Jen málokterá aplikace z české dílny má takové ambice na úspěch jako hra Soccerinho – Prague 1909 z produkce Digital Life Production. Hlavním hrdinou poutavého příběhu je osmiletý chlapec z ulice, jenž má jediný sen – stát se fotbalovou legendou.

Takové sny jistě má mnoho chlapců v jeho věku, jenže jak zjistíme z úvodního videa, našemu hrdinovi se naskytla příležitost se svému snu přiblížit více než komukoliv jinému, vylovil totiž z Čertovky kožený míč a mohl tak začít trénovat. Úvodní trailer podbarevný hudbou Majka Spirita vás ihned vtáhne do hry, která je zasazená do začátku 20. století.

Soccerinho jsme měli možnost testovat několik dní, ale ani po zhruba dvanácti hodinách čistého času jsme hru nedokázali dohrát. Výsledkem byla jen upletená vánočka na obou rukách, protože stát se legendou je běh na delší trať. I proto autoři hru pojali opravdu ve velmi širokém měřítku. Po skončení traileru přebíráte otěže hry vy.

Hra má celkem pět epizod. První epizoda je pojmenována Josefov I. a odehrává se na dvorku rodného domu chlapce. Je rozdělena na tři podkapitoly (chcete-li minihry), ve kterých musíte plnit různé cíle. Každá podkapitola je dále ještě rozdělena na 12 postupně obtížnějších levelů. Ze začátku je logické, že nejdříve musíte pořádně natrénovat, než se pustíte do nějakých větších akcí, tak tedy začneme něčím jednodušším, jako je například klepač na prádlo. Znáte to, chcete si s klukama kopnout a u klepače na prádlo, ze kterého si pravidelně děláte branku, vám něco překáží. Jednou je to dřevěný sud, podruhé polorozpadlý žebřík a někdy kombinace všeho možného.

Ovládání je vcelku jednoduché. Buď směrovým joystickem v levém dolním rohu, nebo gyroskopem se postavou pohybujete směrem k míči. Když stojíte od míče dále, červené kolečko kolem něho signalizuje, že vystřelíte větší ránu. Pokud přijdete blíž, zelené kolečko značí techničtější pokus. Samotnou střelbu pak vykonáte tažením prstu od míče směrem k cíli (nemusíte prstem začínat přímo na míči, stačí táhnout kdekoliv na displeji), čímž jednak míříte a jednak můžete míči přidat také faleš.

Druhá podkapitola je podobná. Ovšem zde již střílíte na přesnější cíle s vyšší nutností preciznosti míření, dokonce si zde zahrajete i „basketbal“. Měl jsem trochu strach, že po čase budou různé levely velmi podobné, ale opak je pravdou. To potvrzuje třeba již třetí podkapitola, která mě nadchla asi nejvíce. Zde totiž stojíte tváří v tvář svému kamarádovi v pokutových kopech. Aby to nebylo tak jednoduché, mění se vzdálenosti nebo se vždy přimotá i nějaká ta překážka.

Druhá epizoda nese název Josefov II. a zahrnuje pouze jednu podkapitolu s názvem Street Soccer. V této epizodě se přesunete již do prostoru ulic města staré Prahy a zahrajete si se svými dvěma kamarády fotbal. Abych byl konkrétní, opět se jedná svým způsobem o kopání penalt, ale v jiném duchu. Jeden váš kamarád se postaví do branky (přesněji řečeno mezi dvě trika) a druhý se snaží blokovat vaše pokusy o vstřelení branky. Když se střelou chvilku otálíte, klidně do vás zajede skluzem a balon vám ukopne. Interaktivita v této pasáži nabírá na obrátkách.

Hra je kompletně zabalena v 3D kabátě. Její atmosféra je opravdu skvělá. Potěší i takové maličkosti jako rozbité okno, které vás odmění zábavnou animací, jak vás majitelka domu ohýbá přes koleno a řádně vás vytrestá. I věty, které vaši kamarádi utrousí během hraní z úst, jsou zábavné a ke hře opravdu sedí. Soccerinho sice není lokalizované do češtiny, ale ve hře je použita alespoň jen primitivní angličtina.

Princip hraní je jednoduchý. Za každou  střelu, která skončí v „síti“, obdržíte body. Ty vám v součtu musí dát minimální počet bodů pro získání 3 hvězd, abyste mohli postoupit do vyššího levelu. Ne všude ovšem toto pravidlo platí.

Výše uvedené pravidlo je porušeno hned v následující epizodě s názvem Josefov III. V první podkapitole této epizody si totiž zahrajete golf. Nebojte se, nejde o golf jako takový. V každém postupovém levelu máte několik kopů, s jejichž pomocí se musíte proplést uličkami staré Prahy až do připraveného místa. Nebojte se, že v ulicích zabloudíte. Vše je přehledně označeno červenými šipkami a u cílových „jamek“, stejně jako u golfu, jsou praporky. Ve druhé podkapitole, nazvané Billiard, je váš průchod městem ztížen tím, že v ulicích sestřelujete vždy určitý počet konví na mléko.

Předposlední, čtvrtá epizoda se odehrává na historickém místě, Karlově mostě. Na něm si můžete poněkud oddychnout, úroveň obtížnosti je tu o něco nižší, nicméně to rozhodně neznamená, že vše zvládnete levou zadní. Poslední epizoda má název Na Kampě, kde mimo jiné budete sestřelovat prádlo ze šňůr a nebo toulavé kočky ze střech, tedy opět něco nového, a tak se hra ani po hodinách hraní neokouká. Po dohrání závěrečné epizody na každého malého fotbalistu čeká překvapení.

Soccerinho bylo velice očekávaným herním titulem pro iOS (univerzální verze pro iPhone i iPad), navíc s českou vývojářskou stopou, a tak u nás o to více sledovaným. A výsledek je skvostný. V současné době se jedná o nadstandardně zábavnou hru s krásnou grafikou v zajímavém prostředí. Je až s podivem, kolik úsilí a nápadů vývojáři vložili do jedné hry, která s každou kapitolou a úrovní přichází s novými invencemi a neustále baví. Kdo by již měl fotbalový maraton po staré Praze za sebou, nezbývá mu než čekat na další díl Soccerinha, který studio Digital Life Production chystá a měl by vyjít v průběhu letošního roku. Z České republiky se však přesuneme do Ameriky.

.