Zavřít reklamu

Každý všední den potkaváme malé školáky, kteří se kroutí pod napěchovanou brašnou. Mnoho let se mluví o tom jak by mohli nosit méně učebnic a sešitů. Zdá se, že v České Kamenici tento problém vyřešili. Blíží se konec naditých školních tašek?

Dva žáci ze 4. B základní školy v České Kamenici se připravují na hodinu matematiky. Místo cvičebnic berou do ruky iPady. Základní škola v České Kamenici je první v České republice, která iPady plně využije pro výuku. Nejedná se ale o žádný krátkodobý experiment.

„Zapojení iPadu do výuky jsme měli možnost na měsíc otestovat už před prázdninami. Zjistili jsme, že děti jsou více aktivní a práce je baví,“ říká Daniel Preisler, ředitel školy. „Se souhlasem města, zřizovatele školy, jsme 24 tablety vybavili učebnu a podle zájmu upravili výuku pro všechny stupně na naší škole. Největší využití vidím právě v matematice, angličtině a informatice, ale plánujeme na iPadu vytvářet i školní časopis,“ dodává Daniel Preisler.

„Jde o zpestření hodiny. Aplikace, které používáme, jsou výborné pro shrnutí nebo procvičování učiva. Děti pracují podle svého tempa a úrovně vědomostí, protože lze také nastavit obtížnost programů,“ vysvětluje učitelka Iva Preislerová.
I rodiče žáků opoužití tabletů vítaji. „Podporujeme používání iPadů, interaktivní tabule a počítačů pro zpestření výuky. Nemělo by to ale být na úkor vzájemné komunikace. Je skvělé, že se to daří vyvážit,“ říká maminka žáka třetí třídy Irena Kubicová.

A co ve školních iPadech žáci používají? Hraj si a uč se s mat-ufouny (barvy, čísla, písmena), První anglická slova, Předškolní brašnička pro iPad nebo MathBoard. Prozatím ale nejsou k dispozici učebnice v českém jazyku. Doufejme, že se tohoto nápadu chopí nějaký šikovný český vyvojář.

iPady do každé školy?

Škola v České Kamenici patří se svými zhruba pěti sty žáky mezi největší školy v Ústeckém kraji. Je vyhlášená svým aktivním přístupem při využívání informačních technologií ve výuce.
„Těší nás, že žáci, kteří tuto školu navštěvují, jsou pak i nadále velmi úspěšní,“ říká Martin Hruška, starosta města Česká Kamenice. „Zaměření na technologie proto určitě podporujeme, kvalitní vzdělávání přispívá zvyšování prestiže našeho města.“

Škola pro zabezpečení výuky počítačovou technikou využívá granty i vlastní prostředky. Podle ředitele školy Daniela Preislera odpovídá vybavení iPady každé standardní počítačové učebně, jen způsob ovládání je jiný a od učitelů vyžaduje intenzivnější přípravu na výuku.

„Ovládání tabletu je velmi jednoduché, ale příprava je pro učitele o něco náročnější,“ přiznává učitelka Iva Gerhardtová. „Hledáme nová řešení a využitelné aplikace,“ říká.

Škola není na zvládnutí techniky a příslušných programů sama. Spolupracuje totiž s dodavatelem zařízení, autorizovaným poskytovatelem řešení pro vzdělávání firmy Apple. „Škola nás zkontaktovala ohledně možností zapojení iPadů do výuky. Probrali jsme možnosti a tablety zapůjčili na vyzkoušení včetně kufru, kde se hromadně nabíjejí,“ říká Bedřich Chaloupka, ředitel společnosti 24U.

U českých škol začíná být o tyto služby zájem. V současnosti podobný servis, včetně proškolení, nabízí v České republice již šest firem autorizovaných Apple pro řešení ve vzdělávání, a to společnosti iStyle, AutoCont, Dragon Group, Quentin, 24U a C.B.C. CZ.

iPad se od svého uvedení na trh v roce 2010 používá ve výuce na celém světě. V USA většina škol zavádí učebny vybavené tablety jako doplněk ke standardnímu výukovému programu. Některé školy začaly lehkými interaktivními tablety nahrazovat i učebnice, jako například Woodford County High v Kentucky, která letos v září iPady vybavila všech svých 1 250 žáků.

.