na jednou, přičemž takto si vystačím s jedním a navíc mi zbude dostatek místa.

iOS 14: Widget pro stav baterie a počasí
Praktické widgety s předpovědí počasí a stavem baterie; Zdroj: SmartMockups

Domovská obrazovka se tak spolu s novým systémem patřičně změnila. Přibyly na ni zmiňované widgety s možností zmiňované Chytré sady. To ale není všechno. Když se přesuneme úplně vpravo, otevře se nám úplně nová nabídka, která tady předtím nebyla – Knihovna aplikací. Veškeré nově nainstalované aplikace se už totiž neobjevují přímo na ploše, ale míří do dotyčné knihovny, kde jsou programy příslušně kategorizovány. To s sebou samozřejmě přináší další možnosti. Na plochách tak nemusíme mít všechny aplikace, ale můžeme si zde nechat pouze ty, které skutečně (například pravidelně) využíváme. Tímto krokem se iOS o poznání přiblížil ke konkurenčnímu systému Android, což se některým jablíčkářům zprvu nelíbilo. Samozřejmě je všechno jenom o zvyku. Z osobního pohledu musím uznat, že pro mě bylo předchozí řešení příjemnější, ale rozhodně se nejedná o žádný velký problém.

Příchozí hovory nás nově neobtěžují

Další a poměrně zásadní změna se týká příchozích hovorů. Konkrétně tedy notifikací na příchozí hovory v případě, kdy máte odemčený iPhone a právě na něm například pracujete. Když vám totiž někdo doposud zavolal, daný hovor překryl celou obrazovku a ať jste dělali co jste dělali, najednou jste neměli jinou příležitost, než volajícímu odpovědět či položit. Mnohdy se tak jednalo o až otravný způsob, na který si stěžovali především hráči mobilních her. Ti se totiž čas od času ocitli v situaci, kdy například hráli nějakou online hru a najednou selhali kvůli příchozímu hovoru.

Operační systém iOS 14 naštěstí přináší změnu. Pokud nám někdo zavolá nyní, z horní části na vás vyskočí okénko zabírající zhruba šestinu displeje. Na danou notifikaci můžete zareagovat čtyřmi způsoby. Buďto zeleným tlačítkem hovor přijmete, červeným jej odmítnete, nebo přejedete prstem zdola nahoru a necháte hovor zvonit, aniž by vás nějak rušil, či na notifikaci klepnete, kdy vám hovor překryje celý displej, stejně jako tomu bylo u předchozích verzí iOS. Při poslední možnosti tak navíc máte možnosti Připomenout a Zpráva. Osobně musím tuto funkci označit za jednu z nejlepších vůbec. Ačkoliv se jedná o maličkost, je nutné si uvědomit, že i přesto má vcelku velký dopad na celé fungování operačního systému.

Siri

Podobnou změnou, jako jsou výše zmiňované notifikaci v případě příchozích hovorů, si prošla i hlasová asistentka Siri. Ta se jako taková tedy nezměnila, ale přehodila kabátek a po vzoru zmiňovaných hovorů taktéž nezabírá celou obrazovku. Aktuálně se pouze na spodní straně displeje zobrazí její ikonka, díky čemuž tak nadále vidíte na právě spuštěnou aplikaci. Na první pohled se jedná o vcelku zbytečnou změnu, která nemá žádné speciální využití. O opaku mě ale přesvědčilo samotné používání nového operačního systému.

Tuto změnu grafického zobrazení u Siri jsem ocenil především v případě, kdy jsem potřeboval zapsat nějakou událost do Kalendáře či si vytvořit připomínku. Na pozadí jsem měl totiž nějaké informace, a to například přímo na nějaké internetové stránce či ve zprávách a jednoduše mi tak stačilo nadiktovat potřebná slova.

Obraz v obraze

Operační systém iOS 14 s sebou taktéž přináší funkci Obraz v obraze, kterou můžete znát například z Androidu či z jablečných počítačům, konkrétně tedy ze systému macOS. Tato funkce vám umožní, že se můžete dívat například na právě přehrávané video i v případě, kdy odejdete z dané aplikace a máte jej tak k dispozici ve zmenšené podobě v některém rohu displeje. To se týká i FaceTime hovorů. Právě u těch jsem tuto novinku ocenil nejvíce. U zmiňovaných videohovorů skrze nativní FaceTime se můžete bez problému přesunout do jiné aplikace, díky čemuž stále vidíte druhou stranu a ta zase stále vidí vás.

iMessage se přibližují k chatovacím aplikacím

Další změna, na kterou se dnes společně podíváme, se týká nativní aplikace Zprávy, potažmo tedy iMessage. Jak jistě všichni víte, jedná se o jablečnou chatovací aplikaci, která funguje podobně jako WhatsApp či Messenger a pyšní se koncovým šifrováním, čímž zajišťuje bezpečnou komunikaci mezi oběma stranami. Do aplikace přibylo pár perfektních novinek, díky kterým se značně zpříjemní její používání. Nyní máme možnost si připnout vybrané konverzace a mít je tak neustále v horní části, kde vidíme jejich avatar z kontaktů. To se hodí především u kontaktů, se kterými komunikujete na denní bázi. Jestliže vám takováto osoba navíc napíše, zobrazí se vám vedle ni daná zpráva.

