Na iPhonech a iPadech většina z nás hrála desítky her. V App Store jich jsou pak desítky tisíc, od tahových strategií přes střílečky až po závodní tituly. Přesto se však stále najdou vývojáři, kteří dokáží prorazit s něčím naprosto neotřelým, co vám nedovolí zavřít ústa. Studiu ustwo se to podařilo s logickou hrou Monument Valley.

Stěží se Monument Valley popisuje, jedná se totiž o skutečné umělecké dílo mezi iOS hrami, které vybočuje svým nápadem a zpracováním. V App Store u této hry stojí: „V Monument Valley budete manipulovat nemožnou architekturou a provedete tichou princeznu úžasně krásným světem.“ Klíčovým spojením je tu pak především ona nemožná architektura.

V každé úrovni, kterých je ve hře celkem deset, na vás čeká malá hlavní hrdinka Ida a pokaždé jiný hrad, obvykle výstředních tvarů, a základním principem hry je, že vždy je několik jeho částí určitým způsobem ovladatelných. V některé úrovni můžete otáčet schodiště, v jiné celým hradem, někdy jen posouvat zdi. Vždy tak ale musíte činit, abyste princeznu v bílém dovedli do cílových dveří. Háček je v tom, že architektura v Monument Valley je dokonalou optickou iluzí. Abyste tedy přešli z jedné strany na druhou, musíte točit hradem tak dlouho, dokud se dvě cesty nespojí, byť by to bylo v reálném světě nemožné.

Vedle různých hejblátek a posuvníků je občas nutné také stoupnout na spouštěče, které potkáte po cestě. Během ní narazíte i na vrány, které tu sice vystupují jako nepřátelé, ale pokud na ně narazíte, nekončíte. V Monument Valley nemůžete umřít, nemůžete nikam spadnout, můžete jen uspět. To však není vždy tak jednoduché – právě ony vrány musíte lstí a přemísťováním objektů klidit z cesty, jindy si zase musíte pomoci posuvným sloupem.

Hlavní hrdinkou se pohybujete jednoduchým kliknutím na místo, kam se chcete přemístit, ale ne vždy vás tam hra pustí. Celá cesta musí být dokonale propojena, takže pokud vám v cestě vadí schod, je třeba přeskupit celou stavbu tak, aby překážka zmizela. Dokonce se časem naučíte chodit i po zdech a vzhůru nohama, což kvůli četným optickým klamům a iluzím ještě přidá na obtížnosti, ale i zábavě. Velkou výhodou Monument Valley je, že žádná z deseti úrovní není stejná. Princip sice stejný zůstává, ale vždy musíte přijít na nový mechanismus, který vás posune dál.

Zábavu při hraní každé úrovně pak navíc výborně doplňuje úžasné grafické zpracování celého prostředí, kdy s úžasem procházíte hradem s tryskajícím vodopádem i podzemními kobkami. Příjemná hudba na pozadí, která navíc reaguje na každý váš pohyb a úkon, u toho všeho působí jako samozřejmost.

Vývojáři z ustwo měli při tvorbě velkého hitu posledních dnů zcela jasnou představu, jakou hru chtějí vytvořit. „Naším záměrem bylo, aby byl Monument Valley méně tradiční dlouhodobou a nekonečnou hrou a více jako zážitek ze sledování filmu či návštěvy muzea,“ prozradil pro The Verge šéfdesignér Ken Wong. I proto má Monument Valley pouhých 10 úrovní, které však spojuje poměrně působivý příběh. Menší počet levelů může uživatele mrzet, protože za jedno odpoledne lze logickou hříčku snadno dohrát, ale vývojáři argumentují tím, že kdyby měla jejich hra úrovní více, už by nebyla udržitelná jejich originalita, jako tomu je nyní.

Jisté je, že pokud si rádi na iPadu (nebo iPhonu, byť jednoznačně doporučuji projít si svět Monument Valley na větším displeji) občas zahrajete nějakou hru a již vás nebaví dokola omílané tituly, Monument Valley určitě vyzkoušejte. Přináší totiž zcela nevšední zážitek.

.