V dnešní době nás hudba obklopuje takřka na každém kroku. Ať už relaxujete, pracujete, procházíte se či si jdete zasportovat, pravděpodobně máte alespoň při jedné z těchto činností nasazena sluchátka na uších a v nich vám hrají vaše oblíbené skladby nebo podcasty. Právě na veřejném prostranství, a to jak při běhu, tak i při obyčejné chůzi, však není zrovna dvakrát bezpečné používat sluchátka, která vás kompletně odříznou od vašeho okolí. Z tohoto důvodu přišla na trh sluchátka s technologií Bone Conduction. Měniče jsou opřeny o lícní kosti, přes ně se přenáší zvuk až k vašim uším, ty jsou pak odkryté a díky tomu perfektně slyšíte své okolí. A právě jedna taková sluchátka se nám do redakce dostala. Jestliže vás zajímá, jak se Philips se svými kostními sluchátky popasoval, směle pokračujte ve čtení následujících řádků.

Základní specifikace

Jako vždy si nejprve posvítíme na důležitý aspekt při vybírání, technické specifikace. Vzhledem k tomu, že společnost Philips nastavila cenovku relativně vysoko, konkrétně se vyšplhala na 3890 Kč, za tyto peníze již nějakou tu kvalitu očekáváte. A osobně bych řekl, že na papíře produktu nelze prakticky nic vytknout. Sluchátka nabídnou nejnovější Bluetooth 5.2, o stabilní spojení s iPhony i jinými novějšími telefony se tedy nemusíte strachovat. Frekvenční rozsah od 160 Hz do 16 kHz by asi nenadchnul vášnivé posluchače, uvědomte si však, že na tuto skupinu ani kostní sluchátka od Philipsu, ani od jiných značek, opravdu necílí. Co se pak týče Bluetooth profilů, dočkáte se A2DP, AVRCP i HFP. Někoho by sice možná mohl zklamat pouze zastaralý kodek SBC, v průběhu recenze vám však vysvětlím, proč by bylo z mého pohledu naprosto zbytečné používat jakýkoli kvalitnější.

Sportovcům zajisté vykouzlí úsměv na tváři odolnost proti vodě a potu IP67, což znamená, že sluchátka snesou jak lehký trénink, tak třeba náročný běžecký maraton nebo třeba lehký déšť. Pokud jejich baterii navíc plně nabijete, devítihodinová výdrž vás nenechá ve štychu ani při těch nejnáročnějších sportovních výkonech nebo dlouhých túrách. Součástí sluchátek je samozřejmě také mikrofon, ten zajistí křišťálově čisté hovory i tehdy, kdy máte produkt nasazený na uších. S hmotností 35 gramů pak téměř nepoznáte, že máte sluchátka nasazená. Produkt se pak nabíjí USB-C kabelem, což sice tak úplně nepotěší vlastníky iPhonů, jinak se ale jedná o univerzální konektor, který neurazí ani zarytého jablíčkáře.

Na balení i konstrukci si Philips dal opravdu záležet

Jakmile vám produkt dorazí a vy jej rozbalíte, najdete zde kromě samotných sluchátek i USB-C/USB-A kabel, manuál a transportní pouzdro. Právě možnost sluchátka uschovat se mi jeví jako vysoce praktická, přeci jen například při cestování by vám neudělal radost fakt, že by se vám v batohu mezi věcmi produkt poškodil.

Zpracování je velmi kvalitní

Co se pak týče konstrukce, je jasně znát, že vám výrobce poskytuje dostatek komfortu i při prudších nárazech. Titan, jenž Philips na výrobu sluchátek použil, působí bytelným dojmem, a ač jsem se k produktu choval poměrně opatrně, myslím, že nebude poznamenaný ani tvrdším zacházením. Kladně také hodnotím pohodlnost nošení. Tu zajišťuje jednak nízká hmotnost, díky které, jak jsem již zmiňoval, sluchátka na hlavě prakticky neucítíte, ale také most, jenž sluchátka propojuje. Při nošení se totiž opírá o zadní část krku, při prudších pohybech vám tedy nebude nijak překážet. Ani balení, ani konstrukci tedy nemám prakticky nic vytknout.

Philips TAA6606

Párování i ovládání funguje přesně tak, jak jste zvyklí

Ve chvíli, kdy sluchátka zapnete, uslyšíte v nich zvukovou signalizaci a hlas, který vás o zapnutí informuje. Po delším stisku zapínacího tlačítka se produkt přepne do párovacího režimu, což se dozvíte po vyslechnutí hlasové odezvy. Jak prvotní spárování s telefonem a tabletem, tak i opětovné připojení bylo vždy bleskurychlé. To je sice skvělá zpráva, na druhou stranu u sluchátek za cenu atakující hranici 4 000 Kč byste neměli očekávat nic jiného.

Pro příjemný zážitek z používání je také nezbytné intuitivní ovládání, a to produkt víceméně splňuje. Přímo na sluchátkách můžete přehrávat a pozastavovat hudbu, přepínat skladby, měnit hlasitost přehrávaného obsahu či přijímat a pokládat telefonní hovory. U samotných tlačítek jsem však zpočátku měl nemalý problém s jejich nahmatáním. Po pár dnech jsem si na jejich umístění zvykl, minimálně v prvních chvílích vás to ale rozhodně nepotěší.