Další dvě novinky se dotknou skupinových konverzací. V systému iOS 14 u skupinových konverzací můžete nastavit skupinovou fotografii a navíc zde přibyly možnosti označení určitých lidí. Díky tomu se označené osobě označí speciální notifikace o tom, že byla v konverzaci označena. Ostatní účastníci navíc budou vědět, na koho je zpráva cílena. Jako jednu z nejlepších novinek v rámci iMessage mi přijde možnost odpovědi. Nově totiž můžeme přímo reagovat na určitou zprávu, což se hodí především v okamžiku, kdy se konverzace týká hned několika věcí najednou. Poměrně snadno se může stát, že není patrné, na kterou zprávu či dotaz svým textem reagujete. Tuto funkci můžete znát právě ze zmiňovaných aplikací WhatsApp nebo Facebook Messenger.

Stabilita a výdrž baterie

Vždy, když vyjde nový operační systém, tak se prakticky řeší pouze jedna jediná věc. Funguje to spolehlivě? V případě iOS 14 vás naštěstí musíme potěšit. Systém jako takový funguje přesně jak má a je vcelku stabilní. Za dobu používání jsem se setkal pouze s pár chybami, které se týkaly zhruba třetí bety, kdy mi jednou za čas spadla nějaká aplikace. V případě aktuální (veřejné) verze vše funguje bezchybně a například se zmiňovaným pádem aplikace se jen tak nesetkáte.

knihovna aplikací ios 14
Zdroj: SmartMockups

Stabilita samozřejmě úzce souvisí s výkonem a výdrží baterie. I v tomto se Applu zvládlo odladit vše vcelku bezchybně a musím uznat, že je systém v současném stavu rozhodně lepší, než jako tomu bylo vloni při vydání systému iOS 13. Co se týče výdrže baterie, tak v tomto případě nepociťuji žádný rozdíl. Můj iPhone X mi dokáže bez problému vydržet jeden den aktivního používání.

Soukromí uživatele

Není žádným tajemstvím, že Applu záleží na soukromí jeho uživatelů, čímž se navíc častokrát chlubí. Zpravidla každá verze operačního systému s sebou přináší nějakou tu maličkost, která zmiňované soukromí ještě vylepšuje. To se týká i verze iOS 14, kde jsme se dočkali hned několika novinek. U této verze operačního systému totiž budete muset udělit vybraným aplikacím přístup k vašim fotografiím, kdy si můžete vybrat pouze několik konkrétních fotek, nebo rovnou celou knihovnu. Vysvětlit si to můžeme například na Messengeru. Pokud v nějaké konverzaci budete chtít poslat fotografii, systém se vás zeptá, zdali aplikaci udělujete přístup ke všem fotografiím či jen k vybraným. Když volíme druhou možnost, aplikace nebude mít ani ponětí o tom, že se v telefonu nachází ještě nějaké jiné snímky a nebude je tedy moci nijak použít, potažmo zneužít.

Další skvělá novinka se týká schránky, do které se ukládají všechny informace (například texty, odkazy, obrázky a další), které si zkopírujete. Jakmile se přesunete do nějaké aplikace a zvolíte variantu vložit, tak vám z horní části displeje „přiletí“ upozornění o tom, že došlo k vložení obsahu schránky danou aplikací. Již při vydání bety tato funkce upozornila na aplikaci TikTok. Ta totiž neustále četla obsah schránky uživatele. Díky této jablečné funkce byl TikTok odhalen a svou aplikaci proto upravil.

Jak funguje iOS 14 jako celek?

Nový operační systém iOS 14 s sebou definitivně přinesl řadu skvělých novinek a vychytávek, které nám dokáží usnadnit náš každodenní život, nebo nás případně nějak jinak potěšit. Osobně musím v tomto směru Apple pochválit. Ačkoliv řada lidí zastává názor, že kalifornský gigant pouze okopíroval funkce od ostatních, je třeba myslet na to, že je všechny zabalil do „jablečného kabátku“ a zajistil jejich funkčnost a stabilitu. Kdybych si měl vybrat nejlepší prvek z nového systému, pravděpodobně bych si ani nedokázal vybrat. Nejdůležitější mi každopádně nepřijde nějaká jednotlivá novinka, ale jak systém funguje jako celek. Máme totiž k dispozici poměrně sofistikovaný systém, který nabízí rozsáhlé možnosti, různá zjednodušení, dbá na soukromí svých uživatelů, nabízí krásné grafické zpracování a není ani tak energeticky náročný. Za iOS 14 nám nezbývá než Apple pochválit. Jaký názor zastáváte vy?

.