Zavřít reklamu

Při příležitosti červnové vývojářské konference WWDC 2021 došlo k odhalení očekávaných jablečných systémů. Jmenovitě se jednalo o iOS 15, iPadOS 15, watchOS 8 a macOS 12 Monterey. Všechny z nich jsou samozřejmě nabité nejrůznějšími novinkami, avšak některé z nich mají společné. Řeč je v tomto směru o režimech soustředění. Pravděpodobně každý jablíčkář zná režim Nerušit, který v mnoha situacích přijde více než vhod – jeho úkolem je zajistit, aby vás zkrátka nikdo při práci neobtěžovat. Měl ale silné limitace, které jsou už naštěstí dávno pryč.

Co režimy soustředění umí

Novinkou letošních systémů jsou již zmiňované režimy soustředění, které silně připomínají například Nerušit. Z názvu už je samozřejmě patrné, že tyto režimy mají jablíčkářům pomoci se soustředěním a produktivitou, každopádně tady to ani zdaleka nekončí. V základu se nabízejí tři možnosti – známý nerušit, spánek a práce – přičemž použít je lze podle aktuální potřeby. Apple však tentokrát řeší dřívější nedostatky, které všichni uživatelé moc dobře znají z režimu nerušit. Ačkoliv ten fungoval poměrně solidně a šlo se díky němu vyhnout hovorům a notifikacím, tak měl zásadní nedostatek. Nešlo u něj tak dobře nastavit, kdo/co vám smí „pípat.“

Režim soustředění Práce Smartmockups
Jak vypadá nastavení režimu soustředění Práce Zdroj: Smartmockups

Zásadní změna (naštěstí) přišla nyní společně s iOS/iPadOS 15, watchOS 8 a macOS 12 Monterey. V rámci nových systémů předává Apple zodpovědnost do rukou samotných jablíčkářů a nabízí jim rozsáhlé možnosti v případě nastavování jednotlivých režimů. V případě režimu práce si tak lze do detailu nastavit, jaké aplikace vám mohou „cinknout,“ případně kdo se vám může dovolat či napsat zprávu. Ačkoliv se to jeví jako maličkost, jedná se o skvělou příležitost, jak podpořit soustředění a nakoupnout tak vlastní produktivitu. Já například u režimu práce mám povolené pouze aplikace jako Kalendář, Připomínky, Poznámky, Mail a  TickTick, kdežto v případě kontaktů se jedná o mé kolegy. Zároveň se i nabízí možnost kompletně eliminovat rušivé elementy z vašich ploch na iPhonu. Buďto můžete v určitém režimu například vypnout odznaky, anebo mít aktivní jen předem vybrané plochy, na kterých například máte seřazeny pouze aplikace potřebné pro práci a podobně.

Obrovskou výhodou také je, že tento status je možné sdílet i napříč vašimi Apple zařízeními. Jakmile si například na Macu aktivujete režim práce, tak k jeho aktivaci dojde i na vašem iPhonu. To je ostatně taky něco, co předtím nebylo úplně nejlépe vyřešeno. Sice jste si mohli zapnout Nerušit na Macu, ale stále vám pípaly zprávy z iPhonu, který ve většině případů máte stejně po ruce. Apple to každopádně posouvá ještě o něco dál s možnostmi automatizace. To osobně vnímám jako obrovské, ne-li největší plus celých režimů soustředění, avšak je nutné si nad to sednout a prozkoumat samotné možnosti.

Automatizace aneb jak předat zodpovědnost do „cizích“ rukou

Při tvorbě automatizace pro jednotlivé režimy soustředění se nabízí tři možnosti – tvorba automatizace na základě času, místa, nebo aplikaci. Celé je to naštěstí nesmírně jednoduché. V případě času se daný režim zapne v určitou denní dobu. Skvělým příkladem je spánek, který se aktivuje společně s večerkou a vypne při buzení. V případě místa může přijít vhod automatizace na základě místa, kdy například dorazíte do kanceláře. iPhone a Mac tuto skutečnost okamžitě využijou a aktivují režim práce, aby vás hned ze startu nic nerušilo. Poslední možností je dle aplikace. V takovém případě se režim aktivuje v momentě, kdy spustíte vybranou aplikaci.

Režim dle vlastních představ

Jak už jsme zmínili výše, v nových operačních systémech se tedy nacházejí tři základní režimy. Nalijme si ale čistého vína – existují totiž situace, ve kterých bychom spíše ocenili, kdybychom mohli režimy lehce upravit pro dané potřeby. Neustále měnit již vytvořené režimy by tak bylo zbytečně pracné a nepraktické. Přesně proto nechybí ani možnost tvorby vlastních režimů, kdy si opět můžete dle vlastního uvážení navolit, které aplikace/kontakty vás mohou „vyrušovat.“ V takovém případě se i hodí tvorba zmiňované automatizace dle aplikace, což může přijít vhod například programátorům. Jakmile si totiž otevřou vývojové prostředí, automaticky dojde k aktivaci režimu soustředění s názvem „Programování.“ Možnosti tedy doslova leží v rukou samotných jablíčkářů a je tedy jen na nás, jak s nimi naložíme.

Jak na iPhonu vytvořit vlastní režim soustředění:

Informujte ostatní

Pokud jste v minulosti čas od času využívali Nerušit, dost možná jste se někdy dostali do křížku s vašimi přáteli, kteří byli naštvaní z důvodu, že jim neodpovídáte na zprávy. Problém je ale v tom, že vy jste si pochopitelně žádných zpráv nemuseli ani všimnout, jelikož vám nevyskočila jediná notifikace. Ať se snažíte celou situace vysvětlovat sebelépe, většinou druhou stranu nikdy dostatečně neuspokojíte. To si pravděpodobně uvědomil i samotný Apple a režimy soustředění ještě vybavil další jednoduchou funkcí, která ale dokáže nesmírně potěšit.

stav soustředění ios 15
Zdroj: Redakce Jablíčkář.cz

Zároveň lze totiž nastavit sdílení stavu soustředění, což se následně projevuje nesmírně jednoduše. Jakmile někdo otevře chat s vámi, objeví se mu úplně dole oznámení o tom, že aktuálně máte umlčená oznámení (viz fotka výše). Pokud by se každopádně jednalo o něco naléhavého a skutečně byste potřebovali daného člověka kontaktovat, stačí klepnout na tlačítko „Přesto oznámit,“ díky čemuž i tak uživatel zprávu obdrží. Samozřejmě na druhou stranu stav sdílet nemusíte, případně můžete zakázat používání zmiňovaného tlačítka.

Diskuze k článku

    Co ale neumí (teda v betách neuměl a asi ani teď), tak vypnout oznámení na jednotlivá čísla. Co se týče dualsim funkcí, apple na nás pěkně s***. A dávat tam konkrétní kontakty je opruz a stejně lze dělit do skupin jen v icloudu.

    Ahoj. Mne na iph13 iOS 15.1. v ani jednom profile nefunguje nastavenie času. Napr. v profile môj čas som si doobeda nastavil čas od 22.00 do 8.00 a profil sa aktivoval hneď a jasné že sa mi nikto nedovolal. Neviete prečo ?

celý text





Čtěte více