Čas od času se objeví hra od nezávislých vývojářů, která dokáže obrátit herní žánr naruby, nebo v jeho rámci předvede něco zcela nevídaného, zpravidla po vizuální stránce a herní mechanice. Skvělými příklady jsou tituly Limbo, Braid, ale i české Machinarium. Stále nám připomínají, že hranice mezi uměleckým dílem a počítačovou hrou může být velice tenká.

Badland je jednou takovou hrou. Její žánr by se dal určit jako scrollovací plošinovka s hororovými prvky, chtělo by se říct kombinace Tiny Wings a Limbo, ale žádná kategorizace úplně neřekne, co je Badland skutečně zač. Ve skutečnosti ani na konci hry si nebudete úplně jistí, co se za uplynulé tři hodiny vlastně odehrálo na obrazovce vašeho iOS zařízení.

Hra vás hned na první ohmatání vtáhne svým výjimečným grafickým zpracováním, které téměř bizarním způsobem kombinuje barvité kreslené pozadí bující flóry s herním prostředím vyobrazené formou siluet, které tak nápadně připomínají Limbo, to vše podbarveno ambientní hudbou. Celé prostřední je tak hravé a přitom vás z něj bude trochu mrazit, zvlášť při pohledu na siluetu oběšeného králíčka, který ještě před deseti úrovněmi vesele vykukoval zpoza stromu. Hra je rozdělená do čtyř denních dob a podle ní se odvíjí také prostředí, které k večeru končí jakousi mimozemskou invazí. Z barevného lesa se tak postupně dostáváme do chladného nočního industriálního okolí.

Hlavní protagonistou hry je jakési opeřené stvoření připomínajícího ptáčka pouze vzdáleně, který se bude máváním svých křídel snažit dostat na konec každé úrovně a přežít. To se během prvních několika levelů bude zdát poměrně snadné, jediným skutečným ohrožením života bude levá strana obrazovky, která vás jindy nemilosrdně dohání. S postupem hry však narazíte na stále smrtelnější nástrahy a pasti, jež donutí i šikovné hráče opakovat sekvenci nebo rovnou celou úroveň znovu.

Ačkoliv je ve hře smrt běžnou součástí hry, přichází spíše nenásilně. Ozubené kotouče, vystřelující oštěpy nebo záhadné otrávené křoví se bude snažit zkrátit let i život malého opeřence a zhruba v druhé půlce hry budeme muset začít být i vynalézaví, abyste se smrtelným nástrahám vyhnuli. K tomu vám budou dopomáhat všudypřítomné power-upy. Zpočátku budou měnit velikost hlavního „hrdiny“, který se bude muset dostat do velmi úzkých prostor nebo naopak se probourat kořeny a trubkami, kde se bez náležitého rozměru a s ním související váhy neobejde.

Později začnou být power-upy ještě zajímavější – dokáží totiž změnit tok času, rychlost posuvu obrazovky, změní opeřence na něco velice skákavého nebo naopak velice lepkavého, či se po nich hrdina začne koulet na jednu stranu. Zdaleka nejzajímavější je pak klonovací power-up, kdy se z jednoho opeřence stává celé hejno. Zatímco dvojici či trojici je ještě poměrně snadné ukočírovat, skupinu dvaceti až třiceti jedinců uhlídat už tak lehké nebude. Zvlášť, když všechny ovládáte držením jediného prstu na obrazovce.

ceti pěti opeřenců po průchodu náročnější překážkou zbude pouze jeden přeživší, a to ještě o chlup. V některých úrovních budete muset dělat oběti i dobrovolně. Například v jedné části je třeba hejno rozdělit na dvě skupiny, kde dole letící skupina při své cestě spustí přepínač, aby skupina nahoře mohla pokračovat v letu, přitom ale jen o pár metrů dál na ně čeká jistá smrt. Jinde zase sílu hejna využijete pro nadzvednutí řetězu, se kterým by jedinec nepohnul.

Zatímco většinu power-upů skutečně využijete, dokonce jejich minutí vás může stát život, v některých situacích zase mohou uškodit. Jakmile se přerostlý opeřenec zasekne v úzkém koridoru, uvědomíte si, že ten power-up pro podporu růstu jste asi sbírat neměli. A takových překvapivých situací je ve hře celá řada, přitom svižné tempo bude hráče nutit dělat velice rychlá rozhodnutí pro vyřešení fyzické hádanky nebo překonání smrtící pasti.

Na hráče čeká celkem čtyřicet unikátních úrovní různé délky, dohromady lze všechny projít zhruba za dvě až dvě a půl hodiny. Každá úroveň však má ještě několik výzev, za každou splněnou hráč obdrží jedno ze tří vajíček. Výzvy se liší od úrovně, někdy je třeba k jejímu splnění zachránit určitý počet opeřenců, jindy je třeba úroveň projít na jeden pokus. Splněním všech výzev sice žádnou bonus kromě bodů do žebříčku nezískáte, ale vzhledem k jejich obtížnosti si hru můžete prodloužit o dalších pár hodin. Vývojáři navíc připravují další balík úrovní, patrně o stejné délce.

Pokud je ve vašem dosahu i pár přátelcovaný multiplayer, kde na jednom iPadu spolu mohou soupeřit až čtyři hráči. V celkem dvanácti možných úrovních mají za úkol doletět co nejdál a nechat soupeře na pospas levé hraně obrazovky nebo všudypřítomných pastí. Hráči pak postupně získávají body podle vzdálenosti, kterou urazily, ale také podle počtu klonů a sesbíraných power-upů.

Ovládání hry je vyvedeno excelentně s ohledem na dotykový displej. K rozpohybování opeřence je zapotřebí pouze střídavě držet prst na libovolném místě na displeji, čímž je ovládáno stoupání. Udržet stejnou výšku tak bude obnášet rapidnější klepání na displej, po chvíli hraní však budete schopní určovat směr letu s přesností na milimetry.

[youtube id=kh7Y5UaoBoY width=“600″ height=“350″]

Badland je skutečným skvostem, nejen v rámci žánru, ale mezi mobilními hrami. Jednoduchá herní mechanika, propracované úrovně a vizuální zpracování okouzlí doslova na první dotyk. Hra je dovedená téměř k dokonalosti po všech stránkách, ani vás nebude obtěžovat nešvary dnešních herních titulů, jako jsou In-App Purchases nebo neustálé připomínání ohodnocení v App Store. Dokonce i přechod mezi jednotlivými úrovněmi je naprosto čistý bez zbytečných podnabídek. Nejen díky tomu se dá Badland hrát jedním dechem.

Cena 3,59 € se může někomu za pár hodin hraní zdát moc, ale Badland skutečně stojí za každé euro. Svým unikátním zpracováním předčí většinu ohraných šlágrů z App Store (ano, mluvím o vás, Angry Birds) a jejich nekonečné klony. Jedná se o intenzivní herní, ale i umělecký zážitek, který vás pustí až po několika hodinách, kdy se vám konečně podaří odtrhnout zrak od displeje se slovy „wow“ na jazyku.

Témata: ,
.