A co ten zvuk?

Pokud přede mnou vyslovíte pojem sluchátka, pokaždé vám řeknu, že je hlavní to, jak hrají. Vše ostatní je pak podřadné. Jenže u produktu tohoto typu to tak úplně neplatí. Vzhledem k tomu, že se sluchátka při nošení opírají o lícní kost, a hudbu přenášejí k vašim uším za pomoci vibrací, ať se bude výrobce snažit sebevíc, asi nikdy nedosáhne takové kvality jako u špuntových či dokonce náhlavních sluchátek. A právě tento fakt je při hodnocení hudby potřeba brát v potaz.

Pokud bych se zaměřil pouze na podání zvuku, spokojený bych tak úplně být nemohl. Hudba se do vašich uší přenáší ploše. Basy jsou sice poměrně výrazné, zní ale tak trošku jinak a ne úplně přirozeně. Střední polohy se v určitých pasážích skladeb prostě ztrácí a vyšší tóny někomu mohou připadat přiškrcené, o detailech, které zde prakticky neuslyšíte, ani nemluvím.

Philips TAA6606

Výhoda kostních sluchátek Philips, a obecně jakéhokoli takového produktu však netkví v přesnosti zvukového podání, ale v tom, že vnímáte hudbu spíše jako kulisu, a zároveň perfektně slyšíte vaše okolí. Osobně si na rušné ulici sluchátka prakticky nikdy nenasazuji. Jelikož jsem nevidomý, orientuji se pouze sluchem, a například při přecházení přechodů bych se při přehrávání hudby z jiných sluchátek nedokázal koncentrovat na přejíždějící auta. Protože však produkt od Philipsu vůbec nezakrývá uši, hudbu jsem mohl poslouchat, aniž by mě rušila při chůzi. V tu chvíli jsem se do hudby opravdu ponořit nechtěl, dokonce mne ani netrápila absence lepšího kodeku. Naopak jsem byl rád, že se mohu soustředit na mé okolí, a zároveň si v rámci možností užívat mé oblíbené skladby. Primárně jsou tak tato sluchátka určená pro sportovce, kteří se nechtějí „uzavřít“, čímž by mohli ohrozit nejen sebe, ale i ostatní.

Kladně také hodnotím takřka nulové zarušení, ani v těch nejzarušenějších ulicích Brna či Prahy se mi nestalo, že by zvuk vypadával. Pokud jste zvyklí se sluchátky telefonovat, opět se nemusíte bát žádných komplikací – ani já, ani protistrana neměla problém se srozumitelností. Jestliže bych měl stručně zhodnotit použitelnost v praxi, produkt splňuje přesně to, co od kostních sluchátek očekáváte.

Rád bych se ale pozastavil u jednoho faktu, který pravděpodobně majitelé kostních sluchátek již znají. Jestliže posloucháte energičtější skladby, ať už z žánru pop music, rapu nebo rocku, požitek z muziky mít budete. To se ale nedá tak úplně říci u klidnějšího jazzu nebo jakékoli vážné hudby. Tišší skladby a nahrávky v rušném prostředí prakticky neuslyšíte, v klidném prostředí si kostní sluchátka jako ta poslechová nevybere ani nenáročný uživatel. Pakliže tedy o produktu uvažujete, rozmyslete si, jakou hudbu rádi posloucháte, při méně intenzivních skladbách totiž nemusíte být úplně spokojeni. Vzhledem k tomu, že se jedná o sluchátka určená primárně ke sportování, tak samozřejmě nejspíše jazz či podobné žánry poslouchat nebudete.

Philips TAA6606

Plní svůj účel, cílová skupina je však nevelká

Ve chvíli, kdy kostní sluchátka používáte pravidelně, a rádi byste sáhli po novém modelu, mohu produkt od Philipsu takřka bez výhrad doporučit. Slušná konstrukce, dostatečná výdrž baterie, rychlé párování, spolehlivé ovládání i relativně dobrý zvuk jsou přesně ty důvody, které dokáží přesvědčit i nerozhodné kupce. Jestliže ale po kostních sluchátkách pokukujete, a tak nějak nevíte, zda-li jsou určena pro vás, odpověď není jednoduchá.

V případě, že často sportujete, pohybujete se v rušném městě či potřebujete vnímat své okolí a u toho si užívat tóny vaší oblíbené hudby, není třeba se rozmýšlet, investované peníze se vyplatí. Pokud ale rádi posloucháte hudbu v klidu a chcete si vychutnávat skladby plnými doušky, dobrou službu vám sluchátka prostě a jednoduše neudělají. Tím ale rozhodně nechci produkt odsoudit k zavrhnutí. Myslím, že cílová skupina kostních sluchátek je jasně daná, a té nemám sebemenší problém právě zařízení od Philipsu doporučit. Cena 3 890 Kč sice není nejnižší, za své peníze ale dostanete více, než byste od takového produktu čekali.

Sluchátka Philips TA6606 koupíte zde

.