Ve čtvrtek 15. srpna míří do kin první z filmových životopisů zakladatele Apple Steva Jobse. A nenechte se splést, i když vstupenka do kina znamená i slevu na bestseller Steve Jobs, film není s knihou nijak propojený, ani z ní nevychází.

Málo známý režisér Joshua Michael Stern (mimo jiné film Správná volba) se zaměřil především na začátek Jobsova profesionálního příběhu, zhruba od roku 1976, kdy s kamarády zakládal Apple v garáži, až do triumfálního představení prvního iPodu.

Kdo chce psychologii a kdo se těší na intimní momenty z Jobsova života, bude asi zklamaný. Příběh se soustředí na budování firmy Apple jako takové. Na filozofii Jobse, na které byla postavená, na korporátní hry, které Jobse vyřadily z kola ven.
Nedozvíte se, proč se Jobs vrátil zpátky k manželce (mimochodem, byl na zrzky), ale užijete si finesy amerického korporátního světa a hlavně budete u toho s Jobsem ve chvílích, kdy navrhoval, vymýšlel, pracoval, prudil i ztrácel soudnost. „Jsi dobrej, ale jsi hajzl,“ říká jeden z kolegů Jobsovi a tohle je opravdu vidět.

Ashton Kutcher je navíc vizuálně perfektní Steve Jobs, možná dokonce víc Jobs než Jobs. Nastudoval si mimiku, pohyby rukou, chůzi i dikci. Je nádhera ho pozorovat – zvlášť působivá je úvodní Keynote z roku 2001, s Jobsem šedivým a vyhublým tak, jak si ho všichni pamatujeme. Po všech těch komediích je to Kutcherova životní role a je vidět, že si jí užívá. A dává jí opravdu všechno. Má jen jedinou chybu. Sám není osobnost srovnatelná s Jobsem. Je v něm nadšení, ale není v něm vášeň, hraje vztek, ale v něm uvnitř vztek není. Na druhou stranu herců, kteří na osobnosti utáhnou i životopisný film není moc – škoda, že Robert Downey junior není dost juniorní na dospívajícího Steva.

Film Jobs určitě nebude filmem sezóny a nejvíc si ho užijí ti, kdo Apple používají, mají rádi, ale vyhla se jim knižní životopisecká smršť nebo sledování slavných Keynotes. Pro ně bude spousta věcí nových a Jobsovy myšlenky zaznívají ve filmu přirozeně a bez přehnaného amerického patosu. I ti, kteří se letos propracovali ke svému prvnímu iPadu, pochopí, proč Jobs věří, že „technology is the extention of human being“.

Na druhou stranu je to film, na který nelze nejít. Zvlášť, pokud máte Apple rádi. I pokud už jste přečetli všechno, co je k přečtení, a viděli všechno, co je k vidění. Kromě perfektně vykresleného firemního prostředí a kultury jsou tam i malé historky. Jako třeba Wozniakovi polské vtipy pro jeho vtipautomat (čím dlouhým obšťastní Polák Polku o svatební noci?)*

V oficiálních informacích od distributora v Česku se uvádí, že Wozniak dokonce na filmu spolupracoval. Podle magazínu Gizmodo je Wozniak ale v současnosti jedním z jeho největších kritiků a upozorňuje na řadu faktických chyb. I pro ně stojí za to film vidět. Ostatně, všechny dobré biografické filmy jsou fikce (vzpomeňme na film Social Network o vzniku Facebooku). Pokud si po zhlédnutí filmu budete chtít užít reálného Jobse, nebo srovnat Kutchera s jeho vzorem, doporučuji vrátit se právě k některé z keynotes a nebo ještě lépe – k jednomu ztracenému interview.

Film Jobs ukázal jen zlomek z Jobsovi osobnosti, i z jeho profesního a osobního života. Ale nezklamal. Dvě hodiny v kině uběhnou opravdu rychle. Proto nepřekvapí, že na stejném tématu pracuje další tvůrčí tým, který připravuje film právě podle knížky Steve Jobs. A nebo se může stát, že se dočkáme pokračování tohoto – Jobs 2. Od roku 2001 se toho odehrálo hodně, co by ještě stálo za zpracování. A třeba i Ashton Kutcher zase o kousek vyroste.

Autor: Jasna Sýkorová, autorka je konzultantka a programová ředitelka festivalu iCON

*příjmením

